Sommer2464 Skrevet 28. desember 2021 #1 Del Skrevet 28. desember 2021 Jeg bare lurer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Del Skrevet 28. desember 2021 Sommer2464 skrev (Akkurat nå): Jeg bare lurer. Du lurer på mye rart. Det er fordi de mener Gud også har et navn. Og de har funnet på et til hen. Anonymkode: a2432...756 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Del Skrevet 28. desember 2021 Fordi det er Guds navn i følge bibelen. Anonymkode: a1232...b9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Del Skrevet 28. desember 2021 Sommer2464 skrev (1 minutt siden): Jeg bare lurer. Fordi de mener at konsonantene JHVH utgjør ordet (egt. navnet) "JeHoVaH". Personlig heller jeg mer i retning av "IaHVaH". https://www.scribd.com/document/158121306/jehovah-is-not-the-name-of-the-most-high-its-yahuwah Anonymkode: af81f...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Del Skrevet 28. desember 2021 Hvorfor kaller vi Gud for Gud? Hvorfor kaller vi Jesus for Jesus? Anonymkode: 23ef3...6e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor kaller vi Gud for Gud? Hvorfor kaller vi Jesus for Jesus? Anonymkode: 23ef3...6e7 Fordi vi ikke prater hebraisk eller arameisk, vi prater norsk. Jesus er en fornorsking av "Jeshua". "Gud" er bare en erstatning for "Jeg er". Det er enklere å forklare at, "I begynnelsen skapte Gud", i stedet for, "I begynnelsen skapte Jeg er". Anonymkode: af81f...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Del Skrevet 28. desember 2021 Det gjorde det enklere å lage sin egen lille sidegren av kristendommen, samme som mormonerne gjorde når de fant opp sin religion og hevdet at Jesus hadde vært i Amerika. Anonymkode: 43403...1b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fordi de mener at konsonantene JHVH utgjør ordet (egt. navnet) "JeHoVaH". Personlig heller jeg mer i retning av "IaHVaH". https://www.scribd.com/document/158121306/jehovah-is-not-the-name-of-the-most-high-its-yahuwah Anonymkode: af81f...aa0 Det helt riktige tetragrammet er "YHWH". Siden de ikke hadde vokaler på den tiden må man gjette seg litt til hvordan det uttales. Det er egennavnet til Moses sin gud. I første mosebok snakkes det om "guder" (elohim) i flertall... Anonymkode: 3bd90...75f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er egennavnet til Moses sin gud. I første mosebok snakkes det om "guder" (elohim) i flertall... Anonymkode: 3bd90...75f Kongen omtales også i flertall, som "De", "Deres majestet". Den britiske dronningen omtaler seg selv som "we", "we do not like this". Det betyr ikke at noen av disse er i flertall. Det er fortsatt snakk om en person. Språk er ikke alltid så enkelt at alt kan tas bokstavelig. In Hebrew, the ending -im normally indicates a masculine plural. However, when referring to the Jewish God, Elohim is usually understood to be grammatically singular (i.e. it governs a singular verb or adjective). In Modern Hebrew, it is often referred to in the singular despite the -im ending that denotes plural masculine nouns in Hebrew. https://en.wikipedia.org/wiki/Elohim Anonymkode: af81f...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 28. desember 2021 #10 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Fordi det er Guds navn i følge bibelen. Anonymkode: a1232...b9a Nei, det er ikke det. Det er en feiltolkning. Gud har mange navn, men Jehova er ikke et av dem. På den annen side er ikke JV kristne, og kan kalle guden sin Jehova eller Zeus eller Spaghettimonsteret, spiller ingen rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 28. desember 2021 #11 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Fordi de mener at konsonantene JHVH utgjør ordet (egt. navnet) "JeHoVaH". Personlig heller jeg mer i retning av "IaHVaH". https://www.scribd.com/document/158121306/jehovah-is-not-the-name-of-the-most-high-its-yahuwah Anonymkode: af81f...aa0 Spesielt siden Yah ligner veldig på uttalen av Ea, en gammel Gud fra Mesopotamia som ligner veldig på Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Del Skrevet 28. desember 2021 Entern skrev (1 minutt siden): Spesielt siden Yah ligner veldig på uttalen av Ea, en gammel Gud fra Mesopotamia som ligner veldig på Gud. Jeg trodde de kristnes gud stammet fra kanaanittene sin gud, El. Men dette må jeg google, for det var nytt for meg. Anonymkode: af81f...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Del Skrevet 28. desember 2021 Entern skrev (3 minutter siden): Spesielt siden Yah ligner veldig på uttalen av Ea, en gammel Gud fra Mesopotamia som ligner veldig på Gud. Neh, ikke overbevist. Anonymkode: af81f...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 28. desember 2021 #14 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg trodde de kristnes gud stammet fra kanaanittene sin gud, El. Men dette må jeg google, for det var nytt for meg. Anonymkode: af81f...aa0 El er nok det mest sannsynlige. El er svært gammel og var en av de viktigste gudene i religionen til folket i Ugarit (sjekk Ugarit på wiki) sammen med sønnen Baal. En måte å skille Gud fra gudene var å kalle han El Elohim eller El Elyon. I noen skrifter beskrives han som sittende som leder i Gudenes Forsamling, sammen med bene elohim, Guds sønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 28. desember 2021 #15 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Neh, ikke overbevist. Anonymkode: af81f...aa0 Det er bare en teori 🤷🏻♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå