Gå til innhold

Hvordan fortelle familien at en er lesbisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lesbisk og har fått meg en kjæreste av samme kjønn, men jeg har ikke fortalt det til noen i familien, for jeg er så redd for at de ikke kommer til å akseptere det… Faren min er imot homofili, han var i hvert fall det før, så jeg vet ikke hvordan jeg skal si det til ham… Noen som har noen tips?

Anonymkode: 866bf...1d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Og så tar jeg med Siri, den nye kjæresten min, til middagen - så får dere møtt henne". 

Anonymkode: e8a0a...4ab

• Liker 16
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er å være i dine sko men en lesbisk venninne av meg valgte å ikke gjøre det til noen big deal ovenfor familien sin. Hun sa bare i en bisetning at hun skulle treffe kjæresten sin og når familien spurte hva han het svarte hun "hun heter trine" og bare fortsatte å prate som normalt. 

Har også møtt lesbiske jenter som jeg ikke har visst vært lesbiske som har gjort det på denne måten ovenfor meg og det virker som at det er mest komfortabelt for de istedet for å annonsere i en alvorsprat at de er lesbiske, for det er jo egentlig ingen big deal at man liker samme kjønn så å snakke om det på en naturlig og enkel måte syns jeg er fint :)

Anonymkode: a1f4f...9b0

• Liker 18
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har fått kjæreste og vil gjerne presentere henne. Hun er aktitekt etc 

Anonymkode: b7371...ce7

Skrevet

At faren din er i mot homofili betyr ikke nødvendigvis at han er imot lesbiske.

Mange religiøse og konservative land har forbud og til til og med dødsstraff for homofili. Men samtidig ingen lover som sier noe om lesbiske.

Så bare si rett ut at du er lesbisk.

Anonymkode: e12e2...cb4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hvordan det er å være i dine sko men en lesbisk venninne av meg valgte å ikke gjøre det til noen big deal ovenfor familien sin. Hun sa bare i en bisetning at hun skulle treffe kjæresten sin og når familien spurte hva han het svarte hun "hun heter trine" og bare fortsatte å prate som normalt. 

Har også møtt lesbiske jenter som jeg ikke har visst vært lesbiske som har gjort det på denne måten ovenfor meg og det virker som at det er mest komfortabelt for de istedet for å annonsere i en alvorsprat at de er lesbiske, for det er jo egentlig ingen big deal at man liker samme kjønn så å snakke om det på en naturlig og enkel måte syns jeg er fint :)

Anonymkode: a1f4f...9b0

Ja. Man må ikke si det som om det er et tema oppe til diskusjon. Man ER lesbisk punktum. Det forsvinner ikke selv om noen mener det er feil. 

• Liker 3
Skrevet

Det foreldre reagerer på er kanskje dårligere utsikter til barnebarn. Enten de vet det selv eller om det er er et ubevisst urinstinkt som kicker inn. For lesbiske par er det vel i dag mulig å få barn likevel, kanskje ikke like lett for menn.

Anonymkode: 36d83...416

Skrevet

Enig med de som sier at du bare tar det i bisetning. Jeg synes det å «komme ut» er gammeldags og unødvendig. 

Anonymkode: 011a6...97f

• Liker 3
Skrevet

Blir det vanskelig med faren din får du spørre hvorfor han er hetrofil hvordan ble han det og da må du ikke godta andre svar enn "fordi det ble sånn" og sånn er det vel med deg også det ble sånn. 

Lykke til 

• Liker 1
Skrevet

Min datter fortalte det på denne måten : Til uken skal jeg på date - med en jente!

Anonymkode: 0e38d...528

• Liker 2
Skrevet

Er du voksen? Bor du hjemme, eller er du på annen måte avhengig av dem og deres aksept?

En mulighet er å dele nyheten på SoMe bare sånn på casual måte at du har fått deg kjæreste (og så navn/bilde så folk skjønner. På den måte signalerer du at det ikke er opp til diskusjon, og ikke noe du føler du må forklare heller. 

Anonymkode: 0e72c...e0d

Skrevet

Min datter sa bare "kjæresten min" og "hun" i samme setning. Da var det ikke mer å spørre om. 

• Liker 3
Gjest Huldretusse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Og så tar jeg med Siri, den nye kjæresten min, til middagen - så får dere møtt henne". 

Hvis man vet at foreldrene er eller har vært homofobe, så er ikke dette særlig lurt å si sånn plutselig. 

Endret av Huldretusse
Skrevet
Huldretusse skrev (4 minutter siden):

Hvis man vet at foreldrene er eller har vært homofobe, så er ikke dette særlig lurt å si sånn plutselig. 

Med mindre de har en historikk med vold eller religiøs fanatisme, går det nok helt fint. 

Har de noen av delene, bør de kanskje fases ut uavhengig av fil. 

• Liker 5
Gjest Huldretusse
Skrevet

Ja. Man må ikke si det som om det er et tema oppe til diskusjon. Man ER lesbisk punktum. Det forsvinner ikke selv om noen mener det er feil. 

Det er helt sant, og det burde være sånn i alle tilfeller at man ikke trenger å "komme ut", men det er ikke sånn i alle tilfeller dessverre. Hvis man vokser opp med foreldre som har slengt stygge bemerkninger osv... om skeive, så er det faktisk bedre å ta en prat og fortelle det før man bare introduserer partner. 

Skrevet

Jeg er lesbisk og har fått meg en kjæreste av samme kjønn, men jeg har ikke fortalt det til noen i familien, for jeg er så redd for at de ikke kommer til å akseptere det… Faren min er imot homofili, han var i hvert fall det før, så jeg vet ikke hvordan jeg skal si det til ham… Noen som har noen tips?

Med ord? 

Ikke gjør det problematisk. Du er den du er. (forhåpentligvis, vet om et par lesbiske som skiftet legning når de nærmet seg 30)

Anonymkode: 3dcdd...0ce

• Liker 1
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Bare si det! Feks noen spør: Har det skjedd noe nytt siden sist? Ja, har fått meg kjæreste. Hun heter Trine.

Hvordan går det på jobben? Joda, fint, skal ha fri neste fredag, fordi jeg skal reise bort med den nye kjæresten min; Trine.

Fikk du noe fint til jul? Ja, en klokke, av den nye kjæresten min, Trine.

Fått dyr strømregning? Nei, egentlig ikke, har vært så mye hos den nye kjæresten min; Trine.

Tror det er best å bare hoppe i det! Går det skeis, stikker du bort til den nye kjæresten din og får trøst og støtte. 

Lykke til!

Gjest Huldretusse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med mindre de har en historikk med vold eller religiøs fanatisme, går det nok helt fint. 

Har de noen av delene, bør de kanskje fases ut uavhengig av fil. 

Ja, som regel gjør det det. Men det kan være veldig vanskelig og skamfullt hvis foreldrene har virket homofobe i oppveksten. Da er det bedre å ta en prat med dem. Det er min erfaring. Med et nytt bekjentskap så trenger man ikke å "komme ut". Da kan man heller bare snakke helt naturlig om livet sitt, så får de avgjøre om de vil ha noe mer med deg å gjøre eller ikke. 

Gjest kruspersilletaco
Skrevet
Huldretusse skrev (3 minutter siden):

Det er helt sant, og det burde være sånn i alle tilfeller at man ikke trenger å "komme ut", men det er ikke sånn i alle tilfeller dessverre. Hvis man vokser opp med foreldre som har slengt stygge bemerkninger osv... om skeive, så er det faktisk bedre å ta en prat og fortelle det før man bare introduserer partner. 

Ja, enig. Har en far som har sagt mye rart opp gjennom, men tror han hadde godtatt meg dersom jeg var lesbisk. Han hadde ikke blitt voldelig eller noe.. Men hadde definitivt snakket ferdig om det før jeg utsatte noen kjæreste for ham..

Gjest Huldretusse
Skrevet
kruspersilletaco skrev (Akkurat nå):

Ja, enig. Har en far som har sagt mye rart opp gjennom, men tror han hadde godtatt meg dersom jeg var lesbisk. Han hadde ikke blitt voldelig eller noe.. Men hadde definitivt snakket ferdig om det før jeg utsatte noen kjæreste for ham..

Ja, det er det lureste hvis man er i tvil på hvordan foreldrene vil reagere. Men som regel godtar de det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...