Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått time til første svangerskapskontroll hos lege. Det er en vikar for fastlegen min, og de har bare satt opp 15 min. Jeg er da 12 uker på vei. Er ikke det litt lite? Jeg har ikke kontaktet jordmor enda, tenkte man gjør det etter første kontroll hos legen? Jeg er og over 38 år, og skal vel ta en nip test (eller hva det heter..)

Får man tid til alt på 15 min? 

Anonymkode: 3af5d...acf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det settes normalt av lenger tid til første svangerskapskontroll, ihvertfall hos min fastlege. 30-45 minutter tror jeg. En del papirer som skal fylles ut og sendes, i tillegg til prøver som skal tas.

Anonymkode: 0d845...dcd

Skrevet

15 min er tiden på enhver ordinær legekonsultasjon som svangerskapskontroll også er. NIPT utføres ikke hos fastlege. Skal du ha fosterdiagnostikk må du henvises til sykehuset. Det kan fastlege gjøre.

Anonymkode: 15d40...0e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det settes normalt av lenger tid til første svangerskapskontroll, ihvertfall hos min fastlege. 30-45 minutter tror jeg. En del papirer som skal fylles ut og sendes, i tillegg til prøver som skal tas.

Syns og det virker som for lite tid, kanskje de nedprioriterer gravide pga fastlegekrisen/ pandemi? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

15 min er tiden på enhver ordinær legekonsultasjon som svangerskapskontroll også er. NIPT utføres ikke hos fastlege. Skal du ha fosterdiagnostikk må du henvises til sykehuset. Det kan fastlege gjøre.

Anonymkode: 15d40...0e7

Ok, jeg gikk til lege og jordmor sist svangerskap, men kontrollene tok alltid lengre tid enn det. Jeg får være super effektiv da, med alt jeg vil ta opp.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Syns og det virker som for lite tid, kanskje de nedprioriterer gravide pga fastlegekrisen/ pandemi? 

Det kan selvfølgelig være, men jeg hadde første svangerskapskontroll i dag - på 30 minutter. Timene senere, i forrige svangerskap, tok kortere tid, men da sjekket vi jo stort sett bare blodtrykk og urin. Jeg kommer til å være 35 år ved termin neste år, så legen sendte av gårde en henvisning for å høre om jeg kan få NIPT og tidlig ultralyd gjennom det offentlige i januar.

Men om du vil ta NIPT ville jeg prøvd å be om en kort time noe tidligere for å få nettopp en henvisning - NIPT og tidlig ultralyd skal tas mellom 11+0 og 13+6: https://www.helsedirektoratet.no/tema/bioteknologi/fosterdiagnostikk. Kan fort bli litt knapt med tid om du ikke er der før 12+3, f.eks.

Skrevet

Du burde få henvisning til NIPT og tidlig ultralyd med en gang, du trenger ikke vente til uke 12. Det går også an å ha første kontroll før uke 12, men tror noen av blodprøvene helst bør tas fra uke 10.. Men det går iallfall an å få første kontroll fra uke 7 eller 8. 

Du kan godt kontakte jordmor med en gang for å få første kontroll der, du trenger ikke å ha vært hos legen først! Bare finn din lokale helsestasjon og kontakt dem direkte :) På min helsestasjon er første time hos jordmor 60 minutter og de andre timene 25 minutter. De ønsker at du tar minst 2 kontroller hos fastlegen pga kapasitet men det trenger ikke være første kontroll. Men ikke sikkert din helsestasjon har samme kapasitetsproblemer, jeg bor i Oslo.

Min første svangerskapskontroll hos fastlege var også en vanlig fastlegetime (ca. 15 min) men vi brukte nok litt lenger tid. Men det var bare å fylle ut helsekort, ta blodtrykk og noen blodprøver + veie meg. 

Anonymkode: 27774...12b

Skrevet

Fikk dobbeltime på første kontroll, så det var satt av 40 minutter hos legen, i tillegg til blodprøver, måling av vekt og sånn på labben. Brukte kanskje 35-30 minutter hos legen og 5 på blodprøver. Var første barn, så mulig dobbeltime pga det.

Anonymkode: fe5b6...c4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har fått time til første svangerskapskontroll hos lege. Det er en vikar for fastlegen min, og de har bare satt opp 15 min. Jeg er da 12 uker på vei. Er ikke det litt lite? Jeg har ikke kontaktet jordmor enda, tenkte man gjør det etter første kontroll hos legen? Jeg er og over 38 år, og skal vel ta en nip test (eller hva det heter..)

Det skjer ingenting spennende på denne kontrollen. Det tas blodprøver. Hvis du går til jordmor vil de være lenger. Dersom en går til legen er alle kontrollene super raske 

Anonymkode: bf692...6ce

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men du burde få en Time tidligere om du skal ha henvisning til nipt og ultralyd. Eventuelt send en meldig til legen og spør om han kan sende henvisning

Anonymkode: bf692...6ce

Skrevet

Jeg tok bare direkte kontakt med helsestasjonen jeg. Var inne hos jordmor 60 minutter første gangen, pluss at jeg tok blodprøver ol. etterpå. Jeg hadde med meg partner, og det er første barnet, så kan være derfor det tok lengre tid.

Skrevet

Jeg var hos legen i uke 12/13, og da var det bare raskt inn og ut. Fylle ut helsekort, måle blodtrykk og ta blodprøver. Tror det bare tok 15 min eller så.

Den første timen hos jordmor derimot…. Jeg var der inne i over en time, men det aller meste da var snakking og maasse informasjon om alt mulig rart.

Anonymkode: 64309...cce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...