AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 Barn som er oppvokst med å få alt de vil ha. Klarer de å opprettholde denne livsstilen uten hjelp fra foreldrene når de f eks er studenter eller når de blir voksne og skal forsørge seg selv? Er bekymret for min nevø. Han får alt han peker på. Det nyeste innen gaming hvert år. Han har de dyreste fotballsko av guttene på laget. Kommer det nye som er kule, så kjøper min svigerinne dem. Har kun merkeklær. Nytt slalom utstyr hver år. Til jul fikk han av sine foreldre: I phone 13, vr briller til pc, Gant klær, slalom jakke og bukse til 4000 kr. Og noen flere klær. 1 måned før jul fikk han ps5. De har råd til det, så problemet ligger ikke der. Jeg er bekymret for fremtiden. Han er middels god på skolen. Han bør få seg en bra utdanning for å opprettholde denne livsstilen hans foreldrene har lært han. Det verste er at kompiser kaller han for pappagutt. Jeg overhørte noen kompiser snakket om han på butikken. Bør jeg bekymre meg eller er det vanlig å gi ungene alt? Jeg har barn så er vanskelig å vite om det er vanlig eller usunt? Anonymkode: ee291...e9f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Har du egentlig noe med dette? Ja, det er helt normalt i enkelte miljøer og helt fjernt i andre miljøer. Hvorfor skal du bekymre deg for dette, har det noen gang skjedd at barn av en rik familie har hatt problemer med å klare seg i studietiden eller som nyutdannede? Oppdra dine barn så oppdrar de sine. Anonymkode: b62f0...5b5 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barn som er oppvokst med å få alt de vil ha. Klarer de å opprettholde denne livsstilen uten hjelp fra foreldrene når de f eks er studenter eller når de blir voksne og skal forsørge seg selv? Er bekymret for min nevø. Han får alt han peker på. Det nyeste innen gaming hvert år. Han har de dyreste fotballsko av guttene på laget. Kommer det nye som er kule, så kjøper min svigerinne dem. Har kun merkeklær. Nytt slalom utstyr hver år. Til jul fikk han av sine foreldre: I phone 13, vr briller til pc, Gant klær, slalom jakke og bukse til 4000 kr. Og noen flere klær. 1 måned før jul fikk han ps5. De har råd til det, så problemet ligger ikke der. Jeg er bekymret for fremtiden. Han er middels god på skolen. Han bør få seg en bra utdanning for å opprettholde denne livsstilen hans foreldrene har lært han. Det verste er at kompiser kaller han for pappagutt. Jeg overhørte noen kompiser snakket om han på butikken. Bør jeg bekymre meg eller er det vanlig å gi ungene alt? Jeg har barn så er vanskelig å vite om det er vanlig eller usunt? Anonymkode: ee291...e9f Jeg har ikke barn skulle det stå Anonymkode: ee291...e9f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Nei de klarer seg ikke. Blir deprimerte og ufordragelige. Jobber i psykiatrien og ser hvor skadelig bortskjemte barn er. De tåler ikke motgang og tror alt dreier seg om dem. Så nei barn har det ikke perfekt med å få alt de peker på. Anonymkode: 707c6...766 13
kri.star Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Dette er faktisk noe jeg har bekymret for når det gjelder vår egen. Vi har meget romselig økonomi, og hun har mer enn nok, og er nok litt bortskjemt. Men, vi er også *meget* opptatt av økonomi, sparing og riktig plassering av pengene våre. Og dette er noe vi snakker meget åpent om. Vi har også gjort det klart at det ikke alltid har vært slik, og at vi har jobbet hardt for å komme dit vi er i dag. Hun er i dag 18, og *veldig* oppegående når det gjelder privatøkonomi. Av de ca 50.000,-, fikk hun lov til å bruke fritt 10.000,-. Det hun har kjøpt til nå (4 år senere) er en digital klokke til 900,-. Resten av pengene står fremdeles på konto. Av de hun ikke fikk bruke fritt har resten gått til å betale for kjøreopplæring. Vi håper og tror at vi har klart å gi henne en god økonomisk sans og nok vett til at det ant. skal gå henne bra. Så gjelder det vel bare å fortsette å ha en åpen dialog, og krysse fingrene for fremtiden!
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 Frk.fri skrev (23 minutter siden): Dette er faktisk noe jeg har bekymret for når det gjelder vår egen. Vi har meget romselig økonomi, og hun har mer enn nok, og er nok litt bortskjemt. Men, vi er også *meget* opptatt av økonomi, sparing og riktig plassering av pengene våre. Og dette er noe vi snakker meget åpent om. Vi har også gjort det klart at det ikke alltid har vært slik, og at vi har jobbet hardt for å komme dit vi er i dag. Hun er i dag 18, og *veldig* oppegående når det gjelder privatøkonomi. Av de ca 50.000,-, fikk hun lov til å bruke fritt 10.000,-. Det hun har kjøpt til nå (4 år senere) er en digital klokke til 900,-. Resten av pengene står fremdeles på konto. Av de hun ikke fikk bruke fritt har resten gått til å betale for kjøreopplæring. Vi håper og tror at vi har klart å gi henne en god økonomisk sans og nok vett til at det ant. skal gå henne bra. Så gjelder det vel bare å fortsette å ha en åpen dialog, og krysse fingrene for fremtiden! Hun høres fornuftig ut 🙂 Anonymkode: ee291...e9f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 Jeg tror det er litt andre ting som i bunn og grunn er viktig for om du "klarer deg" (litt avhengig av hvordan du definerer det). Jeg tenker det viktigste er at barna er trygge, mentalt stabile og robuste. I neste runde at de fungerer sosialt og lærer å relatere seg til andre. Om du er litt godt vant eller ikke er nok ikke det som ødelegger ting. Når det er sagt er det viktig for meg å ikke ha bortskjemte barn fordi jeg ikke ønsker at de skal gå gjennom livet med en berettighetsfølelse - at de skal få ting bare fordi. Det neste er fordi jeg mener det frarøver dem noe viktig og noe som kunne gi dem glede, nemlig følelsen av å arbeide for noe og så få det. Jeg kan tenke nostalgisk tilbake til en tid der jeg gikk med avisen etter skolen og kjøpte meg noe fint. Du mister noe når du får for mye. Det er likevel vanskelig som foreldre med god økonomi å være like hard som man ønsker. Vi gjør jo ting som en familie, som vi også vil ha glede av. Vi er glade i å reise, og da blir det slik at barna er vant til å reise, og fine ferier. På samme måte vil man gjerne at barna skal drive med fritidsaktiviteter - sosialt, fysisk osv. Mange av fritidsaktivitetene venner driver med er ganske kostbare, og det er vanskelig å tvinge barna til å jobbe for det det koster med nye slalomstøvler eller tennisracket hver gang de trenger det (det blir for dyrt). Men man prøver selvsagt å legge grunnlaget for at de føler takknemlighet. Slik tror jeg det er for mange ressurssterke foreldre, slik Frk Fri beskriver over. Du ser at du ikke helt kan unngå at barnet blir preget av å være godt vant, og setter heller inn innsatsen andre steder, som at barnet skal lære å spare, være høflig, jobbe på skolen osv. Så sier du til deg selv at det er greit med resten så lenge h*n krysser av noen av parametrene. Jeg kan ikke svare på vegne av din nevø, men det fremstår ganske sløsete. Jeg er nok mer nøktern enn både min mann og de fleste av mine venner. Jeg synes det er noe "nyrikt" over måten mange foreldre slår om seg med penger, men det føles noen ganger som om jeg står litt alene med de tankene. Anonymkode: ee00a...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn som er oppvokst med å få alt de vil ha. Klarer de å opprettholde denne livsstilen uten hjelp fra foreldrene når de f eks er studenter eller når de blir voksne og skal forsørge seg selv? Er bekymret for min nevø. Han får alt han peker på. Det nyeste innen gaming hvert år. Han har de dyreste fotballsko av guttene på laget. Kommer det nye som er kule, så kjøper min svigerinne dem. Har kun merkeklær. Nytt slalom utstyr hver år. Til jul fikk han av sine foreldre: I phone 13, vr briller til pc, Gant klær, slalom jakke og bukse til 4000 kr. Og noen flere klær. 1 måned før jul fikk han ps5. De har råd til det, så problemet ligger ikke der. Jeg er bekymret for fremtiden. Han er middels god på skolen. Han bør få seg en bra utdanning for å opprettholde denne livsstilen hans foreldrene har lært han. Det verste er at kompiser kaller han for pappagutt. Jeg overhørte noen kompiser snakket om han på butikken. Bør jeg bekymre meg eller er det vanlig å gi ungene alt? Jeg har barn så er vanskelig å vite om det er vanlig eller usunt? Anonymkode: ee291...e9f Men det er jo ikke slemt å gi han det selvom han kanskje ikke klarer å opprettholde livvstilen når de flytter ut? De fleste unge voksne greier å tilpasse seg studielån og deltidsjobb feks. Jeg er veldig glad for at mine foreldre gav meg det de ville uten å tenke på fremtiden og hva det ville gjøre med meg. Klarer fint å styre budsjett selvom jeg ikke har veldig mye penger. Ja, suger at jeg ikke kan dra til frisøren hver måned og kjøpe masse klær til meg selv av super kvalitet, men barna mine får det de trenger, så er ganske vellykket fordet 😊 Anonymkode: 19b6a...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn som er oppvokst med å få alt de vil ha. Klarer de å opprettholde denne livsstilen uten hjelp fra foreldrene når de f eks er studenter eller når de blir voksne og skal forsørge seg selv? Er bekymret for min nevø. Han får alt han peker på. Det nyeste innen gaming hvert år. Han har de dyreste fotballsko av guttene på laget. Kommer det nye som er kule, så kjøper min svigerinne dem. Har kun merkeklær. Nytt slalom utstyr hver år. Til jul fikk han av sine foreldre: I phone 13, vr briller til pc, Gant klær, slalom jakke og bukse til 4000 kr. Og noen flere klær. 1 måned før jul fikk han ps5. De har råd til det, så problemet ligger ikke der. Jeg er bekymret for fremtiden. Han er middels god på skolen. Han bør få seg en bra utdanning for å opprettholde denne livsstilen hans foreldrene har lært han. Det verste er at kompiser kaller han for pappagutt. Jeg overhørte noen kompiser snakket om han på butikken. Bør jeg bekymre meg eller er det vanlig å gi ungene alt? Jeg har barn så er vanskelig å vite om det er vanlig eller usunt? Anonymkode: ee291...e9f Syns det er sykt. Har hørt noen få i klassen få gamingpc, ps5 og andrr dyre ting. Gjerne flere av de dyrr tingene. Sånn er det hele tiden. Forstår det ikke. Det fins en mellomting! De som får dette skryter ofte om hva de får og hvor mye det kostet. Kompisene her sier bare det er sykt og at de er bortskjemte. Dumt. Og pappa og mamma passer alltid på at alle må være greie med barnet deres. Og ser ikke selv at det er deres barn som faktisk er tullingen og plaget andre.. Feilfri og bortskjemt Anonymkode: c5316...ad6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 Det å være heldig økonomisk betyr ikke at du blir ødelagt og mister all form for retning og ambisjon. Jeg ser selv at de av mine barndomsvenner og studiekamerater som var "heldige" og fikk dyre ferier, dyre klær, sportsutstyr, bil, hjelp til å etablere seg osv er de som også har klart seg svært godt. Ofte har de også tatt en god utdanning som har gitt dem en bra jobb. Anonymkode: db7ef...248 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 Er du bekymret eller misunnelig? Hva angår dette deg i det hele tatt? Anonymkode: 035d1...827 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Hva får deg til å tro at svigerinnen din slutter å øse penger på han når han blir student? Det er alltid noen som får mer og bruker mer enn andre. Hadde ikke orket bekymre meg så mye over noe du ikke kan gjøre noe med. Håper han er takknemlig, Anonymkode: c87fc...6fb 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 Min eldste sønn får alt han peker på hos faren sin. Her er vi på et mer nøkternt forbruk. De får leker til jul og bursdag, alt annet etter behov. Vi har ikke bestandig det nyeste eller beste tingene. Jeg syns det er kjipt å alltid måtte kjøpe inn de nyeste og kuleste lekene til barna. Hva lærer de av det? I hvert fall merker jeg på min eldste at han er vant til å få alt han peker på hele tiden. Lekene her er alltid kjedelig og han ramser opp alt han har hos pappa. Så har vi yngste som leker lenge og aldri blir lei de samme lekene. Som legger elsk på hver eneste ting han får. Mens eldste spør etter mer. Da jeg sa til pappa til eldste at jeg opplevde eldste noe utakknemlig en jul. Så trodde far at jeg mente at gutten må bli flinkere til å si takk. Nei, det var det at 3 åringen åpnet 10 pakker uten å se på de og spurte etter mer. Alle lekene var kjedelig for han hadde jo hatt disse lekene hos pappa en evighet allerede. Jeg ser at yngste setter pris på hver eneste ting slik han leker, mens eldste bare forventer nye ting. Jeg håper han eldste får et bedre syn på slikt etter hvert. Anonymkode: 7b59e...419
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 (endret) Bekymrer deg, virkelig? 🙂 Det er vel neppe noe som tyder på at de som "får alt de peker på", får det vanskeligere i voksen alder enn andre. Penger er sikkert ikke den eneste ressursen de har, og å komme fra ressurssterke hjem, er vel mer heldig for barn enn omvendt. Nå får jo fort slike barn både venner og "fiender", alt ettersom hvilket miljø de vokser opp i. Misunnelse i ungdomsalder blir jo nærmest sett på som et kompliment, så tror ikke han bryr seg om at noen kaller han "pappagutt". Han blir vel ikke mobbet? Man kan mene hva man vil om unger som får i "overflod", men de hverken blir verre, eller får det verre enn andre. Tvert i mot ofte. Endret 28. desember 2021 av SoWhat? 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Skrevet 28. desember 2021 Hva får deg til å tro at de samme foreldrene ikke kommer til å hjelpe han ut i voksenlivet? Han får vel samme grad av oppvartning videre. Det går som regel bra med de barna. Anonymkode: c6ed0...f8d 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 Sønnen i huset her fikk en oppvåkning når faren fortalte ham hvor mye han (faren) måtte jobbe for å sitte igjen med fem tusen kr. Som sønnen ønsket seg til ny mobil. Da fikk han noe å tenke på. De fleste unge som "får alt", har neppe begrep før de selv skal begynne å tjene penger og betale regninger selv. Er uansett da man lærer om selve livet. Når man selv må jobbe for egne penger, for å betale egne utgifter.
Loff77 Skrevet 28. desember 2021 #17 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barn som er oppvokst med å få alt de vil ha. Klarer de å opprettholde denne livsstilen uten hjelp fra foreldrene når de f eks er studenter eller når de blir voksne og skal forsørge seg selv? Er bekymret for min nevø. Han får alt han peker på. Det nyeste innen gaming hvert år. Han har de dyreste fotballsko av guttene på laget. Kommer det nye som er kule, så kjøper min svigerinne dem. Har kun merkeklær. Nytt slalom utstyr hver år. Til jul fikk han av sine foreldre: I phone 13, vr briller til pc, Gant klær, slalom jakke og bukse til 4000 kr. Og noen flere klær. 1 måned før jul fikk han ps5. De har råd til det, så problemet ligger ikke der. Jeg er bekymret for fremtiden. Han er middels god på skolen. Han bør få seg en bra utdanning for å opprettholde denne livsstilen hans foreldrene har lært han. Det verste er at kompiser kaller han for pappagutt. Jeg overhørte noen kompiser snakket om han på butikken. Bør jeg bekymre meg eller er det vanlig å gi ungene alt? Jeg har barn så er vanskelig å vite om det er vanlig eller usunt? Anonymkode: ee291...e9f Nei de havner på NAV fordi de ikke fikk en godt betalt lederjobb rett etter skolen pga depresjon, lurt å ha god ufør forsikring
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #18 Skrevet 28. desember 2021 Loff77 skrev (2 minutter siden): Nei de havner på NAV fordi de ikke fikk en godt betalt lederjobb rett etter skolen pga depresjon, lurt å ha god ufør forsikring De havner vel ikke på nav når pappa betaler husleie osv Anonymkode: ee291...e9f
Loff77 Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De havner vel ikke på nav når pappa betaler husleie osv Anonymkode: ee291...e9f Bare hvis han slutter å betale😂 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #20 Skrevet 28. desember 2021 Loff77 skrev (10 minutter siden): Bare hvis han slutter å betale😂 Tviler på at han slutter 🤣 Anonymkode: ee291...e9f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå