Gå til innhold

Best før-dato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noe vakumpakket biffkjøtt i ubrutt forpakning som det står "Best før" 30/12 på. Denne er vel helt grei å bruke dagen etter, 31/12?

Best før-dato er jo ikke det samme som "siste forbruksdag", ikke sant?

Noen sa til meg en gang at kjøttet bare blir mørere av å brukes litt etter datomerkingen, så lenge det er ubrutt forpakning?

Anonymkode: 60da7...b98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten fryse ned nå,og ta opp og tine i kjøleskapet natt til 31.12, eller la ligge i kjøleskapet og bruke luktesansen når du åpner den. 

Jeg bruker egg,ost og syrnede produkter som er gått ut på dato (best før dato), men fryser ned kjøtt og fisk før datoen er der.

Skrevet

Ja, selvsagt kan du bruke den dagen etterpå, og dagen etter det og dagen etter det, og sikkert dag etter det osv. 

Anonymkode: 3a4e1...6fb

• Liker 1
Skrevet

Har det vært fryst kan det spises opp til to år etter dato, har det vært i kjøleskap går det helt fint å spise en uke etter dato så lenge det er vakumpakket. 

Anonymkode: c0447...d1e

Skrevet

Nettopp. Det er dette som er den store forskjellen på best før og siste forbruksdag som dessverre noen ennå ikke har fått med seg. De kaller det bare utgått uten nærmere spesifikasjon. Dessuten kan også siste forbruksdag tøyes med en dag eller to hvis varen har vært bra lagret og det er en stund siden produksjonsdato. En vare som er ment å holde i 20 dager går ikke plutselig ut ved midnatt til dag 21. Mens en annen vare som er ment å holde i 2 dager bør man være mer forsiktig med å spise etter 3. 

Anonymkode: 99327...664

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...