AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #21 Del Skrevet 23 timer siden Vi sparer ikke til konfirmasjon. Min datter får en arvet bunad og 15000 som broren fikk. Festen har vi hjemme den kommer kanskje på 5 - 7000 med mat. Vi har råd til en slik utgift uten å spare. Anonymkode: 75b55...37c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #22 Del Skrevet 22 timer siden Når det passer ens økonomi? Min er romslig nok til at vi ikke hadde noen spesiell sparing til konfirmasjon. Betalte utgiftene ettersom de kom. Anonymkode: bd571...3b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #23 Del Skrevet 20 timer siden Vi sparer generelt. Noen måneder blir det 2000, andre ganger 10 000, så har vi noen måneder hvor vi går i null. Men vi har altså mer enn nok på konto til å dekke et par konfirmasjoner og mer så til, og det tenker jeg at er helt naturlig å ha når man har barn. Anonymkode: 8615a...984 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #24 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 21.35): Vi begynte å spare barnetrygden med én gang vi fikk den, det er vel når de er 13 måneder. Sparer i globale indeksfond og har hatt god avkastning så langt. Nå har seksåringen 150 000 kr og toåringen 45 000 kr. Umulig å spå hva stoda vil være ved en eventuell konfirmasjon (fond kan gå både opp og ned), men vi håper midlene vil dekke selskap, bunad og gave, samt førerkort og egenkapital til bolig senere. Jeg ville spart så mye som mulig, i ditt navn, med risiko som er balansert opp mot sparehorisont. Anonymkode: f47ac...353 Skal ikke barna jobbe for pengene og lære og spare selv? Hva med sommerjobb og slik ? Jeg mener foreldre som legger alt opp i barnas hender gjør de en stor bjørnetjeneste. Ikke rart ingen ungdom gidder å jobbe når de får alt tilrettelagt slik. Og nå tenker jeg på førerkort og bolig. Jobber de hardt så kommer de dit. Anonymkode: 2baf8...6c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #25 Del Skrevet 10 timer siden Jeg synes også det er litt grotesk hvor mye enkelte gir i konfirmasjonsgave, både foreldre og familie. Når I all verden er det fornuftig at en konfirmant skal få 50.000 i gave fra foreldrene sine? (Beklager til du som skrev det her i tråden, men hvorfor? ) Dersom dere ønsker å gi masse penger til ungen, burde dere heller gitt de til 18- års dag som en "her er en hjelp i voksenlivet"- gave, eller når de skulle kjøpe bolig. Da hadde dere latt være å dra opp snittet så voldsomt, så de som ikke har råd, går rundt med dårlig samvittighet for at de ikke klarer følge kappløpet. Og de bemidlede ungene ikke kunne skryte av hvor mye de fikk. Jeg klarer fint å stå i mot presset, så ikke noe problem for min del, men synes det nesten er kvalmende når konfirmantene får slike summer. Jeg gir fotobok til mine konfirmanter, og utenom det er selskapet gave. Vi lager mat selv, så selv med mange gjester blir det ikke mer enn rundt 5000 for selskapet. 🙂 Anonymkode: 8b8ae...55d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #26 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Skal ikke barna jobbe for pengene og lære og spare selv? Hva med sommerjobb og slik ? Jeg mener foreldre som legger alt opp i barnas hender gjør de en stor bjørnetjeneste. Ikke rart ingen ungdom gidder å jobbe når de får alt tilrettelagt slik. Og nå tenker jeg på førerkort og bolig. Jobber de hardt så kommer de dit. Anonymkode: 2baf8...6c8 Jeg matcher det barna har spart selv. Ingen klarer å spare alt en bolig koster, og at man får litt hjelp av foreldre gjør ikke at man ikke behøver å jobbe selv. Anonymkode: 0cd81...afb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #27 Del Skrevet 9 timer siden Hvorfor skal man bruke flere år på å spare? En konfirmasjon kunne vi glatt betalt på et par måneders sparing. Har nok på buffer til å betale for en konfirmasjon i dag om jeg ønsket det. Anonymkode: 375ab...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #28 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal man bruke flere år på å spare? En konfirmasjon kunne vi glatt betalt på et par måneders sparing. Har nok på buffer til å betale for en konfirmasjon i dag om jeg ønsket det. Anonymkode: 375ab...939 Vi kunne ha cashet ut en konfirmasjon nå, med alt som hører til. Alikevel så forstår jeg at det er ikke alle som har samme mulighet. Jeg er en som mener man må tenke nøye igjennom hva det koster å få barn, før man får dem. Men det er ikke alle som gjør det. Og mange av de bør begynne å spare tidlig når barnet plutselig er konfirmant. Anonymkode: 515b7...ca3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #29 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Skal ikke barna jobbe for pengene og lære og spare selv? Hva med sommerjobb og slik ? Jeg mener foreldre som legger alt opp i barnas hender gjør de en stor bjørnetjeneste. Ikke rart ingen ungdom gidder å jobbe når de får alt tilrettelagt slik. Og nå tenker jeg på førerkort og bolig. Jobber de hardt så kommer de dit. Anonymkode: 2baf8...6c8 Mine barn får mye, men jobber også. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at det er en enten eller. Vi har god råd fordi vi jobber og har bygd karriere. Det vil vi også for våre barn. Vår eldste fikk 30000 til konfirmasjonen fra oss. Kjøpte deler av mopeden (30000), betaler nå for billappen. Han har jobbet siden han var 14 og har spart det meste av pengene. I fjor tjente han 40 000 på sommerjobb og har investert de pengene. Jeg tror faktisk at de som har god råd er veldig pengebeviste og veldig obs på at barna skal klare seg bra her i livet. Alle tre vil få like mye pluss tilskudd når de kjøper bolig. Anonymkode: 5302e...2f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #30 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 21.20): Da tenker jeg kun til konfirmasjon og gaver. Hvis jeg begynner å legge av 200,- i mnd fra barnet er 6 år så er jeg oppi 19k til konfirmasjonen. Jeg må legge av til to, kanskje tre barn. Holder dette til hver sin konfirmasjon? Jeg tenker også på hvis de ikke velger å konfirmere seg så får de pengene bare. Eller om jeg fortsetter sparingen til de er 18 slik at de får 28k hver seg på 18 årsdagen. Jeg har annen sparing til de som går til større ting de trenger i ny og ne. Anonymkode: 88f41...406 Begynte månedlig sparing i fond når barna ble født. Så ble bra avkastning når de var konfirmanter. Disse pengene ble brukt til alt av utgifter ifbm konfirmasjonen, øremerket pengegave som dekker førerkort, resten ble satt på en boligsparingskonto. Vi har gjort det slik på alle våre 3 barn. Anonymkode: 7fbcc...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 7 timer siden #31 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 21.35): Vi begynte å spare barnetrygden med én gang vi fikk den, det er vel når de er 13 måneder. Sparer i globale indeksfond og har hatt god avkastning så langt. Nå har seksåringen 150 000 kr og toåringen 45 000 kr. Umulig å spå hva stoda vil være ved en eventuell konfirmasjon (fond kan gå både opp og ned), men vi håper midlene vil dekke selskap, bunad og gave, samt førerkort og egenkapital til bolig senere. Jeg ville spart så mye som mulig, i ditt navn, med risiko som er balansert opp mot sparehorisont. Anonymkode: f47ac...353 13 måneder?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #32 Del Skrevet 6 timer siden Vi ga vår konfirmant 50 000 i et fond øremerket boligsparing. Har skjønt på tidligere tråder at jeg ikke burde gjort dette?.... Men: Hvorfor skal vi vente til hun blir 18? Er det slik at 18-åringene deres får store pengegaver på bursdagen sin? Jo tidligere barna lærer om fonds og investering, desto bedre. Jeg synes det er greit at konfirmanten vet om fondet, og får eierskap til det, men pengene er jo låst (fondet er på min fondskonto). Anonymkode: b7d8e...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xQueenKx Skrevet 6 timer siden #33 Del Skrevet 6 timer siden Startet en sparekonto til sånt allerede da hun var knapt året. Der har vi satt av til alt mulig, også konfirmasjon og gave. Hun ble konfirmert i fjor vår og det var veldig greit med den kontoen. Vi hadde 25 gjester, pluss oss foreldre og konfirmanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #34 Del Skrevet 6 timer siden Vi har hatt tre konfirmasjoner fordelt på 6 år. Har ikke spart til noen av de; selskap, gave og klær har vi fint hatt råd til uten å spare spesifikt til det. De får også førerkort i 18 års gave, sparer heller ikke til dette, da det ikke er snakk om store summer (dyreste førerkortet kom på 40.000). Anonymkode: c27c2...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 6 timer siden #35 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skal man bruke flere år på å spare? En konfirmasjon kunne vi glatt betalt på et par måneders sparing. Har nok på buffer til å betale for en konfirmasjon i dag om jeg ønsket det. Anonymkode: 375ab...939 Så flott at du har så mye penger da. Ikke alle som bare kan spare eller ta penger ut og lage en konfirmasjon 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #36 Del Skrevet 4 timer siden Jeg begynte spare da hun var baby, legger av en 350kr i mnd på en sparekonto. Anonymkode: 7a31b...2c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #37 Del Skrevet 4 timer siden Har konfirmant i mai nå og begynte å sette av penger i januar 🤪 Anonymkode: 9a720...d9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #38 Del Skrevet 4 timer siden Er glad vi ikke er religiøse. Anonymkode: 2f8d5...f66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #39 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 21.20): Da tenker jeg kun til konfirmasjon og gaver. Hvis jeg begynner å legge av 200,- i mnd fra barnet er 6 år så er jeg oppi 19k til konfirmasjonen. Jeg må legge av til to, kanskje tre barn. Holder dette til hver sin konfirmasjon? Jeg tenker også på hvis de ikke velger å konfirmere seg så får de pengene bare. Eller om jeg fortsetter sparingen til de er 18 slik at de får 28k hver seg på 18 årsdagen. Jeg har annen sparing til de som går til større ting de trenger i ny og ne. Anonymkode: 88f41...406 Vi begynte med søljer til bunader til dåpen. Så har de fått deler og stoff til bunader til jul og bursdager. Nå har de alt, men å sy bunadene venter vi med til de er nærmere konfirmasjons alder. Dette er fordi de ikke skal si at de ikke vil ha bunad, vi ikke skal bruke masse penger på tre like gamle barn samtidig, og fordi resten av konfirmasjonen også koster. Ønsker en eller flere ikke bunad til konfirmasjonen men annet tøy, så kan delene ligge til de blir eldre. Dette er ikke noe som skal selges eller gis bort, da flere av bidragsyterne til delene er døde og hadde et sterkt ønske om at barna skulle få bunader. Anonymkode: 366f8...914 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 4 timer siden #40 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 21.20): Da tenker jeg kun til konfirmasjon og gaver. Hvis jeg begynner å legge av 200,- i mnd fra barnet er 6 år så er jeg oppi 19k til konfirmasjonen. Jeg må legge av til to, kanskje tre barn. Holder dette til hver sin konfirmasjon? Jeg tenker også på hvis de ikke velger å konfirmere seg så får de pengene bare. Eller om jeg fortsetter sparingen til de er 18 slik at de får 28k hver seg på 18 årsdagen. Jeg har annen sparing til de som går til større ting de trenger i ny og ne. Anonymkode: 88f41...406 Bunad koster mer, hvis du har tenkt å gi dem det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå