Gå til innhold

Brukt opp omsorgsdagene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg finner ikke svar på det noe sted. Når man har brukt opp omsorgsdagene for å være hjemme med sykt barn, og barnet blir sykt igjen, så kan man være hjemme bare uten betaling, stemmer ikke det? For man kan jo ikke sende et sykt barn i barnehagen.

Må noe dokumenteres osv? Man får jo ikke betalt for det når dagene er brukt opp?

Har en arbeidsgiver som blir sur hver gang jeg ringer inn, men jeg kan jo ikke noe for det, så tørr ikke spørre han.

Anonymkode: be1db...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lovfestet, nei. Det er vanlig praksis å gi ulønnet velferdspermisjon. 

Anonymkode: 565b2...87a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke lovfestet, nei. Det er vanlig praksis å gi ulønnet velferdspermisjon. 

Ok. Men har jeg krav på fri når barnet er sykt selv om omsorgsdagene er brukt opp?

ts

Skrevet

Du kan søke nav om flere omsorgsdager dersom du ikke har flere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Men har jeg krav på fri når barnet er sykt selv om omsorgsdagene er brukt opp?

ts

Nei.

Anonymkode: 19b48...16c

• Liker 2
Skrevet
Sirinna skrev (1 minutt siden):

Du kan søke nav om flere omsorgsdager dersom du ikke har flere.

Det står på nav at «Søknad om ekstra omsorgsdager gjelder kunfor de som har kronisk sykt eller funksjonshemmet barn.»

Og det har ikke jeg.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.

Anonymkode: 19b48...16c

Men hva gjør man om ungen er for syk for barnehagen? Kan arbeidsgiver nekte deg å bli hjemme? 

Skrevet

Men hva gjør man om ungen er for syk for barnehagen? Kan arbeidsgiver nekte deg å bli hjemme? 

Glemte å si at jeg er ts

Skrevet

Du har ikke krav til fri, men mange vil gi det likevel.

Men husk at i 2021 så har alle dobbelt opp med omsorgsdager. Om du har 1-2 barn og ikke er alene forsørger så har hver foreldre 20 omsorgsdager i 2021.

Er du aleneforsørger med 1-2 barn så har du hele 40 omsorgsdager...

Anonymkode: d9703...9ca

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ts

Nei, det var jo det man svarte på. 

Hva man gjør? Tja. Skaffer barnevakt, juger på seg egenmelding, har høyere terskel for å holde barnet hjemme, satser på fleksibilitet hos sin eller partners arbeidsgiver. Mange variasjoner. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det var jo det man svarte på. 

Hva man gjør? Tja. Skaffer barnevakt, juger på seg egenmelding, har høyere terskel for å holde barnet hjemme, satser på fleksibilitet hos sin eller partners arbeidsgiver. Mange variasjoner. 

Jeg er nesten helt alene her. Døde foreldre, ingen søsken og so on. En mann som kjører transport til utlandet og er sjelden i nærheten. Føler meg nesten presset til å si opp jobben men jeg kan jo ikke stå uten inntekt heller. Føler meg uønsket pga alle sykedagene, vet ikke hva jeg skal gjøre

Skrevet

Jeg er nesten helt alene her. Døde foreldre, ingen søsken og so on. En mann som kjører transport til utlandet og er sjelden i nærheten. Føler meg nesten presset til å si opp jobben men jeg kan jo ikke stå uten inntekt heller. Føler meg uønsket pga alle sykedagene, vet ikke hva jeg skal gjøre

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke krav til fri, men mange vil gi det likevel.

Men husk at i 2021 så har alle dobbelt opp med omsorgsdager. Om du har 1-2 barn og ikke er alene forsørger så har hver foreldre 20 omsorgsdager i 2021.

Er du aleneforsørger med 1-2 barn så har du hele 40 omsorgsdager...

Anonymkode: d9703...9ca

Dette. Og du får fullt opp med nye dager 1.1.22

• Liker 4
Skrevet

Du må få mannen til å være hjemme i blant! Skjønner godt at arbeidsgiver steiler litt om det er du som alltid er hjemme - selv om han så klart ikke kan nekte deg det som står i loven.

Kanskje du skal skille deg og få eneomsorg, så får du dobbelt opp med dager du kan ta ut om du i praksis er alene allerede?

Anonymkode: c2b67...4b4

• Liker 6
Skrevet

Det er kjipt, men dere kan vel knapt forvente at det offentlige og arbeidsgiver skal ta enda mer ansvar for hvordan dere har innrettet dere. 

Kanskje bør du jobbe redusert i verste småbarnsfasen om partneren din skal velge bort å bidra med syke barn, så får han heller bidra mer økonomisk. 

• Liker 2
Skrevet

Selv om mannen kjører transport så må jo han kunne ta noen av dagene, er barnet konsekvent syk når han er langt borte? Han er vel hjemme i perioder?

Du er nok avhengig av goodwill fra arbeidsgiver, men det er bare 4-5 dager igjen av året da. 

Sjekk hva som står i personalhåndboken, på min jobb har vi det i personalhåndboken at vi kan få et gitt antall dager ubetalt perm i året for feks slike ting. Da er det ikke opp til hver enkelt avdelingsleder siden det er noe bedriften har bestemt.

Anonymkode: 5f54d...edf

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke arbeidsgivers feil at dere har ordnet det slik at mannen din nesten aldri er hjemme? Han får finne seg en annen jobb, da. 

Anonymkode: 1316b...1f8

• Liker 3
Skrevet

Ts her.

Takk for mange svar. Mannen bidrar veldig økonomisk, faktisk står lønna hans for nesten alt her. Han er hjemme i perioder så klart, men det er sjeldent samtidig med sykt barn, ikke at det er hans feil.. 

Når det gjelder å trappe ned i stilling har jeg allerede gjort det. Jeg jobber 6 timers skift 3-4 dager i uka. Jeg tjener ikke mye, men ønsker jo å ha noe form for egen inntekt..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må få mannen til å være hjemme i blant! Skjønner godt at arbeidsgiver steiler litt om det er du som alltid er hjemme - selv om han så klart ikke kan nekte deg det som står i loven.

Kanskje du skal skille deg og få eneomsorg, så får du dobbelt opp med dager du kan ta ut om du i praksis er alene allerede?

Anonymkode: c2b67...4b4

I alle dager er dette for et forslag? Det er jo ikke mannen sin feil at han jobber mye og forsørger familien sin, skal han da belønnes med å skilles? 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ts

Ja

Anonymkode: bcb90...573

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...