AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 Noen her som har opplevd det? Hvordan artet det seg og hvilken behandling fikk du? Hvor lang tid etter fødselen tok det før du ble frisk? Anonymkode: 8ecc8...3bb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Jeg har hatt epidural i forbindelse med fødsel to ganger. Den førdte gangen kjente jeg ikke pressriene eøøer "trykketrang", og pressfasen ble nok unødig lang og slitsom fordi jeg presset myepå feil steder. Har ellers ikke hatt noen komplikasjoner. Om du tenker på komplikasjonene til Birgit Skarstein, kan jeg berolige deg med at hennes epidural (som ble satt i forbindelse med en operasjon) er annerledes og langt sterkere. Den typen epidural brukes ikke ved fødsler. Anonymkode: 1c38f...331 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 Vet ikke om du er interessert i å høre fra sånne som meg, men jeg hadde først vanlig epidural, og så senere sånn sterk epidural som gjorde meg midlertidig lam i fra ryggen og ned, fordi fødselen endte i hastekeisersnitt. Jeg har ikke hatt én eneste komplikasjon med hverken epiduralen eller noe annet. Anonymkode: 3f8b5...76b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Bivirkninger Epidural er en trygg metode for smertelindring, og det er sjelden det oppstår alvorlige komplikasjoner. Bivirkninger som kan oppstå er: Kvalme og brekninger ved starten av behandlingen Midlertidig svekket blærekontroll Midlertidig nedsatt nervefunksjon i beina Kløe Blodtrykksfall Rier kan avta eller forsvinne dersom epidural gis under fødsel. Dersom det skjer får du evt. et medikament som stimulerer riene Når epidural gis, er anestesilegen ekstra omhyggelig både med stikketeknikk, medikamentbruk, hygiene og overvåkning. ETTER Det verserer skrekkhistorier om varige lammelser etter epiduralbedøvelse. Dette har riktignok forekommet, men er heldigvis svært sjelden. Anonymkode: 5b5d4...e49
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har hatt epidural i forbindelse med fødsel to ganger. Den førdte gangen kjente jeg ikke pressriene eøøer "trykketrang", og pressfasen ble nok unødig lang og slitsom fordi jeg presset myepå feil steder. Har ellers ikke hatt noen komplikasjoner. Om du tenker på komplikasjonene til Birgit Skarstein, kan jeg berolige deg med at hennes epidural (som ble satt i forbindelse med en operasjon) er annerledes og langt sterkere. Den typen epidural brukes ikke ved fødsler. Anonymkode: 1c38f...331 Det er ikke medikamentene som ble brukt som gjorde henne lam da. De går ut av kroppen etter noen timer. Anonymkode: d1484...501
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen her som har opplevd det? Hvordan artet det seg og hvilken behandling fikk du? Hvor lang tid etter fødselen tok det før du ble frisk? Anonymkode: 8ecc8...3bb Kjente da pressingen startet at ene beinet mitt var bedøvd så jeg ikke klarte å løfte det. Etter fødsel kjente jeg ikke at jeg måtte tisse og fikk heller ikke noe ut da jeg prøvde. Fikk kateter og de tok ut 7 dl. Kateter var de inn med 3 ganger de første dagene før det gikk seg til. Kjente meg frisk igjen da jeg dro fra føden, så det hang ikke i lenge. Men det var nok til at jeg ikke valgte epidural på nummer to. Smertene var større uten, men det gikk helt greit. Anonymkode: 2f71b...84d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 Jeg fikk kløe, kjentes ut som jeg satt i en maurtue konstant. Riene dabbet av, det var det verste med hele epiduralen for jeg måtte få mer drypp, som igjen gjorde at epiduralen ikke ga god virkning. Nedsatt funksjon/følelse i beina, men klarte akkurat å gå - men bare akkurat, var nok bare fordi jeg var for sta til å be om hjelp. Fikk til å tisse selv, men de satte kateter likevel i tilfelle - var dog tomt, så var unødvendig. Alt var over når virkningen av epiduralen var ute. Anonymkode: a78a3...aba 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 Jeg fikk spinalhodepine. Det var ekstremt smertefullt. En hodepine så vanvittig at jeg har vanskelig for å forklare det, som varte konstant i ca en uke. Jeg klarte ikke bevege nakken, det var også vanskelig/vondt å bevege øynene. Jeg fikk dessverre ikke behandling, annet enn noen halvhjertete koffeintabletter på dag 1. Det er jeg fremdeles sint for. Anonymkode: b3db1...896 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg fikk spinalhodepine. Det var ekstremt smertefullt. En hodepine så vanvittig at jeg har vanskelig for å forklare det, som varte konstant i ca en uke. Jeg klarte ikke bevege nakken, det var også vanskelig/vondt å bevege øynene. Jeg fikk dessverre ikke behandling, annet enn noen halvhjertete koffeintabletter på dag 1. Det er jeg fremdeles sint for. Anonymkode: b3db1...896 Forferdelig. Burde vært rutine å tilby behandling når det er så ille. Man er tross alt nybakt mor og skal ivareta et barn oppi alt. Anonymkode: 5b5d4...e49
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 Har epidural ved begge mine fødsler. Første gang kjente jeg ikke pressriene og babyen ble tatt med sugekopp for det tok for lang tid å få han ut. Andre gangen kjente jeg pressriene og baby kom ut etter 12 minutter med pressrier. Fikk kløe begge gangene og fikk satt kateter begge gangene. Siste fødsel fikk jeg blodtrykksfall hvis jeg prøvde å reise meg, noe som var veldig ekkelt men ellers var alt ganske greit. Hvis jeg skulle føde igjen en dag så vil jeg absolutt ha epidural 👌 Anonymkode: 306ee...332
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 Jeg stivnet helt til i ryggen i det sprøyta ble satt. Det tok ett år før den verste stivheten forsvant. Det har fortsatt ikke blitt helt bra. Legen mener at det ikke har sammenheng med epiduralen. Jeg tror selv at det har sammenheng. Jeg holder meg i hvert fall langt unna epidural ved neste fødsel Anonymkode: 247dd...3f7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Skal sies at epiduralen hadde god effekt. Alle smertene forsvant. Jeg kjente ingenting! Anonymkode: 247dd...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 Jeg fødte førstemann med epidural og andremann uten, og jeg kjente ikke pressriene med noen av dem. Ellers så fikk jeg kløe av epiduralen og var veldig nummen i beina. Men gikk helt fint å gå etter fødsel, og det gikk også fint å tisse. Ville egentlig ha epidural med andremann også, men rakk det ikke da jeg var 9 cm da jeg begynte å spørre etter det. Anonymkode: e0f88...4ab
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 Hatt 2 keisersnitt og epidural begge gangene. Null problem her! Anonymkode: a580f...b3b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forferdelig. Burde vært rutine å tilby behandling når det er så ille. Man er tross alt nybakt mor og skal ivareta et barn oppi alt. Anonymkode: 5b5d4...e49 Ja, det var helt krise, egentlig. Jeg var allerede traumatisert etter et akutt keisersnitt, og så kom dette på toppen. Det ødela barseltiden totalt, og var med (sterkt medvirkende i å) å dytte meg ned i en alvorlig fødselsdepresjon. Sykehuset presterte å stille feil diagnose. Først stilte de riktig diagnose (derav koffeintabletter). Men etter ett døgn fant de ut at det var pga «stress» og «feil ammestilling» = i mine øyne ga de meg skylda for smertene. Ikke klarte jeg å føde, og ikke klarte jeg å takle situasjonen eller amme heller, liksom. I tillegg tok de bort behandlingen (jeg burde jo fått blood patch, jeg kunne vært smertefri på et kvarter). Utrolig bittert. Det kostet meg dessverre dyrt, i form av en forferdelig dårlig start. Jeg var dessverre på barsel på en jordmorledet fødestue, hvor de nok hadde for dårlig kompetanse på barseltid etter kompliserte fødsler. Ikke at de ikke burde ha plukket opp det uansett. Men det var altfor, altfor dårlig. Anonymkode: b3db1...896
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har hatt epidural i forbindelse med fødsel to ganger. Den førdte gangen kjente jeg ikke pressriene eøøer "trykketrang", og pressfasen ble nok unødig lang og slitsom fordi jeg presset myepå feil steder. Har ellers ikke hatt noen komplikasjoner. Om du tenker på komplikasjonene til Birgit Skarstein, kan jeg berolige deg med at hennes epidural (som ble satt i forbindelse med en operasjon) er annerledes og langt sterkere. Den typen epidural brukes ikke ved fødsler. Anonymkode: 1c38f...331 Var ikke klar over at hun er lam som følge av epidural. Men epidural settes uansett i ryggen både ved fødsel og operasjon i lokalbedøvelse. Tror ikke styrken på medikamentene har noe å si for potensielle nerveskader. Anonymkode: 8ecc8...3bb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #17 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det var helt krise, egentlig. Jeg var allerede traumatisert etter et akutt keisersnitt, og så kom dette på toppen. Det ødela barseltiden totalt, og var med (sterkt medvirkende i å) å dytte meg ned i en alvorlig fødselsdepresjon. Sykehuset presterte å stille feil diagnose. Først stilte de riktig diagnose (derav koffeintabletter). Men etter ett døgn fant de ut at det var pga «stress» og «feil ammestilling» = i mine øyne ga de meg skylda for smertene. Ikke klarte jeg å føde, og ikke klarte jeg å takle situasjonen eller amme heller, liksom. I tillegg tok de bort behandlingen (jeg burde jo fått blood patch, jeg kunne vært smertefri på et kvarter). Utrolig bittert. Det kostet meg dessverre dyrt, i form av en forferdelig dårlig start. Jeg var dessverre på barsel på en jordmorledet fødestue, hvor de nok hadde for dårlig kompetanse på barseltid etter kompliserte fødsler. Ikke at de ikke burde ha plukket opp det uansett. Men det var altfor, altfor dårlig. Anonymkode: b3db1...896 Bloodpatch er ikke alltid en kvikkfix altså. Og det kan absolutt ha bivirkninger det også. Så her har nok fagfolk bedre greie på det enn deg. Anonymkode: d1484...501 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #18 Skrevet 28. desember 2021 Ts her. Jeg har selv hatt epidural ved 3 fødsler og opplevde det meste som blir beskrevet over. Men disse bivirkningene gikk raskt over. Spinalhodepinen gikk over etter 3 dager. Det jeg lurer litt på er om noen har opplevd å få nevrologiske skader eller komplikasjoner, som ble behandlingstrengende og strakk ut i tid? Jeg merker at de som opplever langvarige komplikasjoner som kan relateres til epidural ikke blir hørt av helsepersonell. Fordi det er så sjeldent de oppstår. Det avfeies liksom med en gang. Anonymkode: 8ecc8...3bb
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 Jeg fikk epidural ved første fødsel og jeg var plaget med nedsatt førlighet i det ene beinet i et par måneder etterpå. Det gikk heldigvis gradvis over av seg selv men det var skremmende å bare få beskjed om at jeg måtte vente og se om det gikk over. Det var et par lange måneder.. I begynnelsen når jeg gikk turer kunne beinet dovne bort og nesten svikte slik at det var vanskelig å gå og jeg var nummen i huden på leggen. Men i dag er jeg helt bra igjen og merker ingenting til det lenger. Anonymkode: cbe90...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #20 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Bloodpatch er ikke alltid en kvikkfix altså. Og det kan absolutt ha bivirkninger det også. Så her har nok fagfolk bedre greie på det enn deg. Anonymkode: d1484...501 Leste du innlegget mitt? Jeg fikk feil diagnose av jordmødre som ikke ante hva de holdt på med. Det var ingen fagfolk som mente at blood patch var feil behandling for spinalhodepinen min. Blood patch er forøvrig standard behandling for tilfeller som mitt. Noe fagfolk også har sagt til meg etterpå. Så det tror jeg fagfolkene vet bedre enn deg. Anonymkode: b3db1...896 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå