AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #1 Skrevet 28. desember 2021 I en årrekke har trenden vært at barnas navn skal skille seg ut og «ikke være poppis». Ser poenget med fire Silje og tre Charlotte i klassen, som kunne være en gjenganger da jeg vokste opp. Sånn er det jo aldeles ikke i dag. Hva er ille med at et annet barn heter det samme som ditt? Å ha «sjeldne navn» som fremste faktor i navnevalg blir for meg litt kleint. Som at man skal leve ut egen identifikasjon gjennom barnet. Hva skjedde med å gi barnet et ryddig, stødig og velbrukt navn man liker. Enig i at det i noen år var mange Emma og Nora, men hei, fine navn det, og det gjør jo ingen ting! Verre med veidde og konstruerte versjoner som gis barnet neste utelukkende for at det skal skille seg ut og være spesielt. Jeg tenderte til å tenke mer sånn da jeg fikk første for 13 år siden. Valgte heldigvis et eldre navn som står seg i en lengre tradisjonsrekke og som ikke er en rullade av veike vokaler boltret sammen. Utbringer en skål for Kristine, Ingvild, Ingrid, Anna og deres følgesvenner. Anonymkode: 61943...b7d 18
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Vi venter førstemann i januar og kommer ikke til å gå for noe sjeldent eller særlig ekstraordinært. Prøver å unngå de aller mest populære så det ikke blir 5 stk med samme navn i klassen, men vi tar et navn vi synes er fint og med litt tradisjon bak seg som passer til jenta vår. Jeg er helt enig med deg! Får fnatt av alle de kreative, høytsvevende og spesielle navnene. Særlig når noen tar et «vanlig» navn, men gjør det til noe særegent med en fullstendig merkelig stavemåte eller rar sleng på. F.eks. Rhebeccah. Eller de som på død og liv må finne opp et helt nytt navn som bare høres ut som en merkelig kombinasjon av andre navn eller en sjelden sykdom du får på safari i Afrika… Anonymkode: 0fb67...224 7
SoWhat? Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 Jeg skjønner at man vil velge sjeldne navn. Det er fine tradisjonelle navn også. Ingrid er utrolig fint, også Anna. Jeg tenker ofte at visse berømte mennesker er heldige, som kan kalle ungene hva som helst, og veldig få andre kan tillate seg å ha slike navn på babyer 🙂 syns det er fint, og at man blir litt ekstra individualistisk med "sært" navn. Jeg er heldig sånn sett, for jeg kan med god samvittighet bruke utenlandske fine navn. Etternavnet vil jo stå i stil. Men jeg syns Ola er ett av de fineste navn ever. Du må jo bli en bra mann med det navnet? 🙂 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Liksom en form for status å få til å grave frem er navn som ingen i nabolaget og omgangskretsen fant. Kanskje jeg tar feil, men det fremkommer for meg som at sjeldenheten trumfer å lete etter noen man synes er pent i seg selv. Vet om ei som kalte barnet Sigyn «fordi det er sjeldent». Hadde vært så mye finere om kun kalte barnet Sigyn fordi det var der fineste navnet hun vet om. Anonymkode: 61943...b7d 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Jeg er helt enig med deg. Noe som er enda rarere er de som tar et vanlig navn, men endrer på stavemåten fordi det skal være spesielt. Det fører bare til at barnet må stave navnet sitt hele livet.. Hvis man vil ha et navn som ingen andre i klassen har, kall opp etter barnets besteforeldre. De navnene er det omtrent ingen som får i dag. Anonymkode: 55b2c...ad8 2
Entern Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 Det er hipsteraktig å på død og liv ha kjempesjeldne navn. Alternative stavemåter er enda verre det ser bare teit ut. Unntatt Sjannett. Jeg liker Sjannett. 😊 3
emilie123 Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 SoWhat? skrev (44 minutter siden): Jeg skjønner at man vil velge sjeldne navn. Det er fine tradisjonelle navn også. Ingrid er utrolig fint, også Anna. Jeg tenker ofte at visse berømte mennesker er heldige, som kan kalle ungene hva som helst, og veldig få andre kan tillate seg å ha slike navn på babyer 🙂 syns det er fint, og at man blir litt ekstra individualistisk med "sært" navn. Jeg er heldig sånn sett, for jeg kan med god samvittighet bruke utenlandske fine navn. Etternavnet vil jo stå i stil. Men jeg syns Ola er ett av de fineste navn ever. Du må jo bli en bra mann med det navnet? 🙂 Er enig i mye av dette. Synes det viktigste er at barnet får et navn en ikke blir mobbet for eller blir for vanskelig. Ikke for det, blir en først mobbet så blir en det uansett hvilket navn en har. 2
Entern Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 emilie123 skrev (10 minutter siden): Er enig i mye av dette. Synes det viktigste er at barnet får et navn en ikke blir mobbet for eller blir for vanskelig. Ikke for det, blir en først mobbet så blir en det uansett hvilket navn en har. Godt poeng.☝️👍
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 De tror vel de er unike da, også tenker de ikke på at barnet skal leve med dette navnet.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 Fordi man vil føle seg så spesielle. De virkelig "viktige" personene godtar lite annet enn sitt eget navn! Fortrinnsvis til sønnen. Etterfulgt av -Jr . Jeg synes sånt grenser til narsissisme. Anonymkode: 2d0c1...312 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 Hvorfor skal du på død og liv hete det samme som alle andre? Hvorfor ikke være åpen for noe nytt? Synes ikke disse navnene som Kristine, Anna osv er noe fine lenger. Kanskje det går på generasjonsskifte, akkurat som at alle andre ting forandrer seg så anses ikke disse navnene lenger som særlig fine. Anonymkode: b8154...4d4 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Entern skrev (32 minutter siden): Det er hipsteraktig å på død og liv ha kjempesjeldne navn. Alternative stavemåter er enda verre det ser bare teit ut. Unntatt Sjannett. Jeg liker Sjannett. 😊 Sjannett er jo grusomt Anonymkode: b8154...4d4 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 SoWhat? skrev (1 time siden): Men jeg syns Ola er ett av de fineste navn ever. Du må jo bli en bra mann med det navnet? 🙂 Ja, og en bra bukse også! Anonymkode: a637f...bab 1
Entern Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjannett er jo grusomt Anonymkode: b8154...4d4 Nei det er morsomt og sjarmerende, og Jeanette uttales jo uansett Sjannett så hvorfor ikke? Pluss, kjente en kjempekul jente som het Sjannett da jeg var ung 😊
Entern Skrevet 28. desember 2021 #15 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal du på død og liv hete det samme som alle andre? Hvorfor ikke være åpen for noe nytt? Synes ikke disse navnene som Kristine, Anna osv er noe fine lenger. Kanskje det går på generasjonsskifte, akkurat som at alle andre ting forandrer seg så anses ikke disse navnene lenger som særlig fine. Anonymkode: b8154...4d4 Så å kalle poden Aurelius Analius er the way of the future? Stakkars barn... De fleste sånne navn er ikke fine men pretensiøse og latterlige... 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 Jeg forstår det å prøve å finne et navn som ikke alle har, men ikke at man skal plent finne på «nye» navn. Du har navn som Bjørn, Stein, Odd, Pauline, Kari ol. som funker helt fint. De er ikke kjempe mye brukt, og barnet får nok ha det alene. Det er pene navn, men mange har problemer med dem da de er «gamle». Anonymkode: 900cc...54e
Entern Skrevet 28. desember 2021 #17 Skrevet 28. desember 2021 Det finnes jo plenty gamle norske navn som er lite brukt men som er upretensiøse. Oddvin, Tordis, osv. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #18 Skrevet 28. desember 2021 Entern skrev (1 minutt siden): Så å kalle poden Aurelius Analius er the way of the future? Stakkars barn... De fleste sånne navn er ikke fine men pretensiøse og latterlige... Ved selv å slå et slag for SJANETT har du mistet retten til å latterliggjøre andre navn altså🤣 Anonymkode: a637f...bab 9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 Entern skrev (4 minutter siden): Så å kalle poden Aurelius Analius er the way of the future? Stakkars barn... De fleste sånne navn er ikke fine men pretensiøse og latterlige... Mener jo så klart fine nye navn, ikke ANALius 🤣 Er du på bærtur eller hvem kaller ungen sin det hahah Anonymkode: b8154...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #20 Skrevet 28. desember 2021 Bedre å ha ett valig navn, enn å bli ertet for å hete noe helt merkelig. Anonymkode: 49ded...e50 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå