Chickenwings85 Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 Hei. Baby er 5uker og jeg sliter fortsatt med å få til ammingen pga såre bryst. Har forsøkt alle tiltak, ulike anmestillinger, ulike salver, skjold, tåteflasketut, privat ammeveileder, klipping av tungebånd m.m. Planen var å gi opp på nyåret om jeg ikke fikk det til. Nytt år er allerede om bare noen dager og jeg kjenner jeg begynner å få dårlig tid. Har gått i noen dager uten å amme i det hele tatt slik at sårene på brystvortene skulle gå bort. Starter å amme igjen for to dager siden og kjenner at jeg på nytt begynner å bli sår. Er så lei av å pumpe hver tredje time, og de gangene jeg ammer må jeg pumpe etterpå og supplere med flaske (da baby ikke klarer å tømme brystene helt). Begynner å få vondt i nakke, rygg, ja- generellt kropp og sjel. ER SÅ LEI! Vurderer å droppe hele ammeopplegget, men er redd for å angre. Vet jeg får det til om jeg holder ut. Med eldste så fikk jeg til ammingen etter 10(!) uker. Sa til meg selv at jeg aldri skulle holde på så lenge med nr 2. Om jeg dropper det nå så er jo all den jobbingen i fem uker forgjeves. Føles totalt bortkastet. What to do, noen som har noen gode ord og råd til meg? når jeg pumper får jeg ut ca 100-150ml. Melka er ikke problemet. Problemet er liten munn og hardt sugetak. Delamming tenker jeg er uaktuelt, ønsker enten eller. Føler meg altså så rådvill 😫
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Får du ut 100-150ml pr gang?? Det er jo kjempeimponerende! Er i samme situasjon som deg. Hva var det som gjorde det bedre/enklere etter 10 uker sist? Siste jeg har lest av ammeforskning er at det viktigste er.å amme den første uka, evt "bare" de åtte første ukene. Alt mer enn det er bare "icing on the cake". Jeg prøver å holde ut i 4 måneder, men syns det er helt jævlig. Har ingen løsninger, men masse sympati Anonymkode: de303...444 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 Jeg ble veldig sår med nr. 2. Det som funket for meg var å smøre med purelan etter hver amming, og jobbe med teknikk så brystknoppen ikke ble gnidd mot ganen til babyen. Ring ammehjelpen. Jeg måtte sitte la baby gape over brystet, og deretter dra babyen over puppen så hen fikk godt tak. Gjorde det vondt stoppet jeg og prøvde å få baby til å ta nytt tak i puppen. Tok ca. Noen dager før det ikke var vondt, 1 uke før vi var flinke på teknikken og alt var bra. Så verdt det. Anonymkode: fc140...9c5 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Jeg fikk aldri til amminga. Jeg brukte 3 måneder på å innse det med nr 1, med pupper som bowlingballer, pumping, blødning, grønnsåpebad, grining og sosial isolering på grunn av styret. Med andremann kastet jeg inn håndkleedet etter seks uker med det samme. De er begge både friske og smarte og har god tilknytning til meg selv om de har drukket NAN. Anonymkode: 72373...dec 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Du har holdt ut i 5 uker med smertefull amming! Det er ikke bortkastet og det er mer enn mange andre hadde orket. Det er lov å gi seg nå, det er ikke bra å grue seg til hver amming. Anonymkode: 90bcd...275 3
Chickenwings85 Skrevet 28. desember 2021 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Får du ut 100-150ml pr gang?? Det er jo kjempeimponerende! Er i samme situasjon som deg. Hva var det som gjorde det bedre/enklere etter 10 uker sist? Siste jeg har lest av ammeforskning er at det viktigste er.å amme den første uka, evt "bare" de åtte første ukene. Alt mer enn det er bare "icing on the cake". Jeg prøver å holde ut i 4 måneder, men syns det er helt jævlig. Har ingen løsninger, men masse sympati Anonymkode: de303...444 Ja, per 100-150ml per gang. Så ja, melka er der. Sist jeg fikk det til tror jeg det handlet om en kompinasjon av klipt tungebånd og større munn. Jeg aner ikke. Hvor lenge har du holdt på nå? Hvor gammel er baby? Og hva er dine "utforinger" når det gjelder amming? føler alle andre rundt meg får det til utenom meg. At noe SÅ naturlig og normalt skal være så sykt vanskelig er umulig for meg å forstå! 🤯 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg ble veldig sår med nr. 2. Det som funket for meg var å smøre med purelan etter hver amming, og jobbe med teknikk så brystknoppen ikke ble gnidd mot ganen til babyen. Ring ammehjelpen. Jeg måtte sitte la baby gape over brystet, og deretter dra babyen over puppen så hen fikk godt tak. Gjorde det vondt stoppet jeg og prøvde å få baby til å ta nytt tak i puppen. Tok ca. Noen dager før det ikke var vondt, 1 uke før vi var flinke på teknikken og alt var bra. Så verdt det. Anonymkode: fc140...9c5 Takk for svar. Hvor gannel var baby da du til slutt fikk det til? Har mange venninner som sleit de første dagene, men føler ikke det kan sammenlignes når det her er snakk om uker og måneder. Er til p bli sprø av. Har fått hjelp av ammehjelpere på både helsestasjonen, ullevål og en privat. Den private ee absolutt flinkest, men dyrt å skulle bruke henne når det koster 1300 per besøk. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg fikk aldri til amminga. Jeg brukte 3 måneder på å innse det med nr 1, med pupper som bowlingballer, pumping, blødning, grønnsåpebad, grining og sosial isolering på grunn av styret. Med andremann kastet jeg inn håndkleedet etter seks uker med det samme. De er begge både friske og smarte og har god tilknytning til meg selv om de har drukket NAN. Anonymkode: 72373...dec 3mnd ja, det er lenge. Sykt imponerende. Tenker erstatning er et godt alternativ ernæringsmessig, er bare de flaskene som hele tiden må vaskes, steriliseres- og slt som må planlegges og blandes. Hvordan er livet med NAN? Synes du det funket greit? Tar gjerne imot tips om hva som er smart og ikke. Hvordan sluttet du forresten, måtte du pumpe deg ned?
Chickenwings85 Skrevet 28. desember 2021 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du har holdt ut i 5 uker med smertefull amming! Det er ikke bortkastet og det er mer enn mange andre hadde orket. Det er lov å gi seg nå, det er ikke bra å grue seg til hver amming. Anonymkode: 90bcd...275 Jo, takk ❤️
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 Jeg strevde i 3-4 uker. Jeg opplevde det som en intens og forferdelig tid, du har min fulle medfølelse. Jeg fikk god hjelp hos ammehjelpen, via tlf, anbefaler deg en tlf dit. Her fikk vi det til tilslutt. Anonymkode: 34362...a68 1
Chickenwings85 Skrevet 28. desember 2021 Forfatter #9 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg strevde i 3-4 uker. Jeg opplevde det som en intens og forferdelig tid, du har min fulle medfølelse. Jeg fikk god hjelp hos ammehjelpen, via tlf, anbefaler deg en tlf dit. Her fikk vi det til tilslutt. Anonymkode: 34362...a68 Godt å høre at du fikk det til. Tålmodigheten lenge leve!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 18 minutter siden, Chickenwings85 said: Ja, per 100-150ml per gang. Så ja, melka er der. Sist jeg fikk det til tror jeg det handlet om en kompinasjon av klipt tungebånd og større munn. Jeg aner ikke. Hvor lenge har du holdt på nå? Hvor gammel er baby? Og hva er dine "utforinger" når det gjelder amming? føler alle andre rundt meg får det til utenom meg. At noe SÅ naturlig og normalt skal være så sykt vanskelig er umulig for meg å forstå! 🤯 Takk for svar. Hvor gannel var baby da du til slutt fikk det til? Har mange venninner som sleit de første dagene, men føler ikke det kan sammenlignes når det her er snakk om uker og måneder. Er til p bli sprø av. Har fått hjelp av ammehjelpere på både helsestasjonen, ullevål og en privat. Den private ee absolutt flinkest, men dyrt å skulle bruke henne når det koster 1300 per besøk. 3mnd ja, det er lenge. Sykt imponerende. Tenker erstatning er et godt alternativ ernæringsmessig, er bare de flaskene som hele tiden må vaskes, steriliseres- og slt som må planlegges og blandes. Hvordan er livet med NAN? Synes du det funket greit? Tar gjerne imot tips om hva som er smart og ikke. Hvordan sluttet du forresten, måtte du pumpe deg ned? Mine utfordringer er at jeg har feil pupper til amming. De er store, tunge og med flate brystknopper i utgangspunktet. Vanskelig for babyen å få et ordentlig tak. Dessuten hater jeg alt ved amming. Det er vondt, jeg blir nesten aggressiv av det. Har fått veileding i korrekt ammetak, men gjør vondt for det. Hater å være fanget til sofaen gud-vet-hvor-mange-timer-i-døgnet. Hater å bli brukt som smokk døgnet rundt. Det er en smørje av fysisk smerte og en følelse av klaustrofobi. Anonymkode: de303...444 2
Chickenwings85 Skrevet 28. desember 2021 Forfatter #11 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mine utfordringer er at jeg har feil pupper til amming. De er store, tunge og med flate brystknopper i utgangspunktet. Vanskelig for babyen å få et ordentlig tak. Dessuten hater jeg alt ved amming. Det er vondt, jeg blir nesten aggressiv av det. Har fått veileding i korrekt ammetak, men gjør vondt for det. Hater å være fanget til sofaen gud-vet-hvor-mange-timer-i-døgnet. Hater å bli brukt som smokk døgnet rundt. Det er en smørje av fysisk smerte og en følelse av klaustrofobi. Anonymkode: de303...444 Samme her, altså det med flate brystknopper. Gjør at det ikke blir et godt nok vakuum. Var på familiebesøk i dag, bare stress! Fikk nesten angst når babyen våknet og skulle ha mat. Ble til at jeg ammet, selvom det gjorde dødsvondt. Ikke er det spesielt enkelt å amme offentlig når det er sånn. hvor lenge skal du holde på? Har du satt deg en frist?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Føler virkelig med deg. Det er beintøft når det står på. Her brukte vi nesten 3 mnd på å få det til, og var innom mye hjelp underveis. All sympati! Skjønner godt det du skriver om at det er veldig altoppslukende. Angrer riktignok ikke på at vi fortsatte å amme, da flasker/koking heller ikke virket fristende for meg. Tenker det er et valg man må ta for seg og sin familie. Jeg ammer han fortsatt etter 15 mnd… Hvis du ikke alt har prøvd var mepilex skumbandasje veldig til hjelp her, og ringte ammehjelpen når det stod på som verst 😅 Lykke til! Anonymkode: c4ea6...9a4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Mine utfordringer er at jeg har feil pupper til amming. De er store, tunge og med flate brystknopper i utgangspunktet. Vanskelig for babyen å få et ordentlig tak. Dessuten hater jeg alt ved amming. Det er vondt, jeg blir nesten aggressiv av det. Har fått veileding i korrekt ammetak, men gjør vondt for det. Hater å være fanget til sofaen gud-vet-hvor-mange-timer-i-døgnet. Hater å bli brukt som smokk døgnet rundt. Det er en smørje av fysisk smerte og en følelse av klaustrofobi. Anonymkode: de303...444 Hvem har du fått ammehjelp av? Jeg fikk veiledning av en proff ammehjelper (altså en som delvis lever av det), og det var HELT fantastisk. SÅ mye bedre enn den vanlige hjelpen på barsel (hun jobbet også på barsel i tillegg til den private ammehjelp-jobben). Ellers anbefaler jeg å høre med ammehjelpen. Jeg har slitt med ammingen med alle tre barn. Som deg har jeg heller ikke pupper/brystvorter som er veldig velegnet for amming, særlig ikke på den ene siden. Jeg har endt med å: 1) Fullamme til seks mnd, brukte skjold i starten, ammet til 15 mnd 2) Full ammekollaps, delammet fra 3 uker etter råd fra helsesøster pga dårlig vektoppgang, stadige sår og mye smerter, ga opp amming helt før to mnd 3) Ammet til 23 mnd, fullammet til seks mnd, brukte skjold helt til ammeslutt. Jeg ville aldri klart å amme noen av barna i det hele tatt uten skjold. Jeg slet fryktelig med sår og smerter i starten, med alle tre. Det jeg har endt opp med, er to gode ammeopplevelser på tross av mye styr og smerter i starten og skjold (det var mindre styr enn du kanskje tror å bruke skjold i 23 mnd🙈), og én runde hvor flaske kom som enorm lettelse. Det er mer styr med flaske enn med amming som fungerer, men ingen ting er verre enn amming som gjør livet ditt til et helvete. Du må selv bestemme hvor lenge du vil holde på for å se om det går. I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er så dumt å forholde seg til den fristen du satte for deg selv, hvis du faktisk nå er utslitt! Hvis pumping fungerer greit for deg (du får jo ut mye!), kan jo en løsning være å pumpe, og evt fylle på med MME. Det er mer jobb, men det varierer jo hvor mye jobb man synes det er (jeg er «tungmelket» og går fort med i melkemengde med pumping, så det er ikke et alternativ for meg). Vasking av flasker er litt jobb, men absolutt ikke uoverkommelig. Kjøp nok flasker til at du ikke trenger vaske mer enn én gang daglig, og kjøp sterilisator!! Ikke kok på ovnen, før eller senere glemmer du det i barseltåka, og det er mye mer styrete å fiske opp flaskedelene fra det varme vannet. Klem til deg!!! Du har stått på lenge, og hvis du tror at du vil få det bedre hvis du kutter ut ammingen nå, så er det riktig beslutning for deg. Det er IKKE like enkelt for alle. De som ikke har oppleve ordentlige ammeproblemer aner ikke hvor krevende det kan være, og hvor heldige de har vært. Anonymkode: 50bbe...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 I tillegg skriver du jo at du faktisk hater amming. Du har jo gjort dette en gang før også. Det viktigste er at DU har det bra, og at babyen får mat. Og det får den med MME også. Anonymkode: 50bbe...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Skrevet 28. desember 2021 Beklager, ser jo nå at den jeg quotet ikke var TS, men utfordringene deres ser ut til å være noe av de samme, så svaret gjelder fremdeles. 😃 Lykke til, begge to! Anonymkode: 50bbe...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 Slet også med amming.. kjempe sår og vond. Fikk itilegg ikke nok melk tror jeg, så holdt på å amme, pumpe og supplere med mme. Ble kjempe letta når jeg bestemte meg for flaske etter 7 uker med stress.. klarte ikke å nyte nyfødttiden pga det… nå i ettertid kan jeg kjenne på at jeg skulle ønske jeg prøvde mer. Tror det handler mest om at jeg føler jeg misslyktes som mor, og at alle ser på meg som ei som bare ga opp, for å gjøre det enkelt for meg selv… synes det er så trist å måtte kjenne på et ammepress. For man skal ikke måtte pine seg gjennom det. Det viktigste er at ungen blir mett og at begge skal ha det bra.. og du har trossalt ammet de første ukene, det er jo veldig bra! Det blir trossalt mennesker av flaskebarn også!!! 💞 Anonymkode: ec375...4ec 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Skrevet 29. desember 2021 Har du vært på barselpol klinikken så de kan observere teknikken Din? Jeg har slitt selv, men fant ut at vinkelen på hvordan du holder C-grepet har nesten alt å si ift hvor mye bryst baby får inn i munnen, slik at knoppen ikke kommer inn på den harde delen av ganen. Det er snakk om millimeter ift vinkling av hånden. Har også konsentrert meg om at baby ikke får sutte før sugetaket er perfekt og det ikke gjør vondt. Da må jeg bare oppheve vakum og prøve på nytt. Trodde først at baby måtte ha masse av areola inn i munnen, men den har ikke noe å si for str på areola er individuelt. Men baby skal ha mest av brystet under brystknoppen og litt mindre over. Best å ta seg god tid før å få baby til å gape høyt nok, og derfor være i forkant med mating. Skjønner om du vil gi opp, for de smertene knyttet til feil sugetak er faen meg vonde. Ønsker bare å tipse om noen knep (som du kanskje allerede har prøvd men ikke tenkt så grundig over) ☺️ masse lykke til, uansett hva du bestemmer deg for. Min baby er to uker og jeg har endelig klart å amme uten vondter nå siste halve uka. (har amme erfaring fra før, men trengte oppfriskning på barselpol likevel) Anonymkode: 09a34...983
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå