AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 Har fremfall av blære og endetarm. spesialist vil ikke operere pga fare for forverring av plager etter operasjon. Han mener det er en alt for stor risiko når mine plager ikke er så ille som de fleste han måter på. Han er redd for forverring av plagene etter operasjon.Han mener jeg også er for ung og det kan falle ned igjen om 10 år.Mener jeg burde vente 10 år til før operasjon..MEN fy faen underlivet ser ikke ut med fremfall.Hvirdan skal man føle seg sexy ved samleie??I tillegg til å dytte ut avføring med finger og smerter i underlivet,så er dette helt forjævlig. noen som har hatt en vellykket operasjon? noen som ikke har hatt en vellykket operasjon? vil gjerne høre fra dere. 3 barns mor.Er 30 år. Anonymkode: 1db32...c25
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Prøv hypopressiv trening 😊 hypopressivtrening.no Anonymkode: 9e7e4...7ac
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 Jeg har operert for det. Vellykket. Veldig glad for at min lege var positiv til operasjon. Jeg hadde byttet lege. Eventuelt bedt om å bli henvist til annen spesialist. Anonymkode: 7556d...352 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Be om en second opinion, og stå på at du ønsker det - jeg forstår at en lege kan si at for han(!) så er det uønskelig, men du må forklare at du opplever problemene så invaderende i hverdagen at du ønsker det tross i risikoen. Anonymkode: 6b56b...edd 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har operert for det. Vellykket. Veldig glad for at min lege var positiv til operasjon. Jeg hadde byttet lege. Eventuelt bedt om å bli henvist til annen spesialist. Anonymkode: 7556d...352 Hvor gammel var du da du opererte? han sier at den vil nok falle ned igjen før 50 årene …han forklarte at når man har en svak bekkenbunn så er den svak. Anonymkode: 1db32...c25
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 Typisk mannlige leger. De forstår ikke dette. Du bør få en second opinion. Gjerne hos kvinnelig kirurg. Anonymkode: 532b2...3e2 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel var du da du opererte? han sier at den vil nok falle ned igjen før 50 årene …han forklarte at når man har en svak bekkenbunn så er den svak. Anonymkode: 1db32...c25 Ville gått til en kvinne, for å si det rett ut. Be om second opinion. Anonymkode: a7046...8c3 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor gammel var du da du opererte? han sier at den vil nok falle ned igjen før 50 årene …han forklarte at når man har en svak bekkenbunn så er den svak. Anonymkode: 1db32...c25 Jeg vet ikke nok om det til å si om dette blir det samme: men jeg opplevde fremfall av livmor ca to-tre år etter siste fødsel. Det var ikke så ille at den kom helt ut, men på dager hvor det var ille kjente jeg livmoråpningen bare to cm innenfor skjedeåpningen. Det ga meg ingen plager i hverdagen (under sex gled den liksom på plass og var ikke i veien), så fastlegen min anbefalte meg å ikke gjøre noe med det. Jeg begynte likevel med daglig bekkenbunnstrening, og nå, ett år senere, er problemet borte. Dine problemer kan jo sikkert ikke trenes bort, men om du trener bekkenbunn etter en evt. operasjon må jo det ha en forebyggende effekt? Jeg kan ikke tro noe annet. Jeg ville fått en ny vurdering av en annen lege, evt. snakket med en fysioterapeut som har dette som ekspertområde. Anonymkode: 4ab8a...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 Trådstarter: kan jeg spørre om hvorfor du må benytte fingrene til å få ut avføringen? Klarer du ikke å presse ut lenger? Og alt dette etter en vaginal fødsel? Anonymkode: 8f037...95c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Trådstarter: kan jeg spørre om hvorfor du må benytte fingrene til å få ut avføringen? Klarer du ikke å presse ut lenger? Og alt dette etter en vaginal fødsel? Anonymkode: 8f037...95c Vanlig problem når man har fremfall av bakre skjedevegg (rectocele). Skjedeveggen kan bule såpass at det danner seg en lomme. Og dessuten at det kjennes som at man ikke har muskelkraft til å presse, evt. at det er ubehagelig å presse eller kjennes ut som om alt skal falle ned. For noen hjelper det å støtte på bakveggen av skjeden med fingrene. Vanligst å få fremfall etter vaginal fødsel ja, men det kan skje også etter keiserfødsel eller uten å ha født. Anonymkode: 1178d...4a0 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvor gammel var du da du opererte? han sier at den vil nok falle ned igjen før 50 årene …han forklarte at når man har en svak bekkenbunn så er den svak. Anonymkode: 1db32...c25 Oi, nå må jeg tenke. Jeg tror ikke jeg lyver mye om jeg skriver mellom 33 og 35 år. 10- 15 år siden iallefall, og alt fremdeles ok. Anonymkode: 7556d...352
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Vanlig problem når man har fremfall av bakre skjedevegg (rectocele). Skjedeveggen kan bule såpass at det danner seg en lomme. Og dessuten at det kjennes som at man ikke har muskelkraft til å presse, evt. at det er ubehagelig å presse eller kjennes ut som om alt skal falle ned. For noen hjelper det å støtte på bakveggen av skjeden med fingrene. Vanligst å få fremfall etter vaginal fødsel ja, men det kan skje også etter keiserfødsel eller uten å ha født. Anonymkode: 1178d...4a0 Jeg fikk etter keisersnitt. Anonymkode: 7556d...352 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk etter keisersnitt. Anonymkode: 7556d...352 Jeg fikk av å være tjukk. Anonymkode: 715b6...e12 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trådstarter: kan jeg spørre om hvorfor du må benytte fingrene til å få ut avføringen? Klarer du ikke å presse ut lenger? Og alt dette etter en vaginal fødsel? Anonymkode: 8f037...95c Det er som en har forklart her: det dannes en lomme og jeg føler ikke at jeg får tømt ordentlig. Hvis jeg støtter med fingre så presser jeg resten ut.. det er så ekkelt Anonymkode: 1db32...c25 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er som en har forklart her: det dannes en lomme og jeg føler ikke at jeg får tømt ordentlig. Hvis jeg støtter med fingre så presser jeg resten ut.. det er så ekkelt Anonymkode: 1db32...c25 Forferdelig kjip og ikke minst ydmykende plage!😩 Du har all min medfølelse. Anonymkode: 1178d...4a0 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Ble operert for livmor nedfall i vår. 37 år gammel. Hadde da livmorhalsen gnissende mellom lårene når jeg gikk. Livmor trakk også ned på blæren, men ho påsto bakveggen var fin. Selv om jeg sa det bulte der også. Blæren mente hun kom til å havne på plass av seg selv når livmoren ble løftet. Hun prøvde å overbevise meg om å vente noen år med operasjon fordi ung og risiko osv osv. Men fikk gråt meg til det. Ikke fått ekstra plager etter operasjonen, men slitter stadig med tissing og avføring. Ved etterkontroll henger enda blæra og han som foretok denne finner rectocele som skal opereres, men før jeg settes opp til operasjon skal blæra undersøkes grundig for å avgjøre om den er ille nok til å opereres. For de operer ikke mer en de må pga muligheter for andre plager Anonymkode: 3a1b6...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ble operert for livmor nedfall i vår. 37 år gammel. Hadde da livmorhalsen gnissende mellom lårene når jeg gikk. Livmor trakk også ned på blæren, men ho påsto bakveggen var fin. Selv om jeg sa det bulte der også. Blæren mente hun kom til å havne på plass av seg selv når livmoren ble løftet. Hun prøvde å overbevise meg om å vente noen år med operasjon fordi ung og risiko osv osv. Men fikk gråt meg til det. Ikke fått ekstra plager etter operasjonen, men slitter stadig med tissing og avføring. Ved etterkontroll henger enda blæra og han som foretok denne finner rectocele som skal opereres, men før jeg settes opp til operasjon skal blæra undersøkes grundig for å avgjøre om den er ille nok til å opereres. For de operer ikke mer en de må pga muligheter for andre plager Anonymkode: 3a1b6...4a1 Helt tragisk at man skal måtte leve med sånne plager 😠 Anonymkode: 1178d...4a0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 20.08): Jeg fikk av å være tjukk. Anonymkode: 715b6...e12 Kan jeg spørre, hvor gammel er du? Og hvordan skjedde det, var det gradvis eller plutselig forverring? Underlivsprolaps er ikke en plage relatert til overvekt man hører så mye om, lurer på hvor vanlig det er? Jeg fikk høre at jeg burde gå ned i vekt for å skåne prolapsen min, men jeg har jo født og dermed en svak bekkenbunn. Anonymkode: 1178d...4a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå