Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenker å studere til høsten og har sett litt etter fag og skoler som passer til mitt snitt. Jeg sikter på økonomi og administrasjon, og det eneste alternative utenom BI er NLA.

Jeg har sjekket fagsiden deres og sett at det er mye religiøse fag som ikke har NOENTING med økonomi og gjøre.. Og at det er mye fokus på etikk i økonomifagene. Jeg får nesten inntrykk at de prøver å utdanne sosialhjelpere ovenfor ledere..

Er det noen her som har noe erfaring med denne skolen? Hvordan er undervisning? Er man fryst ute hvis man ikke er religiøs? Blir utdanningen påvirket av NLAs verdier? Får man jobb etter utdanningen?(er man likestilt med andre høgskoler som oslomet, bi og andre?), Hvorfor skal man ha vitenskapsteori og identitet og danning som fag i økad?

Har også sett nå nylig at denne skolen ikke oppfyller visse krav som en høgskole. Hva handler det om?

Takk for svar!

Anonymkode: 81413...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville styrt langt unna med mindre du er dypt personlig kristen og dette er det eneste stedet din far tillater deg å studere.

Anonymkode: 32b45...5cf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ville styrt langt unna med mindre du er dypt personlig kristen og dette er det eneste stedet din far tillater deg å studere.

Anonymkode: 32b45...5cf

👏

Anonymkode: 2919d...82b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har studert noe annet på NLA i Bergen og var veldig fornøyd, både med skolen, opplegget, faglig nivå og miljø. Har foruten NLA studert ved tre offentlige høyskoler og to universitet, og vil ikke si det er noe bedre opplegg der. Jeg er ikke religiøs, og det var ikke noe problem. Du velger selv om du ønsker å delta på det som er av religiøse aktiviteter på skolen, men du må selvfølgelig akseptere at det arrangeres andakt for de som ønsker og at det henger et krusifiks i inngangshallen, men utover det er det helt frivillig hva du vil være med på i den retningen. 

Måtte sjekke kjapt fagene på øk/adm og vil ikke si det er mye religiøse fag der. Vitenskapsteori er nødvendig i alle utdanning, dette er bl.a en stor del av Ex.Phil faget på universitetet, og viktig for å kunne ha en kritisk tilnærming til konseptet vitenskap, det som presenteres, hvordan det tolkes og hvordan det omsettes i praksis. Etikk burde generelt flere har i utdanningene sine, det er svært viktig for å forstå en del av de store samfunnsspørsmålene og reflektere rundt løsningen av dem. bare se på pandemien og de utfordringene som oppstår der, også relatert til økonomi både for enkeltindivid og samfunn. 

Hvorvidt du får jobb handler like ofte om retning som studiested. Generelt utdannes det for mange med bachelor i økonomi og administrasjon til å få jobb kun med den fagbakgrunnen, men skal du søke deg videre til master eller kombinere med andre fag så vil jo jobbsjansene din øke. Jeg har ikke hatt problemer med å få jobb, men har min "hovedutdanning" fra et annet sted enn NLA, tok kun ekstra studier der.

Det med akkredditering kjenner jeg ikke til, men får opp denne lenker når jeg googler så den kan du jo lese https://www.nokut.no/nyheter/sakkyndig-komite-nla-hogskolen-oppfyller-ikke-alle-kravene-til-akkreditering-som-hoyskole/ Ellers står det mye infor på NOKUT sine sider om forskjellen på ulike høyskoler og universitet om du er interessert.

Anonymkode: 0f83d...20a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har studert noe annet på NLA i Bergen og var veldig fornøyd, både med skolen, opplegget, faglig nivå og miljø. Har foruten NLA studert ved tre offentlige høyskoler og to universitet, og vil ikke si det er noe bedre opplegg der. Jeg er ikke religiøs, og det var ikke noe problem. Du velger selv om du ønsker å delta på det som er av religiøse aktiviteter på skolen, men du må selvfølgelig akseptere at det arrangeres andakt for de som ønsker og at det henger et krusifiks i inngangshallen, men utover det er det helt frivillig hva du vil være med på i den retningen. 

Måtte sjekke kjapt fagene på øk/adm og vil ikke si det er mye religiøse fag der. Vitenskapsteori er nødvendig i alle utdanning, dette er bl.a en stor del av Ex.Phil faget på universitetet, og viktig for å kunne ha en kritisk tilnærming til konseptet vitenskap, det som presenteres, hvordan det tolkes og hvordan det omsettes i praksis. Etikk burde generelt flere har i utdanningene sine, det er svært viktig for å forstå en del av de store samfunnsspørsmålene og reflektere rundt løsningen av dem. bare se på pandemien og de utfordringene som oppstår der, også relatert til økonomi både for enkeltindivid og samfunn. 

Hvorvidt du får jobb handler like ofte om retning som studiested. Generelt utdannes det for mange med bachelor i økonomi og administrasjon til å få jobb kun med den fagbakgrunnen, men skal du søke deg videre til master eller kombinere med andre fag så vil jo jobbsjansene din øke. Jeg har ikke hatt problemer med å få jobb, men har min "hovedutdanning" fra et annet sted enn NLA, tok kun ekstra studier der.

Det med akkredditering kjenner jeg ikke til, men får opp denne lenker når jeg googler så den kan du jo lese https://www.nokut.no/nyheter/sakkyndig-komite-nla-hogskolen-oppfyller-ikke-alle-kravene-til-akkreditering-som-hoyskole/ Ellers står det mye infor på NOKUT sine sider om forskjellen på ulike høyskoler og universitet om du er interessert.

Anonymkode: 0f83d...20a

Takk for et seriøst svar.

Merket du noe til om det var sneket inn kristne emner inn i fagene du hadde på nla?

Anonymkode: 81413...b76

Skrevet

Ikke gått der selv, men kan trygt si at man generelt bør holde seg unna private skoler som koster penger i Norge.

Som den over skrev, så var ikke NLA noe bedre enn de andre. I tillegg er du ikke religiøs. Hvorfor ikke bare søke på en random høyskole? Økad har ikke så veldig høyt snitt akkurat.

Anonymkode: e4764...ab4

• Liker 2
Skrevet

Kostnaden på NLA er mye rimeligere enn mange andre private skoler, så vil jeg si at det er generelt få religiøse i utdanningene som ikke innebærer teologi, kristendom o.l. Jeg har selv gått på NLA, det var få religiøse i studiet jeg gikk på. Det eneste var vel frivillig samling i eget rom med bibellesing o.l. Ikke la deg skremme av de som har negative kommentarer i tråden, de har ikke gått på skolen selv. 

Anonymkode: 5db1d...8db

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at BI og NLA er de eneste alternativene for deg med tanke på karaktersnitt. Verken Molde eller Innlandet (Rena) hadde karakterkrav i det hele tatt ved opptaket nå i høst. Dvs alle kvalifiserte søkere slapp inn, noe de gjør hvis det er færre søkere enn ledige plasser. Ikke at noen av stedene er verdens navle, men heller studier på ett av de stedene enn på en kristen privatskole.

Jobbmulighetene er omtrent like uansett, men du sparer i alle fall 90 000 kroner i skolepenger på å ta en bachelor ved en offentlig høgskole. 

Anonymkode: 673fc...0c8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...