AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Kan dere fortelle hvordan barnet ditt er? Hva slags symptomer har hen og hva gjorde at du eller andre merket noe var galt og sendte dere til bup? Anonymkode: 5a6ab...90a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #2 Skrevet 28. desember 2021 Her wn artikkel som kan være nyttig https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/ Jeg kjenner flere med autismespekterforstyrrelser. De er alle veldig ulike. Én av barna hadde lite/ingen språk (men kommuniserte med kroppspråk og tegn), én unngikk blikkontakt, slet med å lese sosiale situasjoner. De voksne jeg kjenner som har fått diagnosen har alltid følt seg annerledes, men ikke skjønt hvorfor. De har venner. En av dem har familie, den andre har hatt noen forhold, men ikke seriøse. Begge har interesser de bruker mye tid på, men ikke mer enn andre jeg kjenner som ikke har diagnosen. Anonymkode: ae057...b50
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #3 Skrevet 28. desember 2021 Mitt barn har ikke øyekontakt. Anonymkode: 5a6ab...90a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #4 Skrevet 28. desember 2021 Min sønn har høytfungerende autisme En vil ikke se på han at han er annerledes før du kjenner han godt. Han sliter endel med vennskapsrelasjoner til andre barn på sin alder, men går bedre sammen med barn som er 2-3 år eldre eller yngre enn han. Han liker ikke det han kaller "annerledes dager" som f.eks :turdag med klassen, då må han sitte igjen på skolen å ha vanlige Fag . Han er faglig svært sterk og ligger 2 år foran de andre i klassen i matematikk. Han liker ikke å få klemmer, eller at noen står for nær, da kan han bli veldig sint. Alle klær han går med må være behagelige og løse, han kan ikke bruke ull, dongeri og mye annet. Han vil også kun ha sko I en farge, og uten detaljer i andre farger. Han kan ikke blande mat, altså på tallerken hans må alt ligge godt adskilt og ikke komme borti hverandre, han spiser ikke engang en appelsin som har kommet borti et eple.. Han snakker ikke med andre om han ikke har lyst. Dette er bare noe, det er vannvittig mye mer. Alle disse tingene blir man vandt med og takler det fint gjennom hverdagen, så han er ikke vanskelig. Han er en god gutt. Det største problemet er hvordan andre uvitende møter han, og ryktet på han om hvor frekk og ufordragelig han er.. Det er desverre så mange som ikke forstår 💔 Anonymkode: 32fc2...48b 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #5 Skrevet 28. desember 2021 Alle barn med autisme er forskjellige. Har du møtt ett barn med autisme så har du møtt en. Anonymkode: 9b683...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #6 Skrevet 28. desember 2021 Sønnen min fikk ikke diagnosen før han var 12 år. Jeg synes jo alltid at han har vært litt annerledes, da han alltid har vært veldig sensitiv, rolig, forsiktig, og alltid likt best å leke med bare en av gangen. Så startet han på skolen, og første tiden var veldig tøff for han, alt for mye nytt på en gang. Men han fikk venner, og jeg trodde alt gikk bra. Jeg tok og opp mine bekymringer med lærer jevnlig, men det var ikke måte på hvor bra det gikk. Så da han ble 10 år, startet han å kaste opp hver morgen, så han kom seg ikke på skolen, vi startet da med utredning på fysisk sykdom. Og det tok sin tid, og de fant ikke noe. Så kom sommerferien, og han kastet ikke opp en eneste dag. Så da ba jeg legen om henvisning til BUP. Sønnen min gikk allerede da i samtaler med helsesøster og. På BUP var det mye bytter, så tok sin tid der og. Men han fikk diagnosen Asperger og Tourettes. Hans største problemer er store folkemengder, og mennesker han ikke kjenner. Det stresser han veldig. Han sliter og litt med det sosiale, men klarer det fint hvis det er med en han er trygg på. Så han går i en gruppe på skolen, hvor de er 5 elever, og alle de 5 har han kjent godt siden 1. klasse. Så der er han trygg, og trives veldig godt. Anonymkode: 7077d...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå