xQueenKx Skrevet 6. mars #41 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er glad vi ikke er religiøse. Anonymkode: 2f8d5...f66 Humanetisk konfirmasjon er også en greie... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #42 Del Skrevet 6. mars Har en gutt på 6, jeg har ikke begynt i hvert fall. Har ikke råd til å spare noe mye ekstra, setter 500 kroner på en fondskonto til ham hver måned, men den skal helst gå til bolig eller noe annet nyttig. Ikke en fest 😛 Har "heldigvis" ikke stor familie på min side. Hvis pappaen vil invitere gud og hvermann på sin side så får han betale sin del og jeg min del. Anonymkode: fb257...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #43 Del Skrevet 6. mars xQueenKx skrev (1 time siden): Humanetisk konfirmasjon er også en greie... At man ikke er religiøs gjør ikke at man er forpliktet til å følge en annen saueflokk. Anonymkode: 2f8d5...f66 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 6. mars #44 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): At man ikke er religiøs gjør ikke at man er forpliktet til å følge en annen saueflokk. Anonymkode: 2f8d5...f66 Selvsagt ikke. Men at man ikke er religiøs, betyr ikke at man ikke konfirmeres. Du gjør som du vil, selvsagt. Religiøs eller ei. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #45 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor skal man bruke flere år på å spare? En konfirmasjon kunne vi glatt betalt på et par måneders sparing. Har nok på buffer til å betale for en konfirmasjon i dag om jeg ønsket det. Anonymkode: 375ab...939 Er ikke alle som har mulighet til å spare opp 50000 på et par måneder, ei heller svi av en bufferkonto. Så da må man spare. Anonymkode: e95f8...e09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #46 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 4.13): Jeg har ikke tenkt til å gi mine barn noe mer enn festen. De trenger ikke pengegaver i tillegg. Håper egentlig de har vett nok til å ikke ville konfirmere seg. Det er en tullete tradisjon som ikke har noe sted i en sekulær nasjon. Synes faktisk det er på grensen til perverst hvor mye enkelte gir sine barn. Da jeg konfirmerte meg (år 2000) var det ingen som fikk slike gaver. Selv de med rike foreldre fikk ikke en brøkdel av hva barn får nå. Presset om å gi barn masse penger er ingenting annet enn en statuskonkurranse blandt foreldre. Nordmenn har blitt sykelig opptatt av status med årene. Det hele er faktisk ganske kvalmt. Anonymkode: a65dd...670 Hæ? Det er vel knapt en kultur som ikke har en markering ved overgang fra «barn til voksen». Syntes det er nidtrist med de som velger å ikke markere noe for barna sine, ikke dåp, ikke navnedag, ikke konfirmasjon/borgelig konf. Og jammen skal ikke bryllup også sløyfes… jaja, dem om det. Anonymkode: 99330...3b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #47 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): Gjorde det samme i 1992. husker jeg var litt misunnelig på venninne mine som fikk så mye smykker og penger og bunader , men sto fast ved at jeg ikke ville « hykle». Fikk Sølje av mor- mor for hun ville ikke gjøre forskjell på meg og kusinene mine, men jeg hadde jo ikke bruk for det 😅. Ellers fikk jeg ingenting « ekstra» i 15- års gave. Min datter skal få bunad om hun ønsker seg det, hvis ikke skal hun få et fint smykke. Anonymkode: 419bc...c81 Hvorfor ikke markere barnet med en fest? Trenger jo hverken å være i kirkelig eller i regi av HEF for å gjøre det😊 Anonymkode: 99330...3b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #48 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Skal ikke barna jobbe for pengene og lære og spare selv? Hva med sommerjobb og slik ? Jeg mener foreldre som legger alt opp i barnas hender gjør de en stor bjørnetjeneste. Ikke rart ingen ungdom gidder å jobbe når de får alt tilrettelagt slik. Og nå tenker jeg på førerkort og bolig. Jobber de hardt så kommer de dit. Anonymkode: 2baf8...6c8 Det er da ingen motsetninger her? Å spare barnetrygden gjør da ikke barnet selvforskynt resten av livet? Anonymkode: 99330...3b6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mcl Skrevet 7. mars #49 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 21.25): Skal ikke barna jobbe for pengene og lære og spare selv? Hva med sommerjobb og slik ? Jeg mener foreldre som legger alt opp i barnas hender gjør de en stor bjørnetjeneste. Ikke rart ingen ungdom gidder å jobbe når de får alt tilrettelagt slik. Og nå tenker jeg på førerkort og bolig. Jobber de hardt så kommer de dit. Anonymkode: 2baf8...6c8 Min familie sparte masse, min fosterfamilie sparte ikke og lærte meg aldri å spare. Når du sparer tidlig til barna dine og forklarer hvorfor man har spart til barna så vil de bli mye flinkere til å spare selv, jeg hadde dårlig økonomi frem til jeg fikk kontakt med biologisk familie som forklarte viktigheten av sparing. At man sparer tidlig til barn vil lære dem at lite penger blir mye penger med tiden.problemet er ikke at man sparer til barna men mangelen på kunnskapen om penger som blir lært videre til barna, de ser at man bruker penger på mange ting men de ser ikke sparepengene om man ikke forteller dem om sparepengene. mitt tips, spar til barna deres, spar buffer, spar bsu og lær barna deres hva sparing vil si og lær dem budsjett når de blir litt eldre 15- 16 år. Ikke minst lær dem om renter på innskudd. Fortsett å spare det er bare fantastisk. hilsen 23 åring som er alene mamma og får alt til å gå rundt selv samt sparer hver eneste måned og følger budsjett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #50 Del Skrevet 7. mars xQueenKx skrev (17 timer siden): Selvsagt ikke. Men at man ikke er religiøs, betyr ikke at man ikke konfirmeres. Du gjør som du vil, selvsagt. Religiøs eller ei. Hva er det man egentlig skal konfirmere som ateist? Anonymkode: cc53c...912 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #51 Del Skrevet 7. mars Det kommer helt ann på hvor mye du tenker å bruke på selskap, hvor mye i gave og hvor mye du har råd til å spare. Jeg har en datter og hun konfirmerte seg i fjor. Jeg sparte ingenting spesifikt til konfirmasjonen, men jeg har veldig god lønn og sparer 60000 kr hver måned uten å ha ett spesifikt sparemål. Vi hadde 35 gjester og leie av lokale, catering, pynt, kaker mm kom på 30000 kr. Vi har en arvebunad i slekten som min datter fikk, men det måtte noen endringer til så det kostet 6500 kr samt at jeg kjøpte ny bluse til 11000 kr. Gaven hun fikk var spranghest og den kostet 550000 kr og var dyr, men hun hadde fått den uansett da hun satser på sprang og konkurrere på høyt nivå i juniorklassen. Anonymkode: a686c...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 7. mars #52 Del Skrevet 7. mars Mine barn er relativt små enda. Eldste er 7 år. Sånn som ting er nå så har vi så romslig økonomi at vi ikke trenger å spare i stor grad. Vi har liten familie fordi mye av familien bor i andre europeiske land. Så blir ikke mange evt. Bunad skal de få og et solid pengebeløp. Vi foreldre må nok kompensere for å ha så liten familie. Jeg vil ikke at barna mine skal få mye mindre enn alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 7. mars #53 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det man egentlig skal konfirmere som ateist? Anonymkode: cc53c...912 Det er en seremoni som tar for seg overgangen fra barn til voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #54 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det man egentlig skal konfirmere som ateist? Anonymkode: cc53c...912 Ordet konfirmasjon betyr "bekreftelse", og er en markering av at en person går fra å være barn til voksen. Det er mange samfunn som har en sånn markering, det er ikke utelukkende kristendommen som har dette. Humanetisk konfirmasjon tar opp etikk og livssyn, og flere jeg kjenner som har konfirmert seg borgerlig har satt veldig pris på de samtalene de har hatt i forbindelse med konfirmasjonen. Jeg ble konfirmert i kirka, men tror jeg hadde hatt mye mer nytte av en borgerlig konfirmasjon enn å sitte og synge salmer og snakke om Jesus. Anonymkode: fb257...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #55 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er glad vi ikke er religiøse. Anonymkode: 2f8d5...f66 Hvorfor? Anonymkode: 16567...eca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 7. mars #56 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hæ? Det er vel knapt en kultur som ikke har en markering ved overgang fra «barn til voksen». Syntes det er nidtrist med de som velger å ikke markere noe for barna sine, ikke dåp, ikke navnedag, ikke konfirmasjon/borgelig konf. Og jammen skal ikke bryllup også sløyfes… jaja, dem om det. Anonymkode: 99330...3b6 Vi har 2 barn...vi hadde ikkje dåp, vi hadde 1 navn fest...navn dag? Hvem i alle dager feire navn dag idag? Flere of flere ungdom vil ikke ha konfirmasjon...de vil heller finne å noe annet. Bryllup...ja det er faktisk mange do enten ikke gifter seg.. eller gifter seg i rådhuset. Hvorfor er dette trist? Det er jo selv hva du gjør det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #57 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvorfor ikke markere barnet med en fest? Trenger jo hverken å være i kirkelig eller i regi av HEF for å gjøre det😊 Anonymkode: 99330...3b6 Ja, hun skal selvsagt få en fest, og evt bunad eller smykke som en ekstra stor gave. jeg fikk ingenting . Bortsett fra litt sølje av mor- mor som jeg aldri kunne bruke til noe 😅 ja, foreldrene mine kunne markert det urkristne « barnet» med en fest. Anonymkode: 419bc...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #58 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det man egentlig skal konfirmere som ateist? Anonymkode: cc53c...912 At man tar standpunkt mot konfirmasjon? 😅 merkelig greie, og det er vel for og få gaver bare. Anonymkode: 419bc...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 7. mars #59 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er det man egentlig skal konfirmere som ateist? Anonymkode: cc53c...912 Ser flere har svart deg allerede, så du får lese de svarene. Min datter konfirmerte seg humanetisk, og det var en flott seremoni. Konfirmasjonsleiren var også fin, og ga grobunn til refleksjon og undring. Ser ikke noe problem med det, akkurat. Som sagt tidligere, man gjør som man selv vil, og fint er jo det. Konfirmasjon har idag ingenting med religion å gjøre, så det er jo absolutt ingen automatikk i at det kun er religiøse som konfirmeres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 7. mars #60 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor? Anonymkode: 16567...eca Det blir litt som å si... jeg er glad jeg ikke tror på julenissen hvorfor? nei, jeg vet ikke. Jeg er glad jeg ikke lever i en fantasiverden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå