Gå til innhold

Hva skjer hvis det er flere kvalifiserte søkere til et studie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg hadde et spørsmål angående inntak til studier. Hva er det som utgjør at jeg som førstegangssøker kommer inn på min drømme studie? Opptakskravene til f.eks UiB rettsvitenskap er generell studiekompetanse og i fjor var poenggrensen 55.3. Hvis jeg da har generell studiekompetanse og f.eks 56 poeng, men de 2000 andre søkerne også har det - hva er det som garanterer meg en studieplass der? Det er kun 390 plasser, men nesten 2000 søkere? Går de fra høyest til lavest snitt- at de tar de som har høyest snitt over poenggrensen først? Ser de på hvilke karakterer du hadde på samfunnsfaglige fag som rettslære osv.? Har de intervju? Eller bare trekker de tilfeldige fra de kvalifiserte? 

Anonymkode: fa8ae...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis flere har lik poengsum så går plassen til den eldste av dem. 

Anonymkode: b584b...850

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvis flere har lik poengsum så går plassen til den eldste av dem. 

Anonymkode: b584b...850

Hva mener du? Mener du da av førstegangssøkere som er født samme år? At de velger de som er født i Januar, februar osv. fremfor de i november/desember?

Skrevet (endret)

Jeg tror du har misforstått hvordan poenggrensen skapes. Det er ikke slik at de setter poenggrensen først, og SÅ tar de inn studenter. De sorterer studentene etter poengsum og tar inn fra toppen og nedover til alle plassene er oppfylt (inkludert overfylling). DER settes poenggrensen. 

Endret av Ullvott
  • Liker 13
Skrevet

Poenggrensene settes av studentene som søker. Hvis flere har samme poengssum, rangeres studentene etter alder.

Anonymkode: b98dc...df4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du? Mener du da av førstegangssøkere som er født samme år? At de velger de som er født i Januar, februar osv. fremfor de i november/desember?

Innen samme kvote, ja. Hvis to søkere har nøyaktig samme poengsum, og det kun er én plass igjen, går plassen til den eldste søkeren.

Anonymkode: ffb59...e32

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Innen samme kvote, ja. Hvis to søkere har nøyaktig samme poengsum, og det kun er én plass igjen, går plassen til den eldste søkeren.

Anonymkode: ffb59...e32

Sinnsykt urettferdig at det går til den eldste

Anonymkode: fd9fd...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha nei, alderspoeng er fint. Men den går ikke til den eldste. De ned best karakterer kommer inn. Les #4

Anonymkode: 3a512...3b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha nei, alderspoeng er fint. Men den går ikke til den eldste. De ned best karakterer kommer inn. Les #4

Haha. Du skjønte ikke greia. Hvis to søkere har nøyaktig samme poengsum, går plassen til den eldste av de to. Det har ikke noe med alderspoeng å gjøre. 

Anonymkode: a1453...e3e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du misforstod problemstillingen.

Scenariet er at det er 1 plass igjen på studiet, og det er to søkere med nøyaktig samme poeng. I følge vedkommende du siterer så vil plassen gå til den eldste av de to søkerne.

Jeg aner ikke om dette er korrekt, men slik jeg forstår det så er det dette vedkommende du siterte omtalte.

Jeg tenker for øvrig at dersom man sliter med å forstå konseptet poenggrense, så er rettsvitenskap ikke noe for en 🙂 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er mest rettferdig.

Anonymkode: bc9e4...65f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva mener du hadde vært rettferdig da? Loddtrekning?

Anonymkode: 97325...924

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her har jo du ikke forstått reglene. Det går til eldste, hvilket betyr at om to stykker i samme årskull har lik poensum og det bare er en plass igjen på studiet, går plassen til den som er født i mai forran den som er født i juni. 

Anonymkode: 7fcee...d41

• Liker 1
Skrevet
Ferreira skrev (5 minutter siden):

Du misforstod problemstillingen.

Scenariet er at det er 1 plass igjen på studiet, og det er to søkere med nøyaktig samme poeng. I følge vedkommende du siterer så vil plassen gå til den eldste av de to søkerne.

Jeg aner ikke om dette er korrekt, men slik jeg forstår det så er det dette vedkommende du siterte omtalte.

Jeg tenker for øvrig at dersom man sliter med å forstå konseptet poenggrense, så er rettsvitenskap ikke noe for en 🙂 

Bare for å gjøre noe klart, den som startet tråden har ikke skrevet de andre kommentarene. Jeg forstår fullt hva dere snakker om, men vet ikke om den andre.

Anonymkode: 4528c...7fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du hadde vært rettferdig da? Loddtrekning?

Anonymkode: 97325...924

Det er jo mer fair det, fordi da har begge søkere like stor sjanse på å komme inn. 50/50 

Anonymkode: 4528c...7fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...