Gå til innhold

Når begynner man å spare til barnets konfirmasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg kun til konfirmasjon og gaver. Hvis jeg begynner å legge av 200,- i mnd fra barnet er 6 år så er jeg oppi 19k til konfirmasjonen. Jeg må legge av til to, kanskje tre barn. Holder dette til hver sin konfirmasjon? 

Jeg tenker også på hvis de ikke velger å konfirmere seg så får de pengene bare. Eller om jeg fortsetter sparingen til de er 18 slik at de får 28k hver seg på 18 årsdagen. 

Jeg har annen sparing til de som går til større ting de trenger i ny og ne. 

Anonymkode: 88f41...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får rekne på kor mange gjestar du vil legge opp til, og korleis feiringa skal vere elles. Leige lokale? Bestille på hotell? 3-retters eller enklere meny? 

Dersom du planlegg slik, kan du sikkert sjøl finne ut om 19.000 er nok. Men klede er også ein stor utgiftspost, så ta det med i beregning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke tenkt på… Bare to år til konf her i huset. Men jeg sparer alltid da, så har en god pott å ta av. 
Du må planlegge hvor «stor» du vil gjøre dagen, lokale og catering, eller hjemmefeiring og hjemmelaget? Bunad? Stor gave til konfirmanten? 

Anonymkode: a70f3...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde i så fall tenke litt på hvordan du skal spare disse pengene. På vanlig konto vil de fort tape seg i verdi. 

Anonymkode: 36d03...8ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ein fin plan det. Tenkte gjera det på omtrent same måte.

Anonymkode: bdc3b...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å spare barnetrygden med én gang vi fikk den, det er vel når de er 13 måneder. Sparer i globale indeksfond og har hatt god avkastning så langt. Nå har seksåringen 150 000 kr og toåringen 45 000 kr. Umulig å spå hva stoda vil være ved en eventuell konfirmasjon (fond kan gå både opp og ned), men vi håper midlene vil dekke selskap, bunad og gave, samt førerkort og egenkapital til bolig senere.

Jeg ville spart så mye som mulig, i ditt navn, med risiko som er balansert opp mot sparehorisont. 

Anonymkode: f47ac...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi begynte å spare barnetrygden med én gang vi fikk den, det er vel når de er 13 måneder. Sparer i globale indeksfond og har hatt god avkastning så langt. Nå har seksåringen 150 000 kr og toåringen 45 000 kr. Umulig å spå hva stoda vil være ved en eventuell konfirmasjon (fond kan gå både opp og ned), men vi håper midlene vil dekke selskap, bunad og gave, samt førerkort og egenkapital til bolig senere.

Jeg ville spart så mye som mulig, i ditt navn, med risiko som er balansert opp mot sparehorisont. 

Men hva om fondene gir ulik avkastning, og dere ender opp med veldig ulike summer for barna?

Har dere fått hjelp til slik fondsparing via bankansatt, eller fikser dere alt selv? 

Anonymkode: 5199e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre tette, så begynte å spare da de var små.

Men m.t.p at vi skal ha:

Gave til konfirmanten

Klær til konfirmanten (og forsåvidt foreldre og søsken)

Lokale

Mat

Kaker

Pynt

Tror ikke 19k hadde vært nok til det.

Anonymkode: 7f420...6e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva om fondene gir ulik avkastning, og dere ender opp med veldig ulike summer for barna?

Har dere fått hjelp til slik fondsparing via bankansatt, eller fikser dere alt selv? 

Så langt har vi spart i de samme to fondene til begge barna, så avkastningen har vært lik. Det er fire år mellom dem, så det vil jo påvirke summene i hver ende (fire år før minstemann ble 13 mnd., fire år etter at eldstemann fyller 18).

Jeg er økonom, har lest meg litt opp, og valgt fond selv. Vi har én ASK-konto per barn. Har ca. 16 % avkastning så langt, kunne sikkert hatt mer, men er ikke særlig risikovillig. 

Planen vår er å se hvilken sum eldstemann havner på den dagen barnetrygden stopper, og så sørge for at minstemann får samme sum, enten ved å toppe opp forskjellen eller ta bort litt midler. Det er viktig å presisere at det her er snakk om våre midler som foresatte, dette er ikke barnas penger (gaver o.l.). M.a.o. har vi full beslutningsmyndighet. 

Og vi har ikke tenkt å fortelle barna om disse kontoene før eldstemann skal kjøpe bolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor bryr du deg? Hva gjør det for deg hvordan andre løser ting? 

Anonymkode: 28afc...67f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på om det er gutt eller jente. Jenter vil ofte ha bunad og det koster mye. 
Sett opp et budsjett over hvor mye dere kommer til å bruke. gjester, mat, gave osv. 

vi brukte i underkant av 70.000 på vår konfirmant. 
50.000 i pengegave. 
resten i mat, blomster, bordpynt og fotograf pluss dress. 

Anonymkode: d1059...8b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt til å gi mine barn noe mer enn festen. De trenger ikke pengegaver i tillegg. Håper egentlig de har vett nok til å ikke ville konfirmere seg. Det er en tullete tradisjon som ikke har noe sted i en sekulær nasjon.

Synes faktisk det er på grensen til perverst hvor mye enkelte gir sine barn. Da jeg konfirmerte meg (år 2000) var det ingen som fikk slike gaver. Selv de med rike foreldre fikk ikke en brøkdel av hva barn får nå.

Presset om å gi barn masse penger er ingenting annet enn en statuskonkurranse blandt foreldre. Nordmenn har blitt sykelig opptatt av status med årene. Det hele er faktisk ganske kvalmt.

Anonymkode: a65dd...670

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt til å gi mine barn noe mer enn festen. De trenger ikke pengegaver i tillegg. Håper egentlig de har vett nok til å ikke ville konfirmere seg. Det er en tullete tradisjon som ikke har noe sted i en sekulær nasjon.

Synes faktisk det er på grensen til perverst hvor mye enkelte gir sine barn. Da jeg konfirmerte meg (år 2000) var det ingen som fikk slike gaver. Selv de med rike foreldre fikk ikke en brøkdel av hva barn får nå.

Presset om å gi barn masse penger er ingenting annet enn en statuskonkurranse blandt foreldre. Nordmenn har blitt sykelig opptatt av status med årene. Det hele er faktisk ganske kvalmt.

Helt enig i alt du skriver her. Jeg valgte selv å ikke konfirmere meg i 1995. Ganske tøft og sterkt valg av en 14 åring tenker jeg i dag. Tapte MASSE penger/gaver på dette fikk 10 000 av foreldrene mine i 15-årsgave mtp penger til å ta lappen i framtiden. Tror vennene mine fikk 20-30 tusen i snitt i konfirmasjonsgaver, så det var mye allerede da.

Jeg tenker også det handler mye om status mellom de voksne. Men barna/ungdommene påvirkes jo kraftig av dette. Så statusen regjerer likemye mellom dem. Husker hvordan de sammenlignet og spurte hverandre hvor mye de fikk. Dette er nok helt likt i dag. Barn er svært status og merkebevisste allerede i 8-10 årsalderen i dag. Ihvertfall dem som er oppvokst i finere strøk.

Og vi ser tydelige klasseskiller, også i Norge.

Anonymkode: 3e680...380

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Presset legger man på seg selv som forelder. Hva andre gir trenger ikke du å gi. Alle gir etter hva de har råd til og hva de ønsker selv. 
ja, vår sønn fikk mye. Men jeg gav han gaven på morgenen før kirka, og ikke blant alle gjestene. 
Han er ikke den som skryter av det heller. 
Pengegavene var ikke tema engang i konfirmasjonen. Vi spiste god mat og hadde fine taler. Det var en kjempefin og minnerik dag med han i fokus. Vi viste bilder og film fra barndommen og han selv var kjempefornøyd med dagen sin. 
Spurte han i ettertid om det hadde vært snakk om gaver og summer på skolen, og det hadde det ikke vært, ingen snakket om hva de fikk. ikke når det gjaldt pengesummer. Men de som fikk moped eller atv fortalte det. 
Dette er først og fremst en feiring av konfirmanten, og det skal være en fin dag. Noen får lite, mens andre mye. Har uansett inntrykk av at ungdommene er fornøyde og glade den dagen. 
Om en har dårlig råd kan man gjøre det enkelt. Jeg selv avanserte det mer enn jeg måtte, typisk når det var første mann ut. Neste gang skal jeg pynte bordet med hvitveis, og finne kvister i skogen jeg skal forme til hjerte med streng. 
Lys kan en kjøpe på Nille. 
senk forventningene. Legg listen lavt. Få en venn som er flink å ta bilder til å være fotograf. 
Bildene vår fotograf tok var fine, men hadde klart å tatt samme bildene selv. En trenger ikke å ha 20 kaker. Det blir bare ekstremt mye som står igjen. Vi hadde altfor mye. 

Anonymkode: d1059...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor bryr du deg? Hva gjør det for deg hvordan andre løser ting? 

Anonymkode: 28afc...67f

Jeg leste innlegget som nysgjerrighet, at personen kanskje var ute etter tips/råd. Ikke at hen brydde seg så mye om vår situasjon akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte spare til mitt barn da h*n var 6 mnd. Fast trekk hver mnd :) Får ikke spart mye, men blir nesten 50.000 om jeg ikke klarer spare mer enkelte mnd.

Anonymkode: c50d9...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Annonse

Jo tidligere du sparer, jo bedre. Ikke bare for å ha nok til konfirmasjonen pluss du får rentekontoer som betaler opptil 4,5 % rente i året/ gratis penger utbetalt i året:) Anbefaler bulder appen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 4.45):

Helt enig i alt du skriver her. Jeg valgte selv å ikke konfirmere meg i 1995. Ganske tøft og sterkt valg av en 14 åring tenker jeg i dag. Tapte MASSE penger/gaver på dette fikk 10 000 av foreldrene mine i 15-årsgave mtp penger til å ta lappen i framtiden. Tror vennene mine fikk 20-30 tusen i snitt i konfirmasjonsgaver, så det var mye allerede da.

Jeg tenker også det handler mye om status mellom de voksne. Men barna/ungdommene påvirkes jo kraftig av dette. Så statusen regjerer likemye mellom dem. Husker hvordan de sammenlignet og spurte hverandre hvor mye de fikk. Dette er nok helt likt i dag. Barn er svært status og merkebevisste allerede i 8-10 årsalderen i dag. Ihvertfall dem som er oppvokst i finere strøk.

Og vi ser tydelige klasseskiller, også i Norge.

Anonymkode: 3e680...380

Gjorde det samme i 1992. 
husker jeg var litt misunnelig på venninne mine som fikk så mye smykker og penger og bunader , men sto fast ved at jeg ikke ville « hykle».  Fikk Sølje av mor- mor for hun ville ikke gjøre forskjell på meg og kusinene mine, men jeg hadde jo ikke bruk for det 😅. Ellers fikk jeg ingenting « ekstra» i 15- års gave. Min datter skal få bunad om hun ønsker seg det, hvis ikke skal hun få et fint smykke. 

Anonymkode: 419bc...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 4.13):

Har du døpt barna dine? 

Anonymkode: 419bc...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 4.13):

Enih

Min sønn blir 15 om 3 år og håper han ikke vil ha konfirmasjon. Men det komme jo litt an på venner.

Vi har veldig liten familie og slekt og dessverre vil ikke hans konfirmasjon være stor.

Han var også bursdag i mai så vi lurer på å gjøre dette om til en litt større "fest"  .

Om han vil gå i kirken eller borgelig eller ikke noe er opp til han. Men tror ikke vi gidder p kjøpe dyr dress da dette er noe han virkelig ikke liker å gå med ( nå iallefall)

Vår datter er om 8 år og der for vi ta da.

Husker selv min konfirmasjon... veldig koselig..men husker jo når man kom på skolen...alt det var snakk om var hvor mye man fikk. Husker jeg fikk kanskje 10.000 og min venninne fikk 50.000 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...