AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Hvilke rettigheter har man som leietaker hvis man har vært bortreist og kommer hjem til defekt (integrert) kombiskap hvor alt mat må kastes (verdi rundt 1500 kr)? Hvilken forsikring går det på? Egenandelen blir jo høyere enn verdien på matvarene - men med meget stram økonomi er matvarer til den verdien mye. Hva kan leietaker kreve i tillegg til nytt kombiskap? Kan man kreve fratrekk på leie for verdien på det som må kastes? Anonymkode: 00b86...29c
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Det kommer an på hvem som har vedlikeholdsplikten. Er kjøleskapet integrert er det huseier som har vedlikeholdsplikt. Er kjøkeskapet frittstående er det du, om ikke annet er avtalt i leiekontrakten, som har vedlikeholdsplikt og ergo også ansvar for kjøleskapets innhold. Eier plikter å skaffe et nytt, men har eier ikke vedlikeholdsansvar er han/hun heller ikke ansvarlig for innholdet Anonymkode: 14152...909
ekkoet Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 (endret) Jeg vet ikke svaret på dette, men jeg synes det høres rart ut at utleier skal kunne stå full-ansvarlig for hva leieboer velger å legge i kjøleskapet sitt. Som utleier ville jeg vært rask med å fikse/erstatte kjøleskapet - jeg kunne også slått av 500kr for ulempen det påfører leietaker å være uten kjøleskap (avhengig av tid), men jeg hadde ikke gått med på å erstatte krone for krone dersom leietaker hadde fylt skapet med indrefilet. Jeg tenker man bør komme til en minnelig løsning, jeg tror ingen av partene er tjent med å "kreve" noe av hverandre. Ellers høres det litt søkt ut at skillet for at huseier er ansvarlig for maten avhenger av om kjøleskapet er integrert eller ikke - er du sikkert på dette? Endret 27. desember 2021 av ekkoet 6
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Jeg TROR at du må erstatte maten selv. Tenk at det brant på soverommet ditt og de integrerte klesskapene med innhold gikk tapt. Hvem skal erstatte skapene og hvem skal erstatte innholdet? Jeg mener at huseier erstatter skapene og du selv må erstatte innholdet.
Gidavmeg Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Utleier må ordne nytt skap, han står ikke ansvarlig for innholdet 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 Dette går normalt på innboforsikringen, som er din forsikring ikke utleiers. Så har du ikke forsikring, eller det koster mer å betale egenandelen enn innholdet koster, så er det du som må ta tapet. Nytt kjøleskap er derimot utleiers ansvar å skaffe. Anonymkode: a5992...e45 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #7 Skrevet 28. desember 2021 Innboforsikringen dekker maten. Den må leietaker ha selv. I vår utleiekontrakt har leietaker skrevet under på at han plikter å ha egen innboforsikring i orden til enhver tid. Vi har også innboforsikring med null egenandel så dette hadde ikke blitt så dyrt. Om innboforsikringen også dekker kjøleskapet, kommer vel litt an på hva som har skjedd og hvor god innboforsikring man har, men det er ingen grunn til å ikke benytte denne dersom det går. Så det ville jeg som utleier spurt etter først, om det ikke er garanti eller reklamasjonssak. Ellers er det utleier som dekker nytt/reparasjon av kjøleskapet. Anonymkode: b78e0...428 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Skrevet 28. desember 2021 Men hvis utleier får erstatning for kombiskapet vil de ikke også dekke innholdet da? Anonymkode: 00b86...29c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hvis utleier får erstatning for kombiskapet vil de ikke også dekke innholdet da? Anonymkode: 00b86...29c Nei, det vil de ikke. Det går som nevnt over på innboforsikring. Dersom kjøleskapet er ødelagt før det er 5 år gammelt går det på garantien til produsenten av kjøleskapet. De dekker kun selve kjøleskapet. Dersom kjøleskapet er eldre enn 5 år gammelt får man ikke dekket dette på forsikringen så vidt jeg vet. Det er noe man må regne med at kan hende, og ikke noe forsikringsselskapene har lyst å dekke. Tenk om alle skulle krevd nytt kjøleskap av forsikringen om når kjøleskapet røk etter 10 år? Anonymkode: 29803...103 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Skrevet 28. desember 2021 Utleier må ordne nytt kombiskap, men de skal selvfølgelig ikke dekke maten deres. Det er dumt å ha fullt kjøleskap, for så å reise bort. Det vet alle Anonymkode: 7c546...36c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #11 Skrevet 28. desember 2021 Hva står det i kontrakten din angående hvitevarer? Leier du inkludert hvitevarer kan det hende at du har vedlikeholdsplikten og må betale reparasjon, mens huseier skal bytte ut kjøleskapet om det ikke lønner seg å fikse på det. Det er vanlig i kontrakter. Leier du eks hvitevarer må du selv bytte skapet og du kan ta det med deg npr du flytter. Antar dette ikke er tilfelle når kjøleskapet er integrert. Innholdet må du selv dekke, hør med innboforsikringsselskapet ditt. Huseier har ansvar for husforsikring, dvs hus og alt som er fastmontert, mens du selv har ansvar for å forsikre innbo/løsøre. Anonymkode: 826f2...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det vil de ikke. Det går som nevnt over på innboforsikring. Dersom kjøleskapet er ødelagt før det er 5 år gammelt går det på garantien til produsenten av kjøleskapet. De dekker kun selve kjøleskapet. Dersom kjøleskapet er eldre enn 5 år gammelt får man ikke dekket dette på forsikringen så vidt jeg vet. Det er noe man må regne med at kan hende, og ikke noe forsikringsselskapene har lyst å dekke. Tenk om alle skulle krevd nytt kjøleskap av forsikringen om når kjøleskapet røk etter 10 år? Anonymkode: 29803...103 Hvis det er innenfor reklamasjonsrett vil man kunne få dekket ødelagt mat også. Jeg fikk f.eks dekket reparasjon av gulvet mitt etter at sofaen ble ødelagt etter 3 år. Anonymkode: eb708...ecf
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Ordnet seg. Får fratrekk på neste husleie. Real utleier! Anonymkode: 00b86...29c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå