Gå til innhold

Vokspropp i øret, må vente 12 uker på timen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det kan være fare for ørebetennelse bak proppen, så kan jo ikke du vente i 12 uker!!! Dette er jo horribelt! 

Du går til fastlegen din og ber om øyeblikkelig hjelp!

Anonymkode: 27683...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var borti det der ja det begynte vel for 2 år siden. Da hadde jeg sånn kløe i ene øret og var hos legen 2 ganger å skyllte og de mente det var infeksjon og fikk antibiotika dråper både 3 og 4 ganger..

I år 2021 så smalt det skikkelig forbi på ene siden av øret. Det ble veldig plagsomt så jeg gikk til legen... de skylte ørene etter en tre dagers drypping med matolje på forhånd. Fikk ny antibiotika kur men ørene klødde fortsatt. Men dotten i øret forsvant ikke. Var å skylte en gang til men ingen nytte... i april ble jeg henvist til øre nese hals spesialist

De sjekket hørselen og sjekket øret og viste seg jeg hadde mellom øre infeksjon pluss fått sopp i ørene av antibiotika dråpene. Han sugde ut masse dritt og fikk en engangsbehandling soppkur. Men øret ble ikke bra...øresus hadde jeg også fått på det ene øret. I mai bestilte jeg meg ny time hos spesialisten. Samme prossedyre som sist. Engangsbehandling for sopp og utsuging av mellom øret. 

Nå har jeg igjen bestilt meg ny time i midten av januar. Fortsatt øresus. Klør i begge ørene, pluss at jeg får illeluktende og ille smak i svelget som jeg tror kommer fra bihulene som også er litt tett på samme side som øreproblemet er. Jeg tviler på jeg noen gang blir kvitt øresusen, men hadde vært godt å bli kvitt soppen om ikke annet og bihule problemet. Så kan være mer enn bare propp som gjør det. Nå har jeg fått sopp i begge ørene så det har ikke akkurat bedret seg... litt dott i øret er det fortsatt. Jeg blir litt oppgitt når en går til spesialister og leger og ting aldri blir bra når de sier det skal bli bra. Så tviler vel på at det blir noe bedre denne gangen men kanskje litt bra en kort stund om ikke annet. 

Anonymkode: 2edb7...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei!!!! Olivenolje er der beste og bruke, ikke gå med oljen i øret i mange dager!!! 30 min. holder lenge og dusjhodet er suverent. Dette har du ikke greie på. Ikke gi råd, når du ikke har peiling. 

Anonymkode: 5a331...5f0

Jeg har nok skylt og dryppet flere ører enn deg gjennom årene ;) 30 min holder ikke hvis det er skikkelig hardt. 

Anonymkode: 150a1...699

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var borti det der ja det begynte vel for 2 år siden. Da hadde jeg sånn kløe i ene øret og var hos legen 2 ganger å skyllte og de mente det var infeksjon og fikk antibiotika dråper både 3 og 4 ganger..

I år 2021 så smalt det skikkelig forbi på ene siden av øret. Det ble veldig plagsomt så jeg gikk til legen... de skylte ørene etter en tre dagers drypping med matolje på forhånd. Fikk ny antibiotika kur men ørene klødde fortsatt. Men dotten i øret forsvant ikke. Var å skylte en gang til men ingen nytte... i april ble jeg henvist til øre nese hals spesialist

De sjekket hørselen og sjekket øret og viste seg jeg hadde mellom øre infeksjon pluss fått sopp i ørene av antibiotika dråpene. Han sugde ut masse dritt og fikk en engangsbehandling soppkur. Men øret ble ikke bra...øresus hadde jeg også fått på det ene øret. I mai bestilte jeg meg ny time hos spesialisten. Samme prossedyre som sist. Engangsbehandling for sopp og utsuging av mellom øret. 

Nå har jeg igjen bestilt meg ny time i midten av januar. Fortsatt øresus. Klør i begge ørene, pluss at jeg får illeluktende og ille smak i svelget som jeg tror kommer fra bihulene som også er litt tett på samme side som øreproblemet er. Jeg tviler på jeg noen gang blir kvitt øresusen, men hadde vært godt å bli kvitt soppen om ikke annet og bihule problemet. Så kan være mer enn bare propp som gjør det. Nå har jeg fått sopp i begge ørene så det har ikke akkurat bedret seg... litt dott i øret er det fortsatt. Jeg blir litt oppgitt når en går til spesialister og leger og ting aldri blir bra når de sier det skal bli bra. Så tviler vel på at det blir noe bedre denne gangen men kanskje litt bra en kort stund om ikke annet. 

Anonymkode: 2edb7...8f8

Har du prøvd Nasonex for trykket? Jeg har trange ørekanaler, og i de verste periodene så hjelper Nasonex på dotten og øresusen 😊

Anonymkode: 398f5...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på ønh klinikk i mange år. 2mnd ventetid er helt vanlig. Om jeg var deg, ville jeg ringt hver morgen og spurt om eventuelle avbestillinger, da kan det fort hende du får napp, det er alltid noen som avlyser timer. (Mulig de kan notere tlf nr og ringe deg opp ved avbestilling også).

Lykke til!

Anonymkode: 3b01f...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei!!!! Olivenolje er der beste og bruke, ikke gå med oljen i øret i mange dager!!! 30 min. holder lenge og dusjhodet er suverent. Dette har du ikke greie på. Ikke gi råd, når du ikke har peiling. 

Anonymkode: 5a331...5f0

Jeg fikk beskjed av legen på legevakta om å dryppe 4 dråper matolje i øret og ligge på motsatt side av øret i ca 15 min daglig, i 4 dager før jeg skal skylle ut. Vurderer om jeg bare skal prøve og se om den løsner litt. Jeg ble nok henvist til sykehuset pga presset mot trommehinna. Jeg har ikke vondt eller dott i øret, meeen jeg merker det er noe der inne som stenger.

-ts

Anonymkode: fede6...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd Nasonex for trykket? Jeg har trange ørekanaler, og i de verste periodene så hjelper Nasonex på dotten og øresusen 😊

Anonymkode: 398f5...196

Jeg fikk kjøpt meg nasonex, hun anbefalte det i ventetiden. Jeg har så og si aldri slitt mrd ørevoks, men det trykket er helt grusomt ughh. Verst på høyre side, ettersom det er det øret som er tett. Det som gjør meg mest sliten er vel trykk og rar følelse bak øyet. Som om det skulle vært bihulebetennelse uten smerter.

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på ønh klinikk i mange år. 2mnd ventetid er helt vanlig. Om jeg var deg, ville jeg ringt hver morgen og spurt om eventuelle avbestillinger, da kan det fort hende du får napp, det er alltid noen som avlyser timer. (Mulig de kan notere tlf nr og ringe deg opp ved avbestilling også).

Lykke til!

Anonymkode: 3b01f...3cf

Takk! Ja jeg håper de eventuelt kan gi meg behandling et annet sted for jeg bekymrer meg for både trommehinna og det intense trykket. Det kan umulig være bra for hverken øye eller øre å ha det slik i 12 uker.. Jeg skal ringe dem imorgen og presse på litt, forhåpentligvis får jeg time raskere. For 2 mnd nekter jeg å vente, da prøver jeg heller oljeforslag og  mellomtiden iallefall. Samboer opplevde samme og de pirket det ut på legekontoret, han slapp henvisning.

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det kan være fare for ørebetennelse bak proppen, så kan jo ikke du vente i 12 uker!!! Dette er jo horribelt! 

Du går til fastlegen din og ber om øyeblikkelig hjelp!

Anonymkode: 27683...6ff

Fastlegen min har også 2 mnd ventetid på time, han har så mye pasienter. Det er vel ikke akutt nok til å be om hastetime heller? Jeg har ingen smerter, så tror ikke det er noen betennelse.. men det vet man jo aldri 😕 Skal ringe å høre imorgen, for blir gal av det her! 

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fastlegen min har også 2 mnd ventetid på time, han har så mye pasienter. Det er vel ikke akutt nok til å be om hastetime heller? Jeg har ingen smerter, så tror ikke det er noen betennelse.. men det vet man jo aldri 😕 Skal ringe å høre imorgen, for blir gal av det her! 

-ts

Du bør bruke olje i ørene hver dag i noen dager for å løsne så mye som mulig, så dra tilbake til legekontoret (uten time- trenger ikke), gå rett til der hvor man tar blodprøver og diverse- så sier du at du trenger spyling i ørene. Det kan hende det er løsnet pga oljen og de får ut med trykkspyler. Hvis det ikke løsner, får du værtfall en ny titt på det og fortsetter å ringe på ØNH. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GulSol skrev (1 time siden):

Du bør bruke olje i ørene hver dag i noen dager for å løsne så mye som mulig, så dra tilbake til legekontoret (uten time- trenger ikke), gå rett til der hvor man tar blodprøver og diverse- så sier du at du trenger spyling i ørene. Det kan hende det er løsnet pga oljen og de får ut med trykkspyler. Hvis det ikke løsner, får du værtfall en ny titt på det og fortsetter å ringe på ØNH. 

Okei ja men da gjør jeg det, tenker evt jeg da kan dryppe fra fredag til mandag og så dra til legen på mandagen. Takk for gode råd! Det er så satisfying å se sånt på videoer, men ikke så satisfying å ha det sjæl😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Okei ja men da gjør jeg det, tenker evt jeg da kan dryppe fra fredag til mandag og så dra til legen på mandagen. Takk for gode råd! Det er så satisfying å se sånt på videoer, men ikke så satisfying å ha det sjæl😂

Enig, de kan ihvertfall forsøke å skylle. Da kan du også si en gang til hvor ille det er, slik at de evt kan purre på ØNH legen. Hvis du ikke har vondt, ikke feber og ikke klør er det neppe noen alvorlig betennelse ihvertfall. 

Anonymkode: 48db8...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig, de kan ihvertfall forsøke å skylle. Da kan du også si en gang til hvor ille det er, slik at de evt kan purre på ØNH legen. Hvis du ikke har vondt, ikke feber og ikke klør er det neppe noen alvorlig betennelse ihvertfall. 

Anonymkode: 48db8...547

Jeg snakket med svigerinna mi idag, som skulle prøve å skylle for meg til uka, ettersom hun har vært sykepleier i mange år og har litt utstyr. Så fikk beskjed om å dryppe noen dråper matolje i øret fra idag av, og til mandagen og så skal hun se på det da. Hvis det har myknet opp litt så skulle hun prøve å hjelpe meg. Ellers har jeg fått time hos fastlegen 10.januar, og får forhåpentligvis mer hjelp der om ikke svigerinna mi får gjort noe. Takk for gode råd alle sammen! Skal prøve å dryppe øret fra og med idag, og håper det løsner litt eller mykes opp! Håper også Nasonex nesesprayen funker snart, men foreløpig ikke hatt noen effekt de siste 2 ukene.. hørt det kan ta sin tid..

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dra til fastlegen, bruker ikke mange minuttene på å skylle

Anonymkode: 6116b...3a6

Fastlegen har ikke tid før 10.jan, og vikarlegen har ikke før til uka, så jeg må nok vente bittelitt. Jeg drypte olivenolje i det igår kveld og merket det hjalp litt, men har ikke skylt ut noe så tenker bare å få dryppet litt hver dag, får håpe det da løsner lettere når jeg er hos legen til uka.

- ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om jeg kan bruke otrivin eller livostin? Merker ingen effekt av nasonex så har lyst å gi den opp, brukt i 2 uker nå. Kan otrivin eller livostin hjelpe meg over helga iallefall? Jeg blit gal av det trykket her i hodet!

Vil livostin funke like bra som otrivin?

Eller skal jeg prøve meg på rinexin igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...