AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 Jeg er relativt nyansatt i kommunen, og har ikke opparbeidet meg retten til egenmelding fikk jeg vite nå når jeg ble hjemme en dag pga forkjølelse og venting på test. Jeg er gravid i uke 24, og trenger gradert sykmelding nå. Vet noen her om jeg da mister noe rett på lønn, permisjonspenger eller lignende? Anonymkode: af52c...2fc
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Det er forskjellige regler for rett til egenmelding og rett til sykepenger. Hvor lenge har du vært ansatt? https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-arbeidstakere#chapter-1 Du har vært i jobb i minst fire uker umiddelbart før du ble sykmeldt. Anonymkode: 64f57...2f7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 For egenmelding er regel 2 mnd: https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/egenmelding#chapter-1 Du må ha jobbet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å få rett til å bruke egenmelding. Anonymkode: 64f57...2f7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er relativt nyansatt i kommunen, og har ikke opparbeidet meg retten til egenmelding fikk jeg vite nå når jeg ble hjemme en dag pga forkjølelse og venting på test. Jeg er gravid i uke 24, og trenger gradert sykmelding nå. Vet noen her om jeg da mister noe rett på lønn, permisjonspenger eller lignende? Anonymkode: af52c...2fc Er jo bare å kontakte legen og be om sykemelding. Anonymkode: d191a...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Hvis du jobbet en annen plass før du begynte i denne nye jobben, har du rett på sykepenger fra NAV. Arbeidsgiver har da ikke arbeidsgiverperiode. Anonymkode: e9973...a41 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du jobbet en annen plass før du begynte i denne nye jobben, har du rett på sykepenger fra NAV. Arbeidsgiver har da ikke arbeidsgiverperiode. Anonymkode: e9973...a41 Dette uavhengig av hvor lenge du har vært ansatt i kommunen. Anonymkode: e9973...a41
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Jeg vet jeg kan få sykmelding, men håper bare det ikke går utover inntekten neste året. Jobbet i en annen kommune før jeg startet i en ny kommune i midten av november. «Hjelper» det på? ts Anonymkode: af52c...2fc
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 Sykepenger gir rett på foreldrepenger på lik linje som lønn. Men jeg er usikker på om foreldrepengegrunnlaget blir lavere dersom sykepengeutbetalingen er lavere enn lønnen (noe den vel kan være? husker ikke helt reglene for hvor mye man får utbetalt av sykepenger men det står vel på nav). Jeg er gradert sykemeldt nå i svangerskapet. For meg har det ikke noe å si da jobben min betaler ut full lønn både mens jeg er sykemeldt og når jeg skal i permisjon. Så er det de som får tilbake sykepenger og foreldrepenger fra NAV. Jeg ville sjekket om din jobb gjør det samme (hvis du har jobbet der mer enn 4 uker), veldig mange gjør det. Det kan du enkelt sjekke i personalhåndboken din eller ved å spørre HR feks dersom du ikke ønsker å spørre sjefen Anonymkode: 64f57...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå