AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 Jeg må bare få dette ut - det tynger meg så utrolig mye akkurat nå. Da jeg var i 19-20 årene så ble jeg gravid 2 ganger med han jeg da var sammen med. Vi hadde et veldig dårlig forhold som var preget av sterk kontroll, på grensen til emosjonell mishandling, fra hans side. Det var ikke meningen at jeg skulle bli gravid, og jeg tok abort begge gangene. Dette var utrolig vonde hendelser for min del som jeg har skammet meg veldig over det i etterkant. Nå, 11-12 år senere, så er jeg gravid igjen med min nåværende ektemann. Vi er i et veldig godt og stabilt forhold, og babyen er både planlagt og ønsket. Men da fastlegen skulle fylle ut helsekortet og spurte om antall tidligere svangerskap og aborter, så frøs jeg helt, og endte opp med å si "bare én". Jeg vet ikke helt hvorfor - jeg bare skammer meg fremdeles så utrolig mye over at dette skjedde 2 ganger at jeg ikke klarte å korrigere på meg selv. Neste uke så skal jeg til første time hos jordmor. Og de kan jo se i journal fra sykehus at jeg har tatt 2 aborter. Jeg må derfor fortelle jordmor sannheten da - er bare så innmari redd for at hun skal se ned på meg og synes at jeg er et forferdelig menneske... Anonymkode: 11233...4a9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Jordmor har ikke tilgang til din journal fra sykehuset. Anonymkode: 33a81...008 21
Gjest rampenissen72 Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 Det spiller ingen rolle. Jeg skrev 0 på mitt helsekort, mens sannheten er 3. Det er ikke relevant.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 rampenissen72 skrev (1 minutt siden): Det spiller ingen rolle. Jeg skrev 0 på mitt helsekort, mens sannheten er 3. Det er ikke relevant. Dette Anonymkode: 87e81...ee1 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 rampenissen72 skrev (1 minutt siden): Det spiller ingen rolle. Jeg skrev 0 på mitt helsekort, mens sannheten er 3. Det er ikke relevant. Hvorfor står du ikke for dine egne valg? Anonymkode: 927f7...928 11
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 rampenissen72 skrev (1 minutt siden): Det spiller ingen rolle. Jeg skrev 0 på mitt helsekort, mens sannheten er 3. Det er ikke relevant. Jo, det er relevant dersom du er rhesus negativ. Så det er ikke uten grunn at man blir spurt om tidligere aborter. Anonymkode: fecf1...266 20
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 Å, jeg trodde det bare var relevant med tidligere spontanaborter og sånt. Hvorfor skal en abort gjort for mange år siden ha noe å si for svangerskapet nå egentlig? Anonymkode: 76237...712 1
Maleficenta Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg må bare få dette ut - det tynger meg så utrolig mye akkurat nå. Da jeg var i 19-20 årene så ble jeg gravid 2 ganger med han jeg da var sammen med. Vi hadde et veldig dårlig forhold som var preget av sterk kontroll, på grensen til emosjonell mishandling, fra hans side. Det var ikke meningen at jeg skulle bli gravid, og jeg tok abort begge gangene. Dette var utrolig vonde hendelser for min del som jeg har skammet meg veldig over det i etterkant. Nå, 11-12 år senere, så er jeg gravid igjen med min nåværende ektemann. Vi er i et veldig godt og stabilt forhold, og babyen er både planlagt og ønsket. Men da fastlegen skulle fylle ut helsekortet og spurte om antall tidligere svangerskap og aborter, så frøs jeg helt, og endte opp med å si "bare én". Jeg vet ikke helt hvorfor - jeg bare skammer meg fremdeles så utrolig mye over at dette skjedde 2 ganger at jeg ikke klarte å korrigere på meg selv. Neste uke så skal jeg til første time hos jordmor. Og de kan jo se i journal fra sykehus at jeg har tatt 2 aborter. Jeg må derfor fortelle jordmor sannheten da - er bare så innmari redd for at hun skal se ned på meg og synes at jeg er et forferdelig menneske... Anonymkode: 11233...4a9 du skal ikke skamme deg. Du tok de abortene av god grunn. 12
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg må bare få dette ut - det tynger meg så utrolig mye akkurat nå. Da jeg var i 19-20 årene så ble jeg gravid 2 ganger med han jeg da var sammen med. Vi hadde et veldig dårlig forhold som var preget av sterk kontroll, på grensen til emosjonell mishandling, fra hans side. Det var ikke meningen at jeg skulle bli gravid, og jeg tok abort begge gangene. Dette var utrolig vonde hendelser for min del som jeg har skammet meg veldig over det i etterkant. Nå, 11-12 år senere, så er jeg gravid igjen med min nåværende ektemann. Vi er i et veldig godt og stabilt forhold, og babyen er både planlagt og ønsket. Men da fastlegen skulle fylle ut helsekortet og spurte om antall tidligere svangerskap og aborter, så frøs jeg helt, og endte opp med å si "bare én". Jeg vet ikke helt hvorfor - jeg bare skammer meg fremdeles så utrolig mye over at dette skjedde 2 ganger at jeg ikke klarte å korrigere på meg selv. Neste uke så skal jeg til første time hos jordmor. Og de kan jo se i journal fra sykehus at jeg har tatt 2 aborter. Jeg må derfor fortelle jordmor sannheten da - er bare så innmari redd for at hun skal se ned på meg og synes at jeg er et forferdelig menneske... Anonymkode: 11233...4a9 Det har ingenting å si ❤️ Anonymkode: 8b8de...039 3
Maleficenta Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er relevant dersom du er rhesus negativ. Så det er ikke uten grunn at man blir spurt om tidligere aborter. Anonymkode: fecf1...266 hva har det med provoserte aborter å gjøre hvilken blodtype hun har? 4
Gjest Chroma Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 Du behøver absolutt ikke å skamme deg. Men jeg tror ikke dette er noe de sjekker opp i.
Kakaopulver Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Ettersom jeg har forstått er det spørsmålet mest med tanke på spontanaborter…altså hvor mange svangerskap det har gått galt med tidligere og hvor mange barn en har fått. Det er ingen oppegående jordmødre som ser ned på noen som har tatt abort , så bare snakk om det. Du tok rett valg for deg på det tidspunktet! 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 Klippekort på abort! Yay! Anonymkode: 92e85...ac6 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å, jeg trodde det bare var relevant med tidligere spontanaborter og sånt. Hvorfor skal en abort gjort for mange år siden ha noe å si for svangerskapet nå egentlig? Anonymkode: 76237...712 Hvis du har blodtype 0- så kan det være farlig å være gravid for andre gang. Både for deg og foster. Første gang er det ikke så darlig grunnet antistoffer.. Anonymkode: 270db...8b2 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er relevant dersom du er rhesus negativ. Så det er ikke uten grunn at man blir spurt om tidligere aborter. Anonymkode: fecf1...266 Men om det er 1 eller om det er 5 er jo likevel helt urelevant. Jeg hadde mange spontanaborter og ma’er i de årene vi forsøkte å bli gravide før vi fikk første ungen vår. Jeg sa at jeg hadde falt ut av tellingen, og legen sa da «ok da skriver vi 2+». Men det var jo sikkert 10. Det har ikke noe å si. Anonymkode: 8b8de...039 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det er relevant dersom du er rhesus negativ. Så det er ikke uten grunn at man blir spurt om tidligere aborter. Anonymkode: fecf1...266 Hvis hun er det så fikk hun vel sprøyte da de gjennomførte aborten. Hvis ikke så må du opplyse om det grunnet faren for spontanabort Anonymkode: 322a7...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #17 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg må bare få dette ut - det tynger meg så utrolig mye akkurat nå. Da jeg var i 19-20 årene så ble jeg gravid 2 ganger med han jeg da var sammen med. Vi hadde et veldig dårlig forhold som var preget av sterk kontroll, på grensen til emosjonell mishandling, fra hans side. Det var ikke meningen at jeg skulle bli gravid, og jeg tok abort begge gangene. Dette var utrolig vonde hendelser for min del som jeg har skammet meg veldig over det i etterkant. Nå, 11-12 år senere, så er jeg gravid igjen med min nåværende ektemann. Vi er i et veldig godt og stabilt forhold, og babyen er både planlagt og ønsket. Men da fastlegen skulle fylle ut helsekortet og spurte om antall tidligere svangerskap og aborter, så frøs jeg helt, og endte opp med å si "bare én". Jeg vet ikke helt hvorfor - jeg bare skammer meg fremdeles så utrolig mye over at dette skjedde 2 ganger at jeg ikke klarte å korrigere på meg selv. Neste uke så skal jeg til første time hos jordmor. Og de kan jo se i journal fra sykehus at jeg har tatt 2 aborter. Jeg må derfor fortelle jordmor sannheten da - er bare så innmari redd for at hun skal se ned på meg og synes at jeg er et forferdelig menneske... Anonymkode: 11233...4a9 Det er fastlegen som har tilgang til journalen din, ikke jordmor... Anonymkode: fe944...22a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #18 Skrevet 28. desember 2021 Maleficenta skrev (1 minutt siden): hva har det med provoserte aborter å gjøre hvilken blodtype hun har? Dersom mor er rh-, men tidligere har vært gravid med et barn med rh+ kan mor ha dannet antistoffer. Det er litt leit med unødvendige spontanaborter. Det er ikke så vanskelig å finne ut med internett. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/ Anonymkode: ff1c4...a5a 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 Maleficenta skrev (2 minutter siden): hva har det med provoserte aborter å gjøre hvilken blodtype hun har? Hvis man er rhesus negativ og fosteret rhesus positiv så vil man lage antistoffer mot barnet i magen. Det er ikke noe problem med første barnet fordi blodet ikke blandes. Men gjennom en fødsel/abort vil alltid litt blod møtes, og dermed vil mor danne antistoffer. Dette gjør at alle senere svangerskap med rhesus positive foster vil ende i spontanabort. I våre dager får de som er rhesus negativ en sprøyte etter fødsel/abort for å hindre denne dannelsen av antistoffer, og dermed er det fullstendig uproblematisk. Men var et stort problem før. (Og i enkelte land enda) Anonymkode: 322a7...4f2 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #20 Skrevet 28. desember 2021 Hvis dere har så godt forhold, kan du ikke være ærlig med og foran han? Stoler du ikke på at han vil forstå. Hvis jeg var han ville jeg blitt forbanna om jeg fant ut at dama mi jugde og tenk at kan a juge om dette, så hva mer har a jugd om, og kunne ikke stolt på dama mi mer! Ærlighet varer lengst, om ting er ment to be. Anonymkode: 7a598...7c7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå