Anonym-bruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Del Skrevet 28. desember 2021 Mitt nyttårsforsett er i år å gå ned i en, og bli i bedre fysisk form. Få bedre kondis. Har en familie hytte på fjellet, og tante, onkel og søskenbarn som er der i påsken. Denne påsken har jeg veldig lyst å være med. Men jeg er i veldig dårlig form. Noen tips til hvordan jeg kan starte? Bare å spenne åå seg ski å gå, eller bør man begynne å jobbe med kondisen først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Del Skrevet 28. desember 2021 Start med å gå turer, gjerne i motbakker. Anonymkode: c4530...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Del Skrevet 28. desember 2021 Gjør noe du liker! Det er så mye lettere enn å tvinge seg til noe. Jeg har ganske god erfaring med spinning for å få bedre kondis. Om du foretrekker tredemølle vil jeg anbefale treningsprogrammet c25k (couch to 5 kilometers). Dette er et veldig fint program som tar utgangspunkt i folk som er i dårlig form. Du kan også bruke dette gående i oppoverbakker. Hilsen en såkalt couch potato. Anonymkode: a7125...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Del Skrevet 28. desember 2021 For et år siden hadde jeg en fysisk alder på godt over 40. Jeg var 34. Så startet jeg å trene etter pai. Det er en forskningsbasert hvor målet er å alltid ligge over 100 pai i uka. 100 pai i uka er det optimale for god hjertehelse feks. I løpet av året har jeg fått fitnessalderen min med fra godt over 40 og til 20. Jeg har gått ned 10 kg på vekta uten å gjøre noe særlig endringer i kostholdet, men har nok gått ned mer enn det også ettersom jeg har fått litt muskler. Kan ta strake push ups nå. Aldri klart det før, og jeg har funnet treningsgleden og løpegleden. Gjør det du liker, men få opp pulsen. Bruk Pai eller noe lignende for å måle fremgang. For meg var det skikkelig motiverende. https://forskning.no/aldring-ntnu-partner/100-pai-et-enkelt-tall-forteller-om-du-trener-nok/1626269 https://www.ntnu.no/cerg/vo2max Anonymkode: 73715...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosi Skrevet 28. desember 2021 #5 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Begynn med det du klarer, og gjerne noe du synes er gøy. Men pass på at du lytter til signalene fra kroppen din og ikke overbelaster deg. Jeg begynte tidligere i år med å gå på en gåmølle i 5,5km/t, så prøvde jeg å oppgradere til C25K som en nevner over, etter å ha ignorert småvondt i knærne de 2 første øktene, så fikk jeg veldig vondt i knærne tredje økt og vondt under ene foten. Vondt å gå raskere enn 3km/t i 2,5 uke og fremdeles vondt under ene foten over en måned senere(har nok fått en betennelse eller nerve i klem), så klarer nå bare gå halvparten av tiden jeg kunne før, og klarer bare jogge 2 skritt før knærne sier stopp. Om du er i veldig dårlig form fra før kan det kanskje være lurt å ta en prat med legen din om hva du må være obs på. Endret 28. desember 2021 av Rosi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå