Gå til innhold

Be om begrunnelse for eksamenskarakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbake en eksamen hvor jeg fikk mye bedre resultat enn forventet. Jeg har veldig lyst å be om begrunnelse for å se om jeg får vite hva som eventuelt var bra, men jeg har aldri bedt om begrunnelser før. Jeg er bekymret for om sensor setter seg ned for å skrive begrunnelse og innser at karakteren min er helt feil? Kan den endres om jeg ber om begrunnelse, eller vil den bare endres dersom man klager? Jeg har virkelig ikke troen på dette...

Anonymkode: 9d597...e56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare lese sensorveiledning? Den skal vel legges ut.

Anonymkode: 1ae0e...8e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ikke bare lese sensorveiledning? Den skal vel legges ut.

Anonymkode: 1ae0e...8e2

Hvor finner man den? Har ikke sett det for noen emner i studentweb iallefall

Skrevet

Resultatet du har fått kan de ikke endre med mindre du klager. Tror ikke en sensor tenker på den måten uansett. 

Det er lurt å alltid be om begrunnelse uansett hva karakteren man har fått er. Det vil hjelpe deg mye

Anonymkode: a6fb8...373

• Liker 3
Skrevet

Du vil neppe lære noe særlig av det. En karakterbegrunnelse er ikke en dyp-evaluering av besvarelsen din, og ser ikke ut som lærerkommentarene på innleveringer på ungdomsskolen og videregående. Karakterbegrunnelsen er ikke ment som et læringsverktøy. Begrunnelsen skal si noe om din besvarelse opp mot sensorveiledningen. Begrunnelsen gjelder dermed bare akkurat DENNE besvarelsen og vil nok bare unntaksvis lære deg å skrive gode besvarelser generelt. 

Men når det er sagt: alle har rett til en begrunnelse, og du kan ikke settes verken ned eller opp selv om du har bedt om begrunnelse. For å settes ned eller opp må du klage på karakteren. 

Anonymkode: 926f4...5b4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor finner man den? Har ikke sett det for noen emner i studentweb iallefall

Det skal legges ut i Canvas (eller hvilket system skolen din nå bruker). 

Anonymkode: 3f33a...36d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du vil neppe lære noe særlig av det. En karakterbegrunnelse er ikke en dyp-evaluering av besvarelsen din, og ser ikke ut som lærerkommentarene på innleveringer på ungdomsskolen og videregående. Karakterbegrunnelsen er ikke ment som et læringsverktøy. Begrunnelsen skal si noe om din besvarelse opp mot sensorveiledningen. Begrunnelsen gjelder dermed bare akkurat DENNE besvarelsen og vil nok bare unntaksvis lære deg å skrive gode besvarelser generelt. 

Men når det er sagt: alle har rett til en begrunnelse, og du kan ikke settes verken ned eller opp selv om du har bedt om begrunnelse. For å settes ned eller opp må du klage på karakteren. 

Anonymkode: 926f4...5b4

Jeg synes begrunnelser er nyttige å få, så er vel forskjell fra studiested til studiested.

Anonymkode: 2a1b8...1ac

Skrevet

a:kan og har forstått pensum, gjort det til eget, klarer å reflektere og se sammenhenger, godt skrevet 

b kan pensum godt , gjort det eget og reflekterer - på se sammenhenger og reflektere mellom disse. 

c kan hovedinnhold og gjenfortelle med egne ord fra pensum, lav grad av refleksjon 

D har hovedinnhold med noe mangler. ingen refleksjon

E. kan gi akta /oppramsing av hovedpensum med mangler og lite refleksjon 

Anonymkode: ad99a...fe1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...