Gå til innhold

Gravid - jerntabletter bare annenhver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta det opp med jordmor, men det er to ukers tid til neste time, så jeg spør heller her først for å høre andres erfaringer. Jeg hadde lave jernlager i starten av graviditeten og tar derfor ca 60 mg jern hver dag, som jeg blir ganske løs i magen av. Har lest at man kan prøve å ta det kun annenhver dag, men betyr det da dobbel dose annenhver dag? 😬 Høres så voldsomt ut, synes jeg. Hva gjorde/gjør dere?

Anonymkode: b1e74...2d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble bedt om å ta 70mg hver dag, noe jeg ble veldig kvalm av. Så jordmor sa at jeg kunne ta 70mg annenhver dag så jeg kanskje ikke reagerte slik.

Anonymkode: b82cd...dd9

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg ble bedt om å ta 70mg hver dag, noe jeg ble veldig kvalm av. Så jordmor sa at jeg kunne ta 70mg annenhver dag så jeg kanskje ikke reagerte slik.

Hvordan gikk det? Det har hendt seg at jeg har glemt tablettene to-tre dager på rad, og da merker jeg at jeg får vondt i hodet og blir mye trøttere enn vanlig. Å ta normal dose annenhver dag er jo egentlig å halvere dosen...

Skrevet

En tablett annenhver dag. Ikke dobbelt, da er du like langt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan gikk det? Det har hendt seg at jeg har glemt tablettene to-tre dager på rad, og da merker jeg at jeg får vondt i hodet og blir mye trøttere enn vanlig. Å ta normal dose annenhver dag er jo egentlig å halvere dosen...

Det stemmer. Halvering av dose, så krysser man fingrene for halvering av bivirkninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal ta det opp med jordmor, men det er to ukers tid til neste time, så jeg spør heller her først for å høre andres erfaringer. Jeg hadde lave jernlager i starten av graviditeten og tar derfor ca 60 mg jern hver dag, som jeg blir ganske løs i magen av. Har lest at man kan prøve å ta det kun annenhver dag, men betyr det da dobbel dose annenhver dag? 😬 Høres så voldsomt ut, synes jeg. Hva gjorde/gjør dere?

Prøv en annen type jerntilskudd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei jeg har prøvd både halvering av dose, forskjellige typer og diverse - men jeg blir bare dårlig av tilskuddet… våkner om nettene med magesyre i halsen.. så jeg spiser så jernrik mat som over hode mulig bare:)

Skrevet

Jeg mener å ha lest at man ser at kroppen tar opp jernet bedre om man tar tilskuddet annenhver dag istedet for hver dag?

Men jeg tar 100mg hver dag nå for det gikk ikke nok opp når jeg tok annehver dag, og når jeg startet med hver dag hadde det mer effekt. Det sies også at det skal hjelpe opptaket om man spiser C-vitaminer i tillegg. 

Rart du ble løs i magen? Jeg ble treig i magen og forsto det på legen som at det var den forventede/veldig vanlige bivirkningen. 

Har du veldig mye bivirkninger men stort behov for jern kan du spørre om å få det som sprøyte istedet, det sa min jordmor iallfall. 

Anonymkode: 55ac7...c7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg mener å ha lest at man ser at kroppen tar opp jernet bedre om man tar tilskuddet annenhver dag istedet for hver dag?

Men jeg tar 100mg hver dag nå for det gikk ikke nok opp når jeg tok annehver dag, og når jeg startet med hver dag hadde det mer effekt. Det sies også at det skal hjelpe opptaket om man spiser C-vitaminer i tillegg. 

Rart du ble løs i magen? Jeg ble treig i magen og forsto det på legen som at det var den forventede/veldig vanlige bivirkningen. 

Har du veldig mye bivirkninger men stort behov for jern kan du spørre om å få det som sprøyte istedet, det sa min jordmor iallfall. 

Anonymkode: 55ac7...c7d

Løs mage er også en vanlig bivirkning, men jeg mistenker kanskje at det er en innvirkende faktor at jeg har irritabel tarm og har slitt en del med løs mage på grunn av det. Tror jeg bare skal ta det opp med jordmor før jeg gjør noen endringer, er forsåvidt vant med mageplager og har ikke andre bivirkninger, så det er ikke hast sånn sett.

Skrevet

Du bør absolutt ta dette med jordmor og ikke KG. Selv får jeg veldig hard mage av jerntabletter, og når jeg nevnte dette på en kontroll hvor det var en student med foreslo studenten å ta tilskuddet annen hver dag i stedet. Det syns ikke jordmor var en god ide for meg, for jeg hadde såppass lave nivåer at jeg trengte alt jeg kunne få. Hun foreslo heller å forsøke en annen type (jeg bruker aminojern, husker ikke hva den andre typen het da jeg aldri gadd å bytte). 

Anonymkode: 4785a...f56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...