Gå til innhold

Boosterdose gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått innkalling. Er 30, i og har to doser pfizer.

Tar dere boosteren? Er så usikker! Er egentlig ikke skeptiker, men om det har lite for seg med booster synes jeg kanskje ikke det er verdt risikoen likevel? 

Anonymkode: f3672...1cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar dere boosteren? Er så usikker! Er egentlig ikke skeptiker, men om det har lite for seg med booster synes jeg kanskje ikke det er verdt risikoen likevel? 

Og i uke 33 skulle det stå*

ts

Skrevet

Jeg skal ta booster i uke 15. Har igrunn aldri vært i noe tvil. Jeg fikk de to første dosene tidlig (typ februar/mars, er helsepersonell) så tenker det er på tide med booster siden effekten av de to første har gått mye ut nå. Før graviditeten hadde jeg ansvar for en gravid covidpasient på respirator som var veldig, veldig syk, og det ønsker jeg absolutt ikke å risikere hverken meg selv eller babyen for. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er usikker på 3 dose. Er i første trimester. Jobber i barnehage, så vet jo jeg får covid før eller siden. Anbefaler myndighetene alle gravide å ta 3 doser? Jeg trodde de anbefalte 2?

Anonymkode: 65a32...869

• Liker 1
Skrevet

Den anbefales for gravide, så hadde ikke nølt hadde jeg blitt tilbudt den. 

Anonymkode: e7956...013

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er usikker på 3 dose. Er i første trimester. Jobber i barnehage, så vet jo jeg får covid før eller siden. Anbefaler myndighetene alle gravide å ta 3 doser? Jeg trodde de anbefalte 2?

Det anbefales alle gravide å ta tredje dose, fortrinnsvis i andre eller tredje trimester, men gravide i risikogruppe kan ta den i første.

• Liker 2
Skrevet
yeti92 skrev (37 minutter siden):

Det anbefales alle gravide å ta tredje dose, fortrinnsvis i andre eller tredje trimester, men gravide i risikogruppe kan ta den i første.

Ja, det vet jeg, men ser også immunologer uttale seg om at booster har marginal effekt for yngre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler litt mer 3. dose for gravide enn for andre unge, men virker ikke som det er noen sterk oppfordring.

ts

Skrevet

Samtidig skriver FHI at det er begrenset med kunnskap for oppfriskningsdose hos gravide. FHI skriver at det ikke er kommet signaler på at vaksinering av gravide med to doser mRNA-vaksine medfører risiko for mor, foster eller svangerskapsforløp, og at det derfor ikke er grunn til å vente at en oppfriskningsdose vil gi et annet bilde.

FHI skriver også at når mor er godt beskyttet med to doser, vil nytten av en oppfriskningsdose for gravide være begrenset.

fra https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/11/23/fhi-anbefaler-gravide-a-ta-to-doser-med-covid-19-vaksine/

Bla på grunn av dette jeg er usikker.

ts

• Liker 3
Skrevet (endret)

Her er direkte fra FHI.no, publisert for én uke siden: 

EA099B8B-4E3A-4D58-9411-582D2F034959.png

Endret av Chailatte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samtidig skriver FHI at det er begrenset med kunnskap for oppfriskningsdose hos gravide. FHI skriver at det ikke er kommet signaler på at vaksinering av gravide med to doser mRNA-vaksine medfører risiko for mor, foster eller svangerskapsforløp, og at det derfor ikke er grunn til å vente at en oppfriskningsdose vil gi et annet bilde.

FHI skriver også at når mor er godt beskyttet med to doser, vil nytten av en oppfriskningsdose for gravide være begrenset.

fra https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/11/23/fhi-anbefaler-gravide-a-ta-to-doser-med-covid-19-vaksine/

Bla på grunn av dette jeg er usikker.

ts

Den artikkelen er fra november. Forrige uke oppdaterte fhi sine råd til gravide hvor de anbefaler boosterdose.

Anonymkode: edfb9...eca

• Liker 3
Skrevet

Den artikkelen er fra november. Forrige uke oppdaterte fhi sine råd til gravide hvor de anbefaler boosterdose.

Anonymkode: edfb9...eca

Men det vises ikke akkurat til mer forskning da?

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar ikke booster i svangerskapet siden datoen vil bli rett før termin. Orker ikke risikere bivirkninger så tett på fødsel.

Hadde nok tatt booster dersom det var en del tidligere i svangerskapet. Ble vaksinert med dose 1 og 2 i første trimester.

Anonymkode: 06beb...4cd

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar ikke booster i svangerskapet siden datoen vil bli rett før termin. Orker ikke risikere bivirkninger så tett på fødsel.

Hadde nok tatt booster dersom det var en del tidligere i svangerskapet. Ble vaksinert med dose 1 og 2 i første trimester.

I andre trimester, ikke første

Skrevet

Jeg tror jeg kommer til å ta booster vaksine i andre trimester. Er bare i uke 5, så fremdeles en stund til. Jobber i skole og kjenner at det er litt skummelt.

Anonymkode: 9176e...e89

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer også til å ta boosteren i 2. trimester. Har ingen andre risikofaktorer enn at jeg er gravid, og tar ikke sjansen nå i første trimester. I andre trimester er fosteret sterkere, og siden man nå har økt sjanse for alvorlig sykdom selv og fødselsskader hos baby, er regnestykket nokså enkelt.

Anonymkode: c0ef7...407

• Liker 2
Skrevet

Jeg kommer til å ta tredje dose om jeg får tilbud. Tok dose 1 og 2 i andre trimester, og fikk veldig lite bivirkninger, ingen etter andre dose. Kan tidligst få dose tre 2 uker før termin, og kommer til å ta den da.

Anonymkode: f54a2...765

• Liker 1
Skrevet

Kommer til å ta boostervaksinen så snart jeg er i 2. trimester. 

Anonymkode: 9a82a...1b9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 20.47):

Hør på helsepersonell og ikke hobbylegene på KG. Har du fått innkalling så er det jo greit.

Anonymkode: cc206...ec0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tok boosteren i uke 27 og hadde litt smerter i armen dagen etterpå og det var eneste bivirkning. Jeg tvilte ikke på å ta den siden det er anbefalt og det er mye smitte her jeg bor. Jeg hadde nok vært mye mer stressa og bekymret for å få corona enn for å få boosteren.. 

Endret av Elsoo
  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...