Gå til innhold

Hjelp - baby sover bare 8 timer om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en 3 mnd gammel baby. Til nå har han lagt seg sammen med meg, sovnet rundt 23.30 og våknet i 9 tiden neste dag. Nå har jeg begynt å legge han for kvelden. I går sovnet han rundt 22.00, og i dag våknet han 06.00 og var lys våken. Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal gå. Jeg hadde jo planer om å få leggetiden ned til 19-20 tiden på kvelden. Men når han bare sover 8 timer, betyr det da at han kommer til å tro at 03-04 tiden er morgen? Det vil jo bli utholdelig i lengden. Er det ikke meningen at babyer skal sove 11-12 timer om natten? Har noen tips her?

Anonymkode: 65b11...6be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

😅

Anonymkode: 9b7ad...af9

• Liker 13
Skrevet

😆

Anonymkode: 268e7...f94

• Liker 11
Skrevet

Idiot

Anonymkode: 2485a...255

• Liker 3
Skrevet

Begynner jo å bli vant til trolling her inne, men jeg ble overraskende provosert av denne... Kanskje fordi den nesten kunne vært sann?

Anonymkode: 45fd1...470

• Liker 12
Skrevet

Hæ? Hvorfor blir denne tråden tatt for å være trolling? Vil faktisk anta det er en reel problemstilling. 

babyen din er bare 3 mnd, og vil endre søvnmønster og rutiner mange ganger før den blir 1 år. Først da begynner det å komme faste rutiner.

Anonymkode: b286d...2ff

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Hvorfor blir denne tråden tatt for å være trolling? Vil faktisk anta det er en reel problemstilling. 

babyen din er bare 3 mnd, og vil endre søvnmønster og rutiner mange ganger før den blir 1 år. Først da begynner det å komme faste rutiner.

Anonymkode: b286d...2ff

Har folk med babyer virkelig så lite peiling på babyer? En tre måneder gammel baby som sover åtte timer i strekk er jo luksus.

Hvis dette ikke er en trolletråd: kjære ts, du må lese bøker om babyer! Hvis du ikke har fått med deg at de ikke nødvendigvis sover 12 timer i strekk når de er tre måneder er det nok mye annet viktig du også har gått glipp av.

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har folk med babyer virkelig så lite peiling på babyer? En tre måneder gammel baby som sover åtte timer i strekk er jo luksus.

Hvis dette ikke er en trolletråd: kjære ts, du må lese bøker om babyer! Hvis du ikke har fått med deg at de ikke nødvendigvis sover 12 timer i strekk når de er tre måneder er det nok mye annet viktig du også har gått glipp av.

Jeg tror dette er et resultat av veldig dårlig formulering fra min side. Babyen sover bare 8 timer med amminger inkludert i disse 8 timene. Etterpå er babyen lys våken. Jeg tenker dette blir et problem hvis babyen skal legges i 7-8 tiden på kvelden.

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tror dette er et resultat av veldig dårlig formulering fra min side. Babyen sover bare 8 timer med amminger inkludert i disse 8 timene. Etterpå er babyen lys våken. Jeg tenker dette blir et problem hvis babyen skal legges i 7-8 tiden på kvelden.

TS

Åja, beklager, de første månedene kan være tøffe. Men du, dette med babyer som legger seg i 19-20-tiden, det skjer ikke med alle. Det er ikke for sent, det kan fremdeles skje med deg, men det er skummelt å forvente det. Jeg hadde lest mye, blant annet at babyer sover i snitt 16 timer i døgnet. Men dette gjennomsnittet inkluderer de som sover 22 timer i døgnet og må derfor også inkludere babyer som sover vesentlig mindre. Som min, som sov 8-12 timer i døgnet. Hun er tre år nå og har aldri sovnet før kl 21. Da hun fremdeles sov daglur i barnehagen sovnet hun ca 22-22.30. Men nå har hun et uvanlig lavt søvnbehov altså.

Hvor mye sover din i døgnet? Dette med tidlig legging på kvelden kommer gjerne når baby begynner å sove mindre på dagtid. 

• Liker 2
Skrevet

Men når babyen er bare 3mnd så sover han vel flere dupper på dagtid? Det tar litt tid før de får ordentlig døgnrytme, det er først nå du kan forvente at det blir mest soving på natta.

Anonymkode: 34b8b...24d

Skrevet

Høres egentlig ganske normalt ut. Min eldste var 18 mnd før hun sov rundt. Nr to sov rundt tidlig mens nr 3 var nær sagt søvnløs både dag og natt frem til han ble tenåring. De to siste er tvillinger og alle kamper for å få samkjørt sovingen var fånyttes.

Anonymkode: 6af10...9f5

Skrevet

Sånn var det også her da vi begynte å legge før oss om kvelden rundt 3 mnd, flyttet legging gradvis mot klokken 19, men det over flere mnd for vår del. Baby sov til kl 6 uansett. Baby er fortsatt liten og kommer til å være igjennom mange søvnperioder. Bare å prøve seg frem og ta det gradvis. 

Anonymkode: c0bdb...adc

Skrevet

uenig med de fleste her, når baby er 3 mnd bør du prøve å snu døgnrytme litt slik at det blir 11-12 timer på natten (ikke i strekk) og mer våkentid på dagen. 

Ville gått gradvis mot legging mellom 7-8, og stå opp senest kl 8. Ingen lurer lenger enn 2 timer i strekk på dagtid. Våkentid mellom hver lur rundt 75-120 minutter på dagtid, og at våkentid mellom den siste luren og leggetid blir ca 95-120 min. 

Anonymkode: 71cfe...e0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

uenig med de fleste her, når baby er 3 mnd bør du prøve å snu døgnrytme litt slik at det blir 11-12 timer på natten (ikke i strekk) og mer våkentid på dagen. 

Ville gått gradvis mot legging mellom 7-8, og stå opp senest kl 8. Ingen lurer lenger enn 2 timer i strekk på dagtid. Våkentid mellom hver lur rundt 75-120 minutter på dagtid, og at våkentid mellom den siste luren og leggetid blir ca 95-120 min. 

Hæ? Ingen som er uenige i det. Sier bare at man ikke kan forvente at en 3mnd baby sover gjennom natten. Det betyr ikke at man ikke kan prøve å justere, bare at det er helt normalt om det ikke er så lett å få til.

• Liker 1
Skrevet

Er du så heldig så du har en baby som sover 8 timer om natten du’a..

Anonymkode: 917b7...d6b

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Ingen som er uenige i det. Sier bare at man ikke kan forvente at en 3mnd baby sover gjennom natten. Det betyr ikke at man ikke kan prøve å justere, bare at det er helt normalt om det ikke er så lett å få til.

det virker ikke som at de fleste syntes det var noe poeng i å prøve å justere, men mulig jeg leste feil :) 

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke dette er trolling så er det ihvertfall en iq-test for noen.

Anonymkode: c7229...102

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Da gjør du bare ikke det da, og legger babyen sammen med deg og begge sover til 0900. Hvilken luksus. Kunne vært bedre, men kunne også vært betydelig verre. 

Anonymkode: b11f6...a15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...