AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 Vi har masse konfekt både hjemme og på jobb og jeg kjøper inn ekstra, alt mulig søtt og godt, samt salt ( potetgull og nøtter) Jeg nikoser meg og stapper inn på....alltid en grunn til å kose seg. Er livredd for å få bulimi igjen, noe jeg sleit med for 20 år siden. Da jeg handla idag kjøpte jeg nye sjokoladeplater...nå sitter jeg her og føler meg helt elendig og blir lei meg. Lurer på hvorfor jeg gjør dette....akkurat som det blir kjekkere å se en serie eller strikke når jeg har noe å kose meg med. Noen som kan komme med råd? IKKE at det må være lov å kose seg litt....for dette handler om tap av kontroll, noe som går ut over helsa. Anonymkode: 3344f...a4f 2
Polyester Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Vel, det vil bli veldig vanskelig å leve et liv uten søtt og snacks resten av livet, så å holde seg helt unna det er ikke nødvendigvis hensiktsmessig. Tror også det kan bli for ekstremt å gå fra hver dag til kun en gang i uka, da vil du få en stor hunger etter junk som igjen kan trigge bulimien din, så du må finne en balanse. Hva med å bytte ut sjokoladen med noe som er godt men ikke noe som du kan spise uendelig av? For meg kunne det vært billige pepperkaker eller brødskiver med Nugatti. Godt nok, men ikke så innmari godt at man spiser mye av det. Eller så kan du bytte ut sjokoladeplatene på 200gr med mindre sjokolader. Melkerull inneholder 72gr, en kvikk lunsj er 47gr og en eventyrsjokolade er 25gr. Igjen, for å unngå ulvehunger kan du jobbe deg nedover så det blir enklere. Tror du du kunne klart noe av dette? 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 Polyester skrev (Akkurat nå): For meg kunne det vært billige pepperkaker eller brødskiver med Nugatti. Trigger bulimi. Anonymkode: 63d39...12d
Polyester Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trigger bulimi. Anonymkode: 63d39...12d Det er derfor jeg sier for meg, andre ting kan funke for andre og dette var et eksempel jeg brukte for å illustrere nedgraderingen av kosematen. Du vet jo ikke hva TS sine triggere er. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Sikkert ikke det rådet du vil ha. Men, jeg løser det ved å ikke kjøpe inn masse søtt. Jeg vet det da blir vanskelig. Kjøper i stedet inn mye frukt og f.eks max en pose chips innimellom. Da kan jeg tåle å spise den posen, men så har jeg jo ikke mer. Slik har jeg hatt det i 20 år. Hadde også bulimi tidligere. Får jeg f.eks masse julegodteri i en julegave, kan det godt henne jeg hiver det i søppeldunken før det i det hele tatt blir med inn i huset. Synes det er mye frukt, som kan fungere som snacks; avokado, klementiner, bananer, druer. Et annet tips er de små nøtteposene som alle butikker selger. Kjøper gjerne et par av disse. Ellers har jeg og valgt å ikke bli for kjip mot meg selv om jeg går på en smell. Tenker vi alle mennesker har våre skavanker. Noen er aggressive og voldelige, noen utnytter andres sårbarhet, noen stjeler osv. Tross alt ikke det verste man kan gjøre og av og til i livet miste kontrollen og spise for mye mat❤️ Anonymkode: 4e79d...ecd 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 Polyester skrev (14 minutter siden): Det er derfor jeg sier for meg, andre ting kan funke for andre og dette var et eksempel jeg brukte for å illustrere nedgraderingen av kosematen. Du vet jo ikke hva TS sine triggere er. Nei, men dette er typisk mat som trigger. Lett å spise, lett å spy opp. Anonymkode: 63d39...12d
Gjest Ghostface Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 For meg er det ikke bare i jula, men hele året, så håper du får noen gode råd som jeg kan benytte meg av.
Polyester Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men dette er typisk mat som trigger. Lett å spise, lett å spy opp. Anonymkode: 63d39...12d Men så bytt det ut med noe annet da? Rosinboller eller noe annet som er vanskeligere å kvitte seg med, samme hva så lenge det funker. Jeg sier ikke at TS burde eller må spise eller skal gjøre som jeg foreslår. Du trenger ikke snakke for andre, det er 20 år siden TS hadde bulimi og hva slags vaner hen har nå vet vi ikke Forstår ikke helt hva du hang deg opp i. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 Takk for svar alle sammen. Sjokolade o.l. er en stor trigger, det samme med julekaker,is, lefser, potetgull....Gleder meg til januar når det bare er meg og mannen hjemme, på den måten at jeg har kontroll på hva som handles inn og hva som er i huset. Har aldri vært så vanskelig som i år...det er sjokolade overalt, man får i gave og man får i juleselskapet og man har rester. Det er altså så avhengighetsskapende. Jeg spiste opp en julegave som sønnen min fikk og kjøpte ny til han uten å si det ( konfekt) Idag har jeg startet bra ; to skiver med ost og paprika, kaffe med melk og en klementin. Jeg VIL klare det ...for meg hjelper det å motivere hverandre her inne, da jeg ikke snakker med noen om dette. TS Anonymkode: 3344f...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 Ghostface skrev (12 timer siden): For meg er det ikke bare i jula, men hele året, så håper du får noen gode råd som jeg kan benytte meg av. Samme her! 😊 Anonymkode: 5eb3b...672 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 Jeg er helt lik ts, og jeg har dessverre hatt for vane å faste regelmessig for å "gjøre opp" for skaden alle kaloriene forårsaket. Det er jo et helt vanvittig usunt spisemønster som ikke er bra for kroppen, og jeg har vært slik så lenge jeg kan huske - jeg er nå 33 år. Dette året er det første gang i mitt liv at jeg har klart å ha et mer balansert forhold til det, og i perioder har jeg til og med vært overrasket over meg selv og tenkt "nå har jeg ikke tenkt på å spise sjokolade hele uka!", og FOR en god følelse det er! For meg er blir det uten tvil utløst av følelser, hver gang jeg føler meg overveldet enten positivt eller negativt sett. Så en løsning for meg har vært å stoppe opp hver gang jeg skal til å kjøpe sjokolade, eller spise sjokolade, og snakke med meg selv. "Hva føler jeg på akkurat nå? Hvordan vil jeg føle meg etter at jeg har spist dette? Er det noe annet jeg kan gjøre eller spise for å regulere følelsene, uten at jeg føler meg dårlig over å ha spist usunt?" Og så tillater jeg meg selv all slags frukt de dagene jeg sliter med enormt søtsug. Det demper søtsuget enormt, og er sunnere, pluss det trigger ikke avhengigheten for sjokolade Anonymkode: b7b24...709 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 Jeg kuttet alt. Absolutt alt. Det var det som endelig fikk meg ut av avhengigheten for 10 års tid siden. Jeg trodde det skulle være et stort savn, at jeg tok fra meg selv "kos". Men det forsvant sammen med lysten på søtt. Det er en fantastisk følelse av frihet å kunne sette seg ned foran TVen, uten å putte noe i munnen, uten å tenke videre over det. Og nå til og med kunne ha sjokolade fremme igjen, uten at jeg har lyst på det, og uten at jeg forsyner meg med en eneste bit. Jeg vet mange anbefaler begrensninger, regler, spisedager, og alle mulige slike løsninger. Jeg har prøvd det meste. Men det trigger bare sug igjen. Sug etter mer, og flere dager. Så det gjorde at jeg aldri kom meg ut av det. I begynnelsen gjorde jeg det slik at mannen handlet. Og når gavene kom tok mannen hand om det. Jeg tok hjemmekontor når det var kake-fredag, bestilte et glass vin når resten av selskapet bestilte dessert. Nå kan jeg fint ta et kakestykke eller dessert om jeg er i en setting der det er naturlig, men det gir meg faktisk ingenting lenger. Anonymkode: 76e10...ff6 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er helt lik ts, og jeg har dessverre hatt for vane å faste regelmessig for å "gjøre opp" for skaden alle kaloriene forårsaket. Det er jo et helt vanvittig usunt spisemønster som ikke er bra for kroppen, og jeg har vært slik så lenge jeg kan huske - jeg er nå 33 år. Dette året er det første gang i mitt liv at jeg har klart å ha et mer balansert forhold til det, og i perioder har jeg til og med vært overrasket over meg selv og tenkt "nå har jeg ikke tenkt på å spise sjokolade hele uka!", og FOR en god følelse det er! For meg er blir det uten tvil utløst av følelser, hver gang jeg føler meg overveldet enten positivt eller negativt sett. Så en løsning for meg har vært å stoppe opp hver gang jeg skal til å kjøpe sjokolade, eller spise sjokolade, og snakke med meg selv. "Hva føler jeg på akkurat nå? Hvordan vil jeg føle meg etter at jeg har spist dette? Er det noe annet jeg kan gjøre eller spise for å regulere følelsene, uten at jeg føler meg dårlig over å ha spist usunt?" Og så tillater jeg meg selv all slags frukt de dagene jeg sliter med enormt søtsug. Det demper søtsuget enormt, og er sunnere, pluss det trigger ikke avhengigheten for sjokolade Anonymkode: b7b24...709 tusen takk for motivasjon:) ts Anonymkode: 3344f...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kuttet alt. Absolutt alt. Det var det som endelig fikk meg ut av avhengigheten for 10 års tid siden. Jeg trodde det skulle være et stort savn, at jeg tok fra meg selv "kos". Men det forsvant sammen med lysten på søtt. Det er en fantastisk følelse av frihet å kunne sette seg ned foran TVen, uten å putte noe i munnen, uten å tenke videre over det. Og nå til og med kunne ha sjokolade fremme igjen, uten at jeg har lyst på det, og uten at jeg forsyner meg med en eneste bit. Jeg vet mange anbefaler begrensninger, regler, spisedager, og alle mulige slike løsninger. Jeg har prøvd det meste. Men det trigger bare sug igjen. Sug etter mer, og flere dager. Så det gjorde at jeg aldri kom meg ut av det. I begynnelsen gjorde jeg det slik at mannen handlet. Og når gavene kom tok mannen hand om det. Jeg tok hjemmekontor når det var kake-fredag, bestilte et glass vin når resten av selskapet bestilte dessert. Nå kan jeg fint ta et kakestykke eller dessert om jeg er i en setting der det er naturlig, men det gir meg faktisk ingenting lenger. Anonymkode: 76e10...ff6 Takk for motivasjon. Ja jeg tror også jeg må kutte alt. Har klart i perioder å kun spise en melkerull f.eks på lørdagen...tilslutt blei det fredag, lørdag....og kanskje kake søndag. Best å bare kutte helt. Jeg går veldig opp i vekt også ,MEN hovedgrunnen er at jeg vil ut av avhengigheten og føle meg bedre.OG jeg er livredd for tilbakefall av bulimi. Det handler nok mye om følelser, så jeg skal prøve å stoppe opp litt og tenke....og kanskje skal jeg la mannen handle inn. Han forstår ikke dette fullt ut...meiner det er jeg som bestemmer hva jeg putter i munnen. Men det er er mer komplisert enn som så.Tenker på mat omtrent hele dagen...ts Anonymkode: 3344f...a4f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 Forstår deg TS. Kanskje det hjelper å velge en liten sjokolade i steden for en stor plate ? eller gå rett forbi potetgullet, ta med frukt i stedet. Dra ut og gå.. Anonymkode: 2ca0a...6c8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #16 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Takk for motivasjon. Ja jeg tror også jeg må kutte alt. Har klart i perioder å kun spise en melkerull f.eks på lørdagen...tilslutt blei det fredag, lørdag....og kanskje kake søndag. Best å bare kutte helt. Jeg går veldig opp i vekt også ,MEN hovedgrunnen er at jeg vil ut av avhengigheten og føle meg bedre.OG jeg er livredd for tilbakefall av bulimi. Det handler nok mye om følelser, så jeg skal prøve å stoppe opp litt og tenke....og kanskje skal jeg la mannen handle inn. Han forstår ikke dette fullt ut...meiner det er jeg som bestemmer hva jeg putter i munnen. Men det er er mer komplisert enn som så.Tenker på mat omtrent hele dagen...ts Anonymkode: 3344f...a4f Det er nettopp dette. Jeg slet ikke med vekt en gang. Men det stod stadig i hodet mitt hva jeg skulle kjøpe, når, hvor, om jeg hadde nok hjemme. Jeg kjørte til og med innom ulike butikker slik at ingen skulle merke volumet sjokolade jeg kjøpte. Spiste jeg mindre, eller ingenting, en kveld, så var tanken konstant på sjokolade. Og jeg våknet tidlig om morgenen med dårlig samvittighet. Jeg anbefaler også å spise faste måltider. Ikke en gang frukt mellom måltidene. Så lenge jeg gikk etter "sult" og "lyst på" kom suget på andre måter. Jeg blir sprø når jeg leser alle trådene om sunnere alternativer, og sunn snack her inne. For da bryter man ikke vanen, og går før eller senere på en smell. Det høres strengt ut, men det er utrolig hvor raskt kroppen venner seg til å ikke føle behov for snack og mat om man gjør det slik. Hyppighet av måltider, og innhold, må være noe du ellers trives med. Jeg har det best med tre måltid om dagen, hvor lunsj og sen middag er hovedmåltidene. Andre igjen har det nok best med en stor frokost. Eller fem mindre måltider om dagen. Ta en alvorsprat med mannen. Min forstod nok heller ikke. Men når han forstod at denne planen var viktig for meg støttet han selvfølgelig fullt ut. Anonymkode: 76e10...ff6 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Skrevet 29. desember 2021 Min erfaring er at det er lettere å spise ingenting, enn litt. Vil anbefale deg å rett og slett la være å kjøpe inn noe ekstra. Til hverdags klarer jeg stort sett å la være å spise snop, men nå i jula som huset er fylt med kaker og snop - ender jeg stadig opp med å ryke på noen ekstra runder med småspising fra skuffer og skap. 😞 En observasjon som kanskje kan være til hjelp, som av og til kan hjelpe meg til å stoppe opp og tenke litt: Jeg føler ofte at det bare er de første par bitene av en sjokolade eller en pose med chips som smaker godt og 'gir meg noe'. De resterende 90% er som regel noe du spiser på automatikk eller som ren vomfyll. Da er det kanskje bedre alternativer å putte i seg. Anonymkode: 3454e...573 2
Purple_Pixiedust Skrevet 29. desember 2021 #18 Skrevet 29. desember 2021 (endret) Akkurat slik har jeg også hatt det nå. Jeg hadde det tungt psykisk i utgangspunktet, men julen trigget meg inn i fullstendig tap av kontroll. Har spist og spist. I dag har jeg overspist yoghurtnøtter og polarbrød med masse nugatti (har spist en halv boks!). Jeg har lyst på noe hele tiden. Kroppen min prøver dessuten å få meg opp i vekt igjen da jeg gikk ned 2,5 kg på seks uker, og selv om jeg da var akkurat innenfor normalvekt så likte ikke kroppen min det så da den fikk mer mat i jula gikk den jo bananas med å sende ut sultsignaler. I morgen håper jeg blir første dagen hvor jeg klarer å holde meg. Jeg er på sykehus nå da og der er det jo dessert og småkaker nå i jula. Det er nesten umulig for meg å la det være. Går og tenker på det hele tiden. Men det som funker best for meg er definitivt å kutte slikt helt ut. Ikke småkaker, sjokolade, is, polarbrød, nugatti etc. Sunn mat. Masse proteiner og grønnsaker, nok fett slik at jeg holder meg mett osv. Også vet jeg at jeg må gjennom 2-3 beinharde uker med avvenning før det stabiliserer seg. Det blir vanskelig å få til her på sykehuset fordi kosten her er ikke slikt som holder meg mett og heller ikke måltider til rett tid, men hvis jeg i hvert fall klarer å kutte ut overspisingen nå så får jeg gå gjennom "detoxen" når jeg kommer hjem. Og jeg merker definitivt at kontrolltapet oppstår i forbindelse med at jeg blir dårligere psykisk. Det er virkelig en vond følelse full av skam og selvforakt når man mister så kontrollen. Endret 29. desember 2021 av Purple_Pixiedust 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #19 Skrevet 1. januar 2022 Kjenner meg også igjen. Har ikke bulimi, men sliter med overspising som jeg til en viss grad har lært meg å kontrollere. Ikke så bra/sunt råd, kanskje, men det som har funka for meg de siste julene (og sommerferiene) har vært å spise hva jeg vil mot slutten av jula/ferien. Jeg vil jo spise nesten alt, så det ender med at jeg handler inn masse og overspiser og føler meg dårlig. Men da er jeg liksom ekstra motivert for en ny start når hverdagen kommer, da har jeg fått alt det usunne/overspisinga ut av systemet og er klar for skikkelig mat på mandag. Den følelsen holder ikke så lenge da, så jeg passer på å kaste alt som blir til overs. Jeg får meg ikke til å kjøpe ny sjokolade når jeg kasta ei stor plate i går. Også har jeg skrelte gulrøtter, oppkutta kålrabi, miniagurker, minitomater og dip av mager kesam klar i kjøleskapet hvis jeg bare må ha noe å spise på. Jeg klarer ikke å slutte helt med alt som er godt. Da overspiser jeg havregryn og knekkebrød og granola og nøtter og rosiner isteden. Men når jeg får lyst på noe i løpet av uka, så skriver jeg det inn i planneren min på fredag/lørdag/søndag. Og mot slutten av uka kjenner jeg godt etter og velger ut den ene tingen jeg har mest lyst på og bestemmer hvilken dag jeg skal ha den. Hvis jeg har lyst på sjokolade på tirsdag så klarer jeg å vente hvis jeg vet jeg får den på lørdag, det er ikke så lenge til. Og når jeg har skrevet det ned er det ikke så lett å jukse. Anonymkode: d555c...f9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå