Gå til innhold

Barnefar lager kvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar følger ikke samværet sitt og har ikke fulgt det nå i snart 3 mnd. Etter utallige samtaler med han og på familievernkontoret bestemte jeg meg for å ta fra han nesten all samvær. Nå har han barnet bare en dag i uken. I det jeg følte jeg løste ett problem, innså jeg at det ikke var over. Fordi nå dukker han bare opp på døra mi når det passer han. Det resulterer i at jeg ikke vet hvem som banker på. Jeg åpner døra og han kommer inn. Etter at han gjorde det første gangen sa jeg til han at det er uakseptabelt at han bare dukker sånn opp på døra mi og kommer inn uten tillatelse. Ender opp med at vi begynner å krangle og det bryr han seg ikke noe om. 

Jeg har også sagt til han at når han skal ha samvær og han skal hente barnet hos meg, skal han ringe meg eller sende melding 5 min før sånn at jeg gjør klar barnet og sender han ut når han kommer. Men neidaaaa, han gir ikke beskjed, bare dukker opp på døra, blir så inne hos meg i en times tid og vi begynner å krangle. 
i går sto han der å skjelte meg ut og ble sint for ingen verdens ting. 

jeg er så lei av dette her og vet ikke hva jeg skal gjøre med denne mannen. 

Anonymkode: 1ffc7...6e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutte å åpne døren? Gi beskjed til de som du vil ha besøk av at de MÅ gi beskjed på forhånd, for ellers kommer du ikke til å åpne?

Anonymkode: d759f...463

• Liker 10
Skrevet

Jeg foreslår at du skaffer deg en Rong dørklokke med kamera. Da kan du se på tlf hvem som ringer på. Du kan også svare via mikrofon på dørklokka via mobilen. 

Anonymkode: 015f2...537

• Liker 7
Skrevet

Ring dørklokke*

Skrevet

Ikke slipp han inn.

Anonymkode: 740c7...04c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slutte å åpne døren? Gi beskjed til de som du vil ha besøk av at de MÅ gi beskjed på forhånd, for ellers kommer du ikke til å åpne?

Anonymkode: d759f...463

Ja. Der blir som å velge mellom pest og kolera. Den ene gangen åpnet jeg ikke døren og da ble barnet lei seg fordi jeg ikke ville åpne døren for pappa. Fordi han banket på og da åpn opp når han vet at jeg ikke vil åpne. Da hørte barnet at det var far og da ble det dårlig stemning for barnet. Men blir ikke bedre stemning av at jeg åpner heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg foreslår at du skaffer deg en Rong dørklokke med kamera. Da kan du se på tlf hvem som ringer på. Du kan også svare via mikrofon på dørklokka via mobilen. 

Han kommer seg alltid inn i bygget så det er oppe på døra mi han banner på. Der har jeg hverken kikkhull eller kamera. Bor i blokk. Det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg kan løse dette, hvem jeg kan henvende meg til. 

Skrevet

Når du åpner døren, så hold tak i håndtaket. Ikke åpne døren på vid gap. Åpne bare halvveis imens du holder i døren. Da kan han ikke bare gå inn. Du lar være å invitere ham inn. Du sier at det ikke passer med besøk nå, dere får avtale en annen dag, ha det bra. Eller at du skal gjøre klar barnet, han får vente ute imens. Kanskje han da lærer å si fra.

Hvis han protesterer, så sier du lett at dere vil gå bedre overens om dere ikke besøker hverandre på ei god stund 

Anonymkode: 355fe...6e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du åpner døren, så hold tak i håndtaket. Ikke åpne døren på vid gap. Åpne bare halvveis imens du holder i døren. Da kan han ikke bare gå inn. Du lar være å invitere ham inn. Du sier at det ikke passer med besøk nå, dere får avtale en annen dag, ha det bra. Eller at du skal gjøre klar barnet, han får vente ute imens. Kanskje han da lærer å si fra.

Hvis han protesterer, så sier du lett at dere vil gå bedre overens om dere ikke besøker hverandre på ei god stund 

Hei og takk for svar. Problemer er at hvis jeg nekter han å komme inn og sier til han at han ikke får komme inn og at han må vente ute til barnet blir klar da begynner han å krangle, og bli skikkelig ufin. Og for å skjerme barnet, biter jeg tennene sammen og heller tar det opp med han etterpå. Men han har null respekt og alt jeg sier til han går inn det ene øret og ut det andre 

Skrevet

Konfliktådet for å lage gode avtaler for barnet og familievernet/helsestasjonen/barnevernet for veiledning til far 

Anonymkode: e4449...84f

• Liker 4
Skrevet

Få montert sikkerhetslenke. Da kan han ikke røske opp døra. Om han krangler og blir ufin ringer du politiet. Det er ikke noe du skal behøve å finne deg i.

Så lenge du ikke setter ned foten vil han valse over deg!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei og takk for svar. Problemer er at hvis jeg nekter han å komme inn og sier til han at han ikke får komme inn og at han må vente ute til barnet blir klar da begynner han å krangle, og bli skikkelig ufin. Og for å skjerme barnet, biter jeg tennene sammen og heller tar det opp med han etterpå. Men han har null respekt og alt jeg sier til han går inn det ene øret og ut det andre 

Men det blir da ikke bedre av å slippe ham inn? Tror det er best å løse der og da, ikke ta det opp etterpå. Begynner han å bråke og krangle, så lukk døren og lås.

"Jeg skal kle på barnet, gi meg to minutter".

Vær blid og grei i tonen for å motvirke eskalering. 

• Liker 3
Skrevet

Skulle ønske jeg var naboen din og kunne hjulpet hvis det trengtes :)

Skrevet

Vet du hvem som slipper han inn i oppgangen? Gi beskjed til alle naboene om at de ikke skal slippe han inn. Og monter sikkerhetslenke slik som noen over foreslår. Da unngår du også at barnet åpner døra og slipper han inn i leiligheten. Om han lager bråk ute i gangen fordi du ikke slipper han inn er det som regel en eller annen nabo som etter hvert blir lei og ringer politiet (eventuelt ordner opp selv).

Anonymkode: dbedd...9b0

Skrevet
On 12/28/2021 at 12:41 AM, AnonymBruker said:

Men du sier at han krangler og skjeller deg ut når han har kommet inn også så da må du velge det som funker best. Jeg ville montert sikkerhetslås og åpnet med den på. Sagt så at det er ikke samvær idag hvis det stemmer, hvis ikke ville jeg sagt at jeg skal kle på barnet og så kommer jeg ut med barnet til deg. Hvis han begynner å krangle så bare gjenta med rolig stemme a du skal kle på barnet. Jeg var vært i din situasjon, og flr meg var dt eneste som hjalp at jeg var bestemt, konsekvent, gjentok meg selv og snakket rolig og ikke minst aldri gikk inn i en diskusjon.

Anonymkode: 1e60c...0fd

• Liker 1
Skrevet
Juniper skrev (På 28.12.2021 den 1.40):

Få montert sikkerhetslenke. Da kan han ikke røske opp døra. Om han krangler og blir ufin ringer du politiet. Det er ikke noe du skal behøve å finne deg i.

Så lenge du ikke setter ned foten vil han valse over deg!

Sikkerhetslenke funker dårlig. Snakker av erfaring. Hehe 😄

Skrevet

Hvordan går det an å være så tafatt? Koser du deg med å ha drama i livet?

Ikke lukk opp. Etter en del ganger vil han slutte å komme. 

Du klarer å håndtere skuffelsen til barnet når du ikke slipper pappaen inn. Alternativet er at barnet blir vitne til at dere krangler og at han skjeller deg ut? Tror du DET er bra for barnet?

Jeg spør igjen. Liker du drama? Du åpner bokstavelig talt døren for drama.

Anonymkode: 6e9ab...f4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 0.29):

Barnefar følger ikke samværet sitt og har ikke fulgt det nå i snart 3 mnd. Etter utallige samtaler med han og på familievernkontoret bestemte jeg meg for å ta fra han nesten all samvær. Nå har han barnet bare en dag i uken. I det jeg følte jeg løste ett problem, innså jeg at det ikke var over. Fordi nå dukker han bare opp på døra mi når det passer han. Det resulterer i at jeg ikke vet hvem som banker på. Jeg åpner døra og han kommer inn. Etter at han gjorde det første gangen sa jeg til han at det er uakseptabelt at han bare dukker sånn opp på døra mi og kommer inn uten tillatelse. Ender opp med at vi begynner å krangle og det bryr han seg ikke noe om. 

Jeg har også sagt til han at når han skal ha samvær og han skal hente barnet hos meg, skal han ringe meg eller sende melding 5 min før sånn at jeg gjør klar barnet og sender han ut når han kommer. Men neidaaaa, han gir ikke beskjed, bare dukker opp på døra, blir så inne hos meg i en times tid og vi begynner å krangle. 
i går sto han der å skjelte meg ut og ble sint for ingen verdens ting. 

jeg er så lei av dette her og vet ikke hva jeg skal gjøre med denne mannen. 

Forstår at du er lei og frustrert, men du har ikke rett til å "ta fra han nesten all samvær ". Det er barnet som har rett på samvær med sin far og hvis du hindrer det og han går til retten, så kan det være du som plutselig må stå utenfor døra hans og vente mens han kler på barnet før dine tilmålte timer med samvær.

Anonymkode: af481...578

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...