Gå til innhold

Hvite hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan holder hvite hunder seg hvite? Utenom vask da. Men siden hunder ikke skal vaskes så ofte pga. huden så kan jeg ikke vaske den en gang i uka heller eller annen hver uke.

Anonymkode: 5085c...99a

Skrevet

Min hund er hvit. Kan ikke si jeg sliter med samme problem?! 

• Liker 1
Skrevet
Hmmmmmm skrev (14 minutter siden):

Min hund er hvit. Kan ikke si jeg sliter med samme problem?! 

Med møkk? Eller med hyppighet av vask?

Skrevet

Det står på nettet at hunderasen ikke skal vaskes for ofte fordi det ødelegger pelsstrukturen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med møkk? Eller med hyppighet av vask?

Han blir ikke misfarget av møkk. Hvis han blir møkkete på labbene og under magen, så dusjer jeg han kun på det området da kun med vann. 

• Liker 1
Skrevet

Har en hvit og en pied hund, den hvite vasker jeg før hundeutstillinger og den andre har jeg ikke vasket enda, den er nå 8 mnd. Man vasker ikke hunder med mindre det er behov for det - altså om de har rullet seg i drit e.l. Selv om de har badet i gjørme på tur er de som regel rene før vi kommer hjem. Nå er mine korthårede, mulig langhårede må spyles oftere.

Anonymkode: 3e57f...feb

Skrevet

Børsting/pelsstell?

Anonymkode: 6ff9e...7e3

Skrevet

Må man vaske hvite hunder oftere enn feks, svarte?

Skrevet

Jeg har hvit hund og har ingen problemer med å holde ham hvit. Han blir skitten på beina og under buken deler av vinterhalvåret når det er vått ute. Men da skyller jeg ham bare av i dusjen.

Skrevet

Har en polarhund, samojed. Pelsen til samojeden er først og fremst selvrensende. Når han blir tørr så faller grus og sand av. Ellers er det børsting og blåsing. Er det noe som sitter fast mellom poter eller lignende som må tas tar jeg det i dusjen. Han blir dusjet kanskje 2-3 ganger i året. 

Anonymkode: a74ae...240

• Liker 2
Skrevet

Du bør skaffe deg en svart hund istedet for hvite. De svarte er bedre enn de hvite.

Anonymkode: bbf3d...dd9

• Liker 1
Skrevet

Min hund var lys og var ikke noe problem. Eneste i løpetiden, om det kom blod i pelsen, så måtte hun en tur i dusjen for å skylle det vekk

Skrevet

Det kommer vel litt an på pelstype også? Noen hunderaser har pels som er lettere å holde ren enn andre, også om pelsen er hvit. Jeg tenker spesielt på polare raser som samojed og siberian husky. Sistnevnte finnes jo i flere farger, men kan være tilnærmet helhvit. 

Jeg har selv en malamute, og den hvite delen av pelsen (for eksempel på brystet, nedover beina og under magen) er helhvit uten at vi vasker og bader hunden. Pelsstrukturen hos mange av disse hundene er slik at pelsen nærmest er selvrensende. Når vi har vært ute i søle og skitt er hunden skitten, men sand, jord og grus faller av når pelsen tørker, og vips er pelsen hvit igjen.

(Det er mye pelsstell likevel, da, men det handler mest om ekstrem røyting av underull til visse årstider!) 

Anonymkode: e88eb...1cd

Skrevet

Har både korthåret og langhåret, begge har en del hvit pels og da mest på bein og under mage/ bryst. Stort sett går det meste bort når jeg tørker med håndkle etter tur. Dusj tar vi som oftest kun etter løpetid.

Anonymkode: fa729...937

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Må man vaske hvite hunder oftere enn feks, svarte?

Nei.

Anonymkode: 3e57f...feb

• Liker 1
Skrevet

Har en lys labrador og det har aldri vært et problem. Tørker av henne på potene før hun skal inn, men det er mest for at hun ikke skal dra med seg rusk inn. 

Anonymkode: 4413f...947

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...