Gå til innhold

Mye å drikke 1-2 enheter ca annenhver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer. Dette er sånn ca det jeg drikker. Føler meg aldri beruset, men synes det er hyggelig med ett glass vin eller to etter at barna er lagt. Som oftest er det kun ett glass
Er det innafor eller for mye? 

Anonymkode: 38623...b79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 54862...46b

• Liker 2
Skrevet

Innafor

Anonymkode: 552b6...6e7

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker det er mye totalt sett, men om det er innafor er kanskje mulig.  Får nok spørre en med mer kometanse om du vil ha et ordentlig svar. 

Anonymkode: 9b845...d47

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er mye totalt sett, men om det er innafor er kanskje mulig.  Får nok spørre en med mer kometanse om du vil ha et ordentlig svar. 

Anonymkode: 9b845...d47

Var egentlig mer nysgjerrig på andres vaner, ikke kompetanse. Men uansett, takk for svar. TS

Skrevet

"WHO definerer storforbruk for kvinner som 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader. 14 enheter alkohol tilsvarer: 9,2 halvlitere øl i uka eller mindre enn 1 ½ halvliter om dagen."

https://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholenhet

Det er også viktig om du blir avhengig av å ha det glasset annenhver dag eller om det går helt fint å skippe det.

Anonymkode: 76739...d57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var egentlig mer nysgjerrig på andres vaner, ikke kompetanse. Men uansett, takk for svar. TS

Jeg drikker 2-3 enheter hver dag. Sikkert ikke innenfor, men noe jeg må for og slappe av. 

Anonymkode: b4c84...733

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg drikker 2-3 enheter hver dag. Sikkert ikke innenfor, men noe jeg må for og slappe av. 

Anonymkode: b4c84...733

Har du en krevende jobb? Jeg har og føler jeg trenger dette for å «koble» litt av ca 3-4 ganger i uken.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du en krevende jobb? Jeg har og føler jeg trenger dette for å «koble» litt av ca 3-4 ganger i uken.

Sannsynligvis gjør alkoholforbruket deg mer stresset på jobb. Og så blir det en ond sirkel. Hva med å koble av med trening i stedet?

Skrevet
Anonymburker skrev (4 minutter siden):

Sannsynligvis gjør alkoholforbruket deg mer stresset på jobb. Og så blir det en ond sirkel. Hva med å koble av med trening i stedet?

Hvorfor skulle det gjøre meg stresset på jobb?

Skrevet (endret)

Jeg drakk et glass vin til middag så og si hver dag i flere år. Drakk gjerne et glass til lunsj i helgene også. Fikk absolutt ingen men på noen måte.

Noen her inne påsto jeg var alkoholiker 🙂 sluttet å drikke vin da jeg begynte på medisiner for noen måneder siden. Hadde ikke problem med å la være et halvt sekund. Så mye for den "avhengigheten"

Du drikker ikke for mye. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skulle det gjøre meg stresset på jobb?

"- Det er mange studier som viser at stress og alkoholkonsum er en heller kortsiktig løsning, for selv om det umiddelbart kan han den tilsiktede virkningen, vil det på lang sikt tvert i mot være med å øke stressnivået, sier Bø og forklarer:

- Igjen, med hensyn til GABA sin dempende effekt, vil hjernen forsøke å tilpasse seg den endrede kjemiske balansen som alkoholen forårsaker ved å nedregulere egen produksjon. Når alkoholen da er ute av kroppen, er det tvert i mot for lite GABA, noe som forårsaker en aktivitetsøkning. Dette gjenkjenner vi som fylleangst, eller stress om du vil."

https://www.kk.no/helse/mange-tyr-til-flaska-under-stress/67736788

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...