Gå til innhold

Brukt opp omsorgsdagene

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må få mannen til å være hjemme i blant! Skjønner godt at arbeidsgiver steiler litt om det er du som alltid er hjemme - selv om han så klart ikke kan nekte deg det som står i loven.

Kanskje du skal skille deg og få eneomsorg, så får du dobbelt opp med dager du kan ta ut om du i praksis er alene allerede?

Anonymkode: c2b67...4b4

Mrn kutt ut da, ærlig talt 

Anonymkode: bcb90...573

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er nesten helt alene her. Døde foreldre, ingen søsken og so on. En mann som kjører transport til utlandet og er sjelden i nærheten. Føler meg nesten presset til å si opp jobben men jeg kan jo ikke stå uten inntekt heller. Føler meg uønsket pga alle sykedagene, vet ikke hva jeg skal gjøre

Anonymkode: be1db...e73

Nå er jeg absolutt ikke en tilhenger av at fedre har en for «viktig jobb» til å bidra i hjemmet, inkludert pass av syke barn. 🙄 Men hvis mannen din har en samfunnskritisk jobb, finnes det muligens en vei ut av dette akkurat nå for dere, pga korona. Og det er at din manns sykt barn-dager kan bli overført til deg. Hvis det er slik at du har brukt opp dine, mens han ikke har det siden han jobber som han gjør? 

Anonymkode: e291d...1ff

Skrevet

Hvor mange dager har du brukt?

Jeg fikk også kjeft av arbeidsgiver fordi jeg hadde "For mange dager". Jeg deler alltid jevnt med mannen min, men pleier ikke å komme på jobb og si "I dag er mannen min hjemme med sykt barn" eller "I dag skal mannen min på helsestasjonen med ungee" e.l. Jeg ba om utskrift på antall dager, og det viste seg å  være 8 stk. Det er jo mye, men i år har man rett på 20.  Jeg gar forståelse for at arbeidsgiver blir irritert, og særlig når man ikke jobber fult i utgangspunktet, men sjekk antallet dager. Kan være mindre enn du tror. 

I din situasjon ville jeg prøvd å bytte vakt. Ikke mange dager igjen av året nå. Og så ville jeg brukt litt tid fremover på å finne en barnevakt som kan brukes i kriser. En familievenn el.

Anonymkode: f8e8f...6e7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men hva gjør man om ungen er for syk for barnehagen? Kan arbeidsgiver nekte deg å bli hjemme? 

Nei, selvsagt ikke. 

Men har du virkelig brukt opp 20 dager, og mannen 20 dager? 

Anonymkode: 492e1...ffb

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, selvsagt ikke. 

Men har du virkelig brukt opp 20 dager, og mannen 20 dager? 

Mannen kjører langtransport, og kan derfor ikke ta disse dagene. Han har ikke brukt sine dager i følge TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ok. Men har jeg krav på fri når barnet er sykt selv om omsorgsdagene er brukt opp?

ts

Nei. 

Anonymkode: 6b75b...917

Skrevet
Frostrose skrev (1 time siden):

Mannen kjører langtransport, og kan derfor ikke ta disse dagene. Han har ikke brukt sine dager i følge TS.

Men da burde de jo ha søkt om å få overført noen av dagen dagene til mor? 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har brukt opp dine, men mannen ikke har brukt opp sine er jo løsningen åpenbar. Han får snu bilen og komme hjem til sitt syke barn.

Anonymkode: bd180...80a

• Liker 2
Skrevet

Du vet du har dobbelt opp med sykt barn dager pga korona? Også starter vel dagene på nytt fra januar?

Uansett, jeg har brukt egenmeldingsdag ett år når det var tomt for sykt barn dager. Vannkopper, omgangssyke og flere feberperioder gjorde at de 20 dagene våre forsvant ganske fort. Ikke var de syke samtidig heller.

Anonymkode: 5c2a5...916

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da burde de jo ha søkt om å få overført noen av dagen dagene til mor? 

Man kan kun søke om overføring ved fravær grunnet stengt barnehage- eller skole, eller alvorlig sykdom/fengselsopphold etc. 

Men mannen kan absolutt ta omsorgsdager. Det blir arbeidsgivers problem. Selvsagt kan han ikke hente barnet dagen det ringes om at det må hjem fra bhg/skole, men mor kan ta den dagen og så kommer mannen seg hjem til de resterende dagene. Mannen har ikke noe viktigere jobb enn kvinnen bare fordi han er mer utilgjengelig, lengre unna. 

• Liker 5
Skrevet
smilo skrev (15 timer siden):

Dette. Og du får fullt opp med nye dager 1.1.22

Dobbelt antall i 2022 også? Helt sykt for oss som ikke har barn. Dere med barn får betalt fri så mange dager. Så urettferdig.

Anonymkode: 925e2...1fa

Skrevet

Dere som sier at man har krav på fri når man har brukt opp omsorgsdagene, kan dere vise til en kilde på dette, en lovtekst eller noe? Jeg vet ikke om noen sånn lov og mener det er opp til arbeidsgiver og eventuelle egne regler man har i sin bedrift eller i sin tariffavtale når det gjelder ulønnet permisjon. Hadde vært fint å se kilder fra dere som hevder at man har rett på fri/perm uten lønn når man har sykt barn og har brukt opp omsorgsdagene :) (Har sett noen svare dette i flere tråder, men jeg tror at noen tror de har flere rettigheter enn de har kun fordi de har barn)

Anonymkode: 5f54d...edf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dobbelt antall i 2022 også? Helt sykt for oss som ikke har barn. Dere med barn får betalt fri så mange dager. Så urettferdig.

Like urettferdig som at enkelte får dyre sykehusbehandling er og dyre medisiner på blå resept, mens vi som er friske får ingenting.. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som sier at man har krav på fri når man har brukt opp omsorgsdagene, kan dere vise til en kilde på dette, en lovtekst eller noe? Jeg vet ikke om noen sånn lov og mener det er opp til arbeidsgiver og eventuelle egne regler man har i sin bedrift eller i sin tariffavtale når det gjelder ulønnet permisjon. Hadde vært fint å se kilder fra dere som hevder at man har rett på fri/perm uten lønn når man har sykt barn og har brukt opp omsorgsdagene :) (Har sett noen svare dette i flere tråder, men jeg tror at noen tror de har flere rettigheter enn de har kun fordi de har barn)

Man har ikke det.

Når det gjelder egen sykdom, skilles det mellom retten til å bruke egenmelding og retten til å få betalt for det. Slik er det ikke for barns sykdom. 

De færreste arbeidsgivere vil gå til oppsigelse fordi noen er borte med sykt barn etter å ha brukt opp de lovfestede dagene, men i teorien kan det absolutt gjøres. 

Anonymkode: 565b2...87a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan godt få mine om du passer barna. Sykt barn er IKKE fri. Jeg vil myye heller være på jobb.

Anonymkode: 9ea63...3ad

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke hva loven sier. Men det sier seg jo selv at man ikke kan sende syke barn i barnehage og skole. Og små barn kan ikke være alene hjemme. Ikke alle har tilgang på barnevakt, spesielt ikke i arbeidstiden. Og nå i koronatiden er det ikke anbefalt å la syke barn være i kontakt med andre heller.

Så hva gjør man når barna er syke og lmsorgsdagene er brukt opp? Adopterer bort barna? Sier opp jobben og søker sosialstøtte?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan godt få mine om du passer barna. Sykt barn er IKKE fri. Jeg vil myye heller være på jobb.

Anonymkode: 9ea63...3ad

Haha skulle til å si det. Da jeg var barnløs trodde jeg faktisk det gikk an å ha hjemmekontor når man hadde syke barn 😄

Anonymkode: 488fd...3a5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Om det blir doble dager i 2022 vet jeg ikke enda. Og "dere med barn" gjelder ikke meg, da mine barn er voksne. Men jeg vet godt at en omsorgsdag ikke er fri. Det er de fleste tilfeller mer fri å være på jobb. 

• Liker 3
Skrevet

Det er dobbelt antall omsorgsdager i 2022 også, bare for å legge den ballen død.

Hvis fraværet ( barnets sykdom) er koronarelatert kan du søke nav om flere omsorgsdager.  

Skrevet
Xfreya skrev (1 time siden):

Det er dobbelt antall omsorgsdager i 2022 også, bare for å legge den ballen død.

Hvis fraværet ( barnets sykdom) er koronarelatert kan du søke nav om flere omsorgsdager.  

Hvor finner du ut at det er doble omsorgsdager i 2022? Trodde ikke det var bestemt. 

Anonymkode: 08062...ea4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...