Gå til innhold

Sjekkliste etter dødsfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far døde nettopp og mamma sitter igjen i deres felles hus. Jeg har forstått at hun kan sitte i uskifte, siden de var gift, men det er vel uansett noe hun må søke om? 
Er det noen som har en "sjekkliste" for ting man bør gjøre/huse på etter et dødsfall når det gjelder papirer til det offentlige og slikt? 
Vi fikk en del informasjon hos begravelsesbyrået, men da var vi nok alle fortsatt i litt sjokk og det er ingen av oss som egentlig husker så mye av det de sa der. 
Mamma kommer nok til å forsøke å få solgt huset og  få seg en mindre leilighet eller lignende. Det er dessverre veldig liten verdi på huset og hun har stor gjeld, så hun vil nok ikke kunne klare å kjøpe seg noe nytt. Foreløpig har banken fryst lånet frem til alle papirer er i orden, så jeg trenger egentlig bare å vite hva jeg må hjelpe henne med å fikse. 

Anonymkode: 19add...d1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min far døde nettopp og mamma sitter igjen i deres felles hus. Jeg har forstått at hun kan sitte i uskifte, siden de var gift, men det er vel uansett noe hun må søke om? 
Er det noen som har en "sjekkliste" for ting man bør gjøre/huse på etter et dødsfall når det gjelder papirer til det offentlige og slikt? 
Vi fikk en del informasjon hos begravelsesbyrået, men da var vi nok alle fortsatt i litt sjokk og det er ingen av oss som egentlig husker så mye av det de sa der. 
Mamma kommer nok til å forsøke å få solgt huset og  få seg en mindre leilighet eller lignende. Det er dessverre veldig liten verdi på huset og hun har stor gjeld, så hun vil nok ikke kunne klare å kjøpe seg noe nytt. Foreløpig har banken fryst lånet frem til alle papirer er i orden, så jeg trenger egentlig bare å vite hva jeg må hjelpe henne med å fikse. 

Hun har krav på å sitte i uskiftet bo. Det er ikke noe hun må søke om.

Anonymkode: 46136...8aa

Skrevet

Men er det ikke noen papirer som må sendes inn, da? Nå er jo pappas kontoer i banken sperret, vi må vel sende inn noe for å få åpnet disse igjen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er det ikke noen papirer som må sendes inn, da? Nå er jo pappas kontoer i banken sperret, vi må vel sende inn noe for å få åpnet disse igjen?

Kondolerer ❤ Mye å tenke på etter et dødsfall...

For å få åpnet kontoene trenger dere en skifteattest.

Når begravelsesbyrået var hos dere så valgte dere vel om dere ville ha privat skifte? Isåfall må dere sende inn erklæring om privat skifte av dødsbo til tingretten. Det tar som regel en uke el to å få en skifteattest tilbake, så leverer dere denne inn i banken, og de hjelper dere med å få åpnet kontoene og etterhvert slettet de. 

Hun må også raskt ringe nav å høre om hun har krav på etterlattepensjon derifra. Samt sjekke om han hadde noe slags forsikringspoliser osv. Ikke alltid dette går automatisk, så veldig lurt å sjekke opp selv 😊

• Liker 2
Skrevet

Da min far døde ble hans bankkonto fryst. Min mor forstod ikke hvorfor. Men det er normalt. Da hun fikk papirene på at han var død så fikk hun overført hans penger til sin egen konto. Det kan ta litt tid. Vi hadde jo litt styr etterpå. For det var mye som stod på hans navn så jeg måtte ringe i etterkant og få ting overført til min mor. Forsikringer, telefon, tv etc.  det var litt etterslep fordet så vi måtte ta det som det kom. Hun har jo i etterkant fått noe pensjonsgreier ekstra pga hun er enke. Tror det var en slags forsikring min far hadde. Ikke alt jeg har blandet meg i. Alt ordna seg tilslutt. 

Anonymkode: 7090b...341

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom det er veldig mye gjeld, bør hun vurdere å skifte.

Skrevet

Dere må kontakte tingretten og få skifteattest, den trenger dere til alt dere skal ordne opp i . Bank,forsikring, abbonementer som skal overføres osv. 

Det tar tid og man glemmer ting eller tenker ikke over alt som må ordnes. Hvis din mor er oppegående så har vel hun en viss oversikt og så får dere hjelpe hverandre. Og ikke stress, det er ikke krise om ting tar litt tid.Man er  rimelig sløva i hodet en stund og det er greit å la ting roa seg litt før man setter i gang. 

Anonymkode: 7c3b5...be0

• Liker 1
Skrevet

Sjekk hvilke regninger han har hatt avtaler hos i banken,

Alle typer forsikringer, står biler eller kjøretøy som hengere pmi hans navn? Pass på at ikke slikt blir avskiltet, strømmen, abbonrmenter på aviser og blader.

Sjekk også ut muligheten for hvor dere skal begrave han/urnenedsettelse. 

Anonymkode: bb001...628

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er å få viktige forsikringer på deg, strøm, Internett, TV, og kjøretøy.

Kondolerer!

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det viktigste er å få viktige forsikringer på deg, strøm, Internett, TV, og kjøretøy.

Kondolerer!

Ikke på ts, men på moren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke på ts, men på moren.

Stygg feil av meg, du har rett. 

Skrevet
miemos skrev (4 timer siden):

Kondolerer ❤ Mye å tenke på etter et dødsfall...

For å få åpnet kontoene trenger dere en skifteattest.

Når begravelsesbyrået var hos dere så valgte dere vel om dere ville ha privat skifte? Isåfall må dere sende inn erklæring om privat skifte av dødsbo til tingretten. Det tar som regel en uke el to å få en skifteattest tilbake, så leverer dere denne inn i banken, og de hjelper dere med å få åpnet kontoene og etterhvert slettet de. 

Hun må også raskt ringe nav å høre om hun har krav på etterlattepensjon derifra. Samt sjekke om han hadde noe slags forsikringspoliser osv. Ikke alltid dette går automatisk, så veldig lurt å sjekke opp selv 😊

Takk!
Kan ikke huske om vi gjorde noen valg i forbindelse med skifte, nei? Hva er forskjellen på privat og offentlig skifte og hva lønner seg? 
Etterlattepensjon er OK, der har hun allerede fått brev fra NAV og begravelsesbyrået ordnet med søknad om gravferdsstøtte. Han hadde nok ingen forsikringspoliser eller noen andre rettigheter, dessverre. Mamma og pappa har slitt med økonomien en stund, så alt av forsikringer, fagforeningsmedlemskap og slike ting hadde de sagt opp. I etterpåklokskapens lys kan man jo si at det var dumt, selvsagt...
Noe av det første mamma begynte å styre med var å få overført bil og TV-abonnement over på seg... av alle viktige ting man skal ordne med...men hun er egentlig veldig oppegående og flink til å ordne opp i saker, det er bare at akkurat nå er ting litt vanskelig da dødsfallet kom veldig brått og uventet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja. Hun må fylle ut et skjema som heter "Melding om uskiftet bo." Det kan lastes ned her: https://www.domstol.no/globalassets/upload/da/domstol.no/skjema/arv-og-skifte/3-uskiftet-bo---gjenlevende-ektefelle.pdf

Vær oppmerksom på at det er et vilkår for å overta formuen til en død ektefelle i uskifte at enken tar på seg ansvaret for avdødes forpliktelser. Det vil si gjeldsforpliktelser og kausjonsforpliktelser. Ved å signere på skjemaet tar man på seg dette ansvaret. Hvis man er usikker på hva avdøde hadde av verdier og forpliktelsene hans, så kan man be tingretten om å få utstedt en såkalt "formuesfullmakt", som man viser fram for Skatteetaten for å få skattepapirene til avdøde. Når man har fått disse, kan man kontakte bankforbindelsene til avdøde og be om å få opplyst saldo på innskudd og lån. Man kan også be tingretten om å kunngjøre såkalt "preklusivt proklama". Når enken har fått oversikt over avdødes eiendeler og forpliktelser, kan hun bestemme seg for om hun vil ta på seg ansvaret for avdødes forpliktelser.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk!
Kan ikke huske om vi gjorde noen valg i forbindelse med skifte, nei? Hva er forskjellen på privat og offentlig skifte og hva lønner seg? 
Etterlattepensjon er OK, der har hun allerede fått brev fra NAV og begravelsesbyrået ordnet med søknad om gravferdsstøtte. Han hadde nok ingen forsikringspoliser eller noen andre rettigheter, dessverre. Mamma og pappa har slitt med økonomien en stund, så alt av forsikringer, fagforeningsmedlemskap og slike ting hadde de sagt opp. I etterpåklokskapens lys kan man jo si at det var dumt, selvsagt...
Noe av det første mamma begynte å styre med var å få overført bil og TV-abonnement over på seg... av alle viktige ting man skal ordne med...men hun er egentlig veldig oppegående og flink til å ordne opp i saker, det er bare at akkurat nå er ting litt vanskelig da dødsfallet kom veldig brått og uventet.

Spørsmålet om offentlig eller privat skifte er ikke aktuelt hvis hun bestemmer seg for å sitte i uskiftet bo. Og det gjør vel de fleste, med mindre der er en stor gjeld de ikke ønsker ansvar for. Da må hun i såfall skifte. Ved privat skifte må man påta seg ansvar for gjelden, men ikke ved privat skifte. Men da er risikoen at alt blir solgt for å dekke gjeld, men oppsiden er at man ikke har ansvar.

Anonymkode: d20ba...050

Skrevet

Den som har stått som ansvarlig for begravelsen skal få et brev fra domstolen som forklarer de ulike skiftemulighetene. Hvis hun er godt opp i årene (altså at sjansen for at hun gifter seg på nytt er veldig liten) så er det vanligst med uskiftet bo. Dette har hun krav på hvis faren din ikke hadde særkullsbarn (da må de samtykke til det, de har jo egentlig krav på farsarv). Da blir hun bare sittende som før uten at noen deling av arv foregår, det skjer først når hun faller fra. Men da må hun sende inn et skjema for uskifte og vente på at tingretten sender uskifteattest. Hvis det har gått mer enn en uke eller to siden dødsfallet og dere ikke har hørt noe fra tingretten enda hadde jeg kontaktet de. Mye å lese her: https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/ 

Anonymkode: 03c85...bb3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...