AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #21 Del Skrevet 16 timer siden Vi sparer ikke til konfirmasjon. Min datter får en arvet bunad og 15000 som broren fikk. Festen har vi hjemme den kommer kanskje på 5 - 7000 med mat. Vi har råd til en slik utgift uten å spare. Anonymkode: 75b55...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #22 Del Skrevet 14 timer siden Når det passer ens økonomi? Min er romslig nok til at vi ikke hadde noen spesiell sparing til konfirmasjon. Betalte utgiftene ettersom de kom. Anonymkode: bd571...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #23 Del Skrevet 13 timer siden Vi sparer generelt. Noen måneder blir det 2000, andre ganger 10 000, så har vi noen måneder hvor vi går i null. Men vi har altså mer enn nok på konto til å dekke et par konfirmasjoner og mer så til, og det tenker jeg at er helt naturlig å ha når man har barn. Anonymkode: 8615a...984 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #24 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 21.35): Vi begynte å spare barnetrygden med én gang vi fikk den, det er vel når de er 13 måneder. Sparer i globale indeksfond og har hatt god avkastning så langt. Nå har seksåringen 150 000 kr og toåringen 45 000 kr. Umulig å spå hva stoda vil være ved en eventuell konfirmasjon (fond kan gå både opp og ned), men vi håper midlene vil dekke selskap, bunad og gave, samt førerkort og egenkapital til bolig senere. Jeg ville spart så mye som mulig, i ditt navn, med risiko som er balansert opp mot sparehorisont. Anonymkode: f47ac...353 Skal ikke barna jobbe for pengene og lære og spare selv? Hva med sommerjobb og slik ? Jeg mener foreldre som legger alt opp i barnas hender gjør de en stor bjørnetjeneste. Ikke rart ingen ungdom gidder å jobbe når de får alt tilrettelagt slik. Og nå tenker jeg på førerkort og bolig. Jobber de hardt så kommer de dit. Anonymkode: 2baf8...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #25 Del Skrevet 3 timer siden Jeg synes også det er litt grotesk hvor mye enkelte gir i konfirmasjonsgave, både foreldre og familie. Når I all verden er det fornuftig at en konfirmant skal få 50.000 i gave fra foreldrene sine? (Beklager til du som skrev det her i tråden, men hvorfor? ) Dersom dere ønsker å gi masse penger til ungen, burde dere heller gitt de til 18- års dag som en "her er en hjelp i voksenlivet"- gave, eller når de skulle kjøpe bolig. Da hadde dere latt være å dra opp snittet så voldsomt, så de som ikke har råd, går rundt med dårlig samvittighet for at de ikke klarer følge kappløpet. Og de bemidlede ungene ikke kunne skryte av hvor mye de fikk. Jeg klarer fint å stå i mot presset, så ikke noe problem for min del, men synes det nesten er kvalmende når konfirmantene får slike summer. Jeg gir fotobok til mine konfirmanter, og utenom det er selskapet gave. Vi lager mat selv, så selv med mange gjester blir det ikke mer enn rundt 5000 for selskapet. 🙂 Anonymkode: 8b8ae...55d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #26 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skal ikke barna jobbe for pengene og lære og spare selv? Hva med sommerjobb og slik ? Jeg mener foreldre som legger alt opp i barnas hender gjør de en stor bjørnetjeneste. Ikke rart ingen ungdom gidder å jobbe når de får alt tilrettelagt slik. Og nå tenker jeg på førerkort og bolig. Jobber de hardt så kommer de dit. Anonymkode: 2baf8...6c8 Jeg matcher det barna har spart selv. Ingen klarer å spare alt en bolig koster, og at man får litt hjelp av foreldre gjør ikke at man ikke behøver å jobbe selv. Anonymkode: 0cd81...afb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #27 Del Skrevet 2 timer siden Hvorfor skal man bruke flere år på å spare? En konfirmasjon kunne vi glatt betalt på et par måneders sparing. Har nok på buffer til å betale for en konfirmasjon i dag om jeg ønsket det. Anonymkode: 375ab...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå