Gå til innhold

Hvor viktig er bruk av tidligere eksamenoppgaver?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri skjønt hvorfor dette er så viktig når det er snakk om høyere utdanning. Skjønner at det er effektiv i matte (ettersom tidligere eksamner kommer til å være ''lik'' neste) men hvordan henger det sammen med universitet osv? Feks statsvitenskap, jus, sykepleier osv.   

Anonymkode: 546da...7a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor mange tidligere eksamensoppgaver som ligger ute. Desto flere som ligger ute desto vanskeligere er det for kursansvarlig å lage en original eksamensoppgave. 

MEN man må sjekke om det er enkelte læringsmål som ikke har blitt gitt på de tidligere eksamensoppgavene. Hvis ikke kan man gå på en smell og ende med å bli spurt om noe man ikke har lest om. 

Anonymkode: fd07f...408

  • Liker 1
Skrevet

Fordi de samme spørsmålene gjentar seg. Print ut 6 7 tidligere eksamens oppgaver. Lær dem, så er du sikret minst en C

  • Liker 1
Skrevet

Samme spørsmåld gjentar seg.og oppbygningen gjentar seg.

feks1 eksamen fag 2: del 1balltid flervalg, en eksamen har 40 spm og totalt de siste 3 eksamener var dett 60 forskjellige Så mange går igjen. Del to er alltid sånne type spm og del 3 sånne type spørsmål og drøfting.

feks2 eksamen fag 2:  del en var flervalg del to kort svar og del fra igjen drøfting

 

osv også 

Anonymkode: 24a60...9ad

Skrevet

Å bruke gamle eksamensoppgaver er det siste jeg gjør i lesningen til eksamen. Ja, det kan være nyttig, men ikke ta gamle eksamener for god fisk, og IKKE bruk det som eneste kilde til lesing mot eksamen. I et fag jeg tok nå i høst var eksamen fra 2018-2020 helt like omtrent. Den vi fikk i 2021 var veldig annerledes. 

Skrevet
Lacuna skrev (20 minutter siden):

Å bruke gamle eksamensoppgaver er det siste jeg gjør i lesningen til eksamen. Ja, det kan være nyttig, men ikke ta gamle eksamener for god fisk, og IKKE bruk det som eneste kilde til lesing mot eksamen. I et fag jeg tok nå i høst var eksamen fra 2018-2020 helt like omtrent. Den vi fikk i 2021 var veldig annerledes. 

I en del fag så det laget 20+ eksamenssett. Da blir det veldig vanskelig for kursansvarlig å lage en eksamensoppgave som ikke er gitt tidligere. 

 

Anonymkode: 886fa...d85

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I en del fag så det laget 20+ eksamenssett. Da blir det veldig vanskelig for kursansvarlig å lage en eksamensoppgave som ikke er gitt tidligere. 

 

Anonymkode: 886fa...d85

Det vet jeg, men på mitt studium gjelder ikke dette "en del fag", det gjelder de færreste fag. De aller fleste fag blir reviderte over tid, og således er ikke gamle eksamener lengre relevant. Er det derimot snakk om et veldig klassisk fag innenfor fagfeltet, så vil et flertall av gamle eksamenssett antakeligvis være gjeldende. 

Endret av Lacuna
  • Liker 1
Skrevet

Jeg leste litt på de eksamensbesvarelsene som lå ute, mest for å få en forståelse av hvordan man skulle skrive for å få gode karakterer. Jeg pugget ikke noe av de men så mest på ordlegging og argumentasjon. Dette var innenfor pedagogiske fag.

Anonymkode: e7962...496

Skrevet

Har hørt om folk som har lest tidligere eksamensoppgaver og fått helt like oppgaver på eksamensoppgaven og dermed fått toppkarakter. Heldige må jeg si. 

Skrevet

Tenker det er lurt å prøve seg på dem for å øve på å skrive effektivt i 6 timer, og sjekke sensorveiledninger etterpå for å se om man har bommet eller ikke. I realiteten funker det dårlig fordi jeg ikke klarer konsentrere meg når jeg har alle hjelpemidler tilgjengelig og ikke "må". I noen fag legger de jo og vekt på god oppgaveteknikk og sånn, og det gir vel mer mening å øve seg på gamle eksamener enn mindre oppgaver, siden eksamen er det man leser til hele semesterert uansett

Anonymkode: 06c37...8bb

Skrevet

Jeg tenker det er lurt i omtrent alle fag. Jeg har tatt emner innen mange ulike fagområder - alt fra statistikk og epidemiologi til økonomi, psykologi og forsøksdyrlære. I samtlige emner har jeg hatt nytte av å se på gamle eksamener. Både fordi spørsmålstypen gjerne er den samme, og fordi de samme spørsmålene har en tendens til å gå igjen - enten ordrett de samme, eller variasjoner av dem. Nå som jeg selv underviser i høyere utdanning skjønner jeg jo hvorfor: 1) Tidsnød, og 2) Man spør gjerne mest om det viktigste, og det viktigste i pensum er jo det samme fra år til år… 

Anonymkode: 3d8f3...321

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...