Sommer2464 Skrevet 28. desember 2021 #1 Del Skrevet 28. desember 2021 Jeg hører stadig om at det er løgn at Julenissen finnes. Men hvorfor ikke gud også begge tingene kan jo ikke motbevises men likevel så er Julenissen løgn. Jeg er hverken ateist eller agnostiker jeg mener jeg vet at det finnes en slags høyere makt i form av en eller flere guder. Men likevel synes jeg man også kan kalle gud løgn når man kan kalle Julenissen løgn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 28. desember 2021 #2 Del Skrevet 28. desember 2021 Sommer2464 skrev (11 minutter siden): Jeg hører stadig om at det er løgn at Julenissen finnes. Men hvorfor ikke gud også begge tingene kan jo ikke motbevises men likevel så er Julenissen løgn. Jeg er hverken ateist eller agnostiker jeg mener jeg vet at det finnes en slags høyere makt i form av en eller flere guder. Men likevel synes jeg man også kan kalle gud løgn når man kan kalle Julenissen løgn. Ingenting av det er LØGN. Både julenissen og Gud eksisterer... i hodene på mennesker, og begge påvirker samfunnet og virkeligheten. Når man bestrider julenissen (eller Gud) , er det ikke for å bestride avataren for et fellesskap; det er for å bestride avatarens betydning utenfor fellesskapet. Jeg skjønner at du ser Gud i verden; jeg ser matematikk. Men din gud eksisterer ikke i min verden, og et samfunn som innholdet oss begge, kan ikke være basert på din idee om Gud. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 28. desember 2021 #3 Del Skrevet 28. desember 2021 Sommer2464 skrev (1 time siden): Jeg hører stadig om at det er løgn at Julenissen finnes. Men hvorfor ikke gud også begge tingene kan jo ikke motbevises men likevel så er Julenissen løgn. Jeg er hverken ateist eller agnostiker jeg mener jeg vet at det finnes en slags høyere makt i form av en eller flere guder. Men likevel synes jeg man også kan kalle gud løgn når man kan kalle Julenissen løgn. Den vanligste forståelsen av ordet løgn, er et bevisst usannferdig utsagn. Så hvis du selv tror på det du hevder, er det ikke å lyve selv om det viser seg at du tar feil. Så et barn som hevder at julenissen finnes og selv tror på det, lyver ikke, men tar feil. Tilsvarende så lyver ikke en kristen som hevder at Gud finnes, selv om hen skulle ta feil (noe det ikke finnes bevis for hverken den ene eller andre veien). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 28. desember 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 28. desember 2021 Julenissen finnes bare gå på YouTube og søk Santa Claus caught on tape he is real. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Del Skrevet 28. desember 2021 Løgn betyr at man bevisst snakker usant. Om jeg tror Gud eksisterer så lyver jeg ikke når jeg sier han eksisterer. Å ta feil er ikke å lyve. Anonymkode: 50727...bef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Del Skrevet 28. desember 2021 Om en person sier jeg vet at Gud ikke finnes så lyver denne personen Om en person sier jeg vet at Gud finnes, så lyver denne personen. Anonymkode: e8de7...71b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Del Skrevet 28. desember 2021 Sommer2464 skrev (4 timer siden): Jeg hører stadig om at det er løgn at Julenissen finnes. Men hvorfor ikke gud også begge tingene kan jo ikke motbevises men likevel så er Julenissen løgn. Jeg er hverken ateist eller agnostiker jeg mener jeg vet at det finnes en slags høyere makt i form av en eller flere guder. Men likevel synes jeg man også kan kalle gud løgn når man kan kalle Julenissen løgn. Fordi Guds eksistens kan bevises, gjennom å se på verden og universet rundt oss og gjennom vitenskapen. Julenissen kan ikke bevises. Anonymkode: 1e0fa...d71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 28. desember 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Fordi Guds eksistens kan bevises, gjennom å se på verden og universet rundt oss og gjennom vitenskapen. Julenissen kan ikke bevises. Anonymkode: 1e0fa...d71 Gå på YouTube og søk Santa Claus caught on tape he is real. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airman Skrevet 28. desember 2021 #9 Del Skrevet 28. desember 2021 Hva er gudsbegrepet? Vi liker jo gjerne å sammenligne gud med et menneske og gitt gud et hankjønn.. Gudsbegrepet kan også forklares som en indre kraft, åndelig osv,.. Bibelfortellinger for barn har ofte bilder av et stort menneskeansikt over oss, i himmelen. Hva er forskjellen på gudsbegrepet og moralbegrepet i den tid det oppstod? Kontra det å se rundt oss og se hva denne kloden er og hva andre kloder ikke er, hvordan ble dette mulig? Fra Darwins lære til å skrive innlegg på kvinneguiden? Litt av et sprang, hvorfor utvikler ikke dagens sjimpanser seg til mennesker osv? Vi har funnet en mulighet til å bruke matte og fysikk til å utnytte omgivelsene rundt oss og vi er utstyrt med en variabel av intelligens. Vi strømmer til tv for å se åndenes makt og det faktum at i hele menneskets eksistens på denne planeten så har de søkt etter noe over dem selv, en gud etc.. Mennesket er utstyrt med evnen til å søke etter en gud.. Dyr har ikke den evnen. Bibelen er bare et ferskt dokument, gud skapte menneske i sitt bilde eller menneske skapte gud i sitt bilde. Uansett, vi kan aldri logisk forklare det vi ser rundt oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Del Skrevet 28. desember 2021 Sommer2464 skrev (1 time siden): Gå på YouTube og søk Santa Claus caught on tape he is real. 😄Nei Anonymkode: 1e0fa...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #11 Del Skrevet 28. desember 2021 Man kan stille det samme spørsmålet om alle Gudene de troende ikke tror på. Anonymkode: e8de7...71b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 28. desember 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): 😄Nei Anonymkode: 1e0fa...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 28. desember 2021 #13 Del Skrevet 28. desember 2021 9/10 Veldig bra 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 28. desember 2021 #14 Del Skrevet 28. desember 2021 Gud finnes. Punktum. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fordi Guds eksistens kan bevises, gjennom å se på verden og universet rundt oss og gjennom vitenskapen. Julenissen kan ikke bevises. Anonymkode: 1e0fa...d71 Vitenskapen beviser at han ikke kan finnes, det at verden og universet finnes er heller ikke noe bevis for at det finnes en gud. Noe må ha oppstått først, men det er ingen grunn til å tro at det var en med bevissthet som hadde evner til å skape alt. Det er ikke logisk. Anonymkode: e0e6e...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fordi Guds eksistens kan bevises, gjennom å se på verden og universet rundt oss og gjennom vitenskapen. Julenissen kan ikke bevises. Anonymkode: 1e0fa...d71 Bevisene for Julenissen er like gode som bevisene for Gud. Anonymkode: e8de7...71b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Del Skrevet 29. desember 2021 Fordi Gud er en følelse ikke en skikkelse så man kan ikke si at det er løgn hva andre føler Anonymkode: 9b10c...70f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #18 Del Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi Gud er en følelse ikke en skikkelse så man kan ikke si at det er løgn hva andre føler Anonymkode: 9b10c...70f Gjelder det også de Gudene som du ikke tror på, eller gjelder det bare den Guden du tror på? Anonymkode: e8de7...71b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 29. desember 2021 #19 Del Skrevet 29. desember 2021 Disse mammukene her tror på hjerner. Her så tror vi på Gud bro. Er ikke noe mammuk hjerne her bro. Det er bare Gud bro bare Gud. Ikke mammuk hjerne. Mammuk hjerne jeg spiser når det er mammuk mat 😘 Når det er mammuk mat tid det er bare mammuk hjerner bro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #20 Del Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjelder det også de Gudene som du ikke tror på, eller gjelder det bare den Guden du tror på? Anonymkode: e8de7...71b Jeg tror på min Gud, andre religioner tror på sin. Noen kaller det energi, lys, noe som er større enn oss og liknende (bare se i de alternative miljøene) men alt i alt tror jeg vi som tror tror på det samme men jeg velger å kalle det Gud. Anonymkode: 25ff5...9b8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå