Gå til innhold

Mor tar bleie på 5 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne fortalte meg at mor til bonusbarn tok på h*n bleie når h*n skulle bæsje.. Ungen er 5(!) år. 

Det er venninnen min og far til barnet som har lært det å gå på do, i en alder av 4.5 år. Mor har ikke sett hensikt med å lære barnet dette da det er lettvint med bleie.

Nå viser det seg at barnet sliter med å bæsje på do, og da tar mor bare på bleie.... Ungen forteller dette selv. Dette barnet skal snart begynne på skolen. 

Hadde aldri gjort dette selv med mine barn, og syns det er ganske på grensen å ikke ville hjelpe barnet med dette problemet.. Eller?!

Anonymkode: 44290...17a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha passet mine egne saker. Dersom barnet behøver bleie for å bæsje når svar et begynner på skolen så kommer noen skolen til å ta tak i det. Pussig at ikke barnehagen nevner det for foreldrene. 

Anonymkode: f26ee...103

• Liker 12
Skrevet

Vel, har barnet dovegring kan det føre til forstoppelse. Og det er jo ikke enklere å ta på bleie enn at barnet går på do, så tviler på at det er grunnen. Det bør selvfølgelig jobbes med, men det kan være en løsning i en overgangsfase om barnet nekter å bæsje på do. Uansett merkelig av deg å opprette en tråd om dette. 

Anonymkode: 636f7...397

• Liker 6
Skrevet (endret)

Min samboer har et barn på over 5 år som også nekter å slutte med bleie. Han bor hos mor som tar på ham bleie når han skal nr 1 eller 2. Han nekter høylydt å gå på do og samboeren min tør ikke annet enn å ta på ham bleie de få helgene han er her. Jeg er rystet, er selv mor til 5 og har aldri opplevd makan! Min samboer har mast på mor om å ta grep i minst 2 år, ingenting skjer..

Endret av Catalana
Glemte alder
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12/27/2021 den 20.46):

En venninne fortalte meg at mor til bonusbarn tok på h*n bleie når h*n skulle bæsje.. Ungen er 5(!) år. 

Det er venninnen min og far til barnet som har lært det å gå på do, i en alder av 4.5 år. Mor har ikke sett hensikt med å lære barnet dette da det er lettvint med bleie.

Nå viser det seg at barnet sliter med å bæsje på do, og da tar mor bare på bleie.... Ungen forteller dette selv. Dette barnet skal snart begynne på skolen. 

Hadde aldri gjort dette selv med mine barn, og syns det er ganske på grensen å ikke ville hjelpe barnet med dette problemet.. Eller?!

Anonymkode: 44290...17a

Om barnet sliter med  do vegring, kan dette være grunnen. Ikke heldig å holde igjen, derfor kan det være løsningen at barnet får på en bleie så det ikke får forstoppelse og det som verre er.

Anonymkode: 22dbb...1e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes du hoppet alt for lett til konklusjon om en udugelig mamma, TS. Ikke kjenner du henne eller barnet og din venninne er tydeligvis ikke fornøyd med at samboeren har en eks. Har du mer enn et barn selv? Skal hilse å si at barn er ulike.

Min eldste slet med å bæsje fra han var nyfødt omtrent til han begynte på skolen… Han måtte ha iPad på do for å sitte der lenge nok til at det kom ut. Barn nr 2 har ikke slitt med magen, men syntes doen var det mest skumle i hele verden, særlig ved nr 2. Etterhvert fikk vi ham til å sitte der (da var han nesten 5), og fikk han ikke til å bæsje fikk han på en bleie når han spurte om det.

Synes du skal være VELDIG forsiktig med å dømme andre som du ikke kjenner, særlig om du ikke selv har opplevd barn med dovægring selv.

Det er litt som å være fordomsfull mot foreldre til kresne barn som gjør alt for at de bare skal spise et eller annet selv om det kanskje er nugatti på skiven, eller foreldre som sover sammen med barnet sitt fordi det ellers ikke sover. For meg høres det ut som om du rett og slett ikke har peiling på hva du snakker om. Å være fordomsfull og dømme er ekstremt enkelt og kan gjøre utrolig vondt på den det går ut over.

Anonymkode: b1088...a34

• Liker 8
Skrevet

Har selv hatt et barn som fikk ekstrem bæsjevegring i 3-årsalderen. Hen var livredd for doen fordi hen hadde konstant forstoppelse, og eneste måten å få ut bæsjen på var å ta på bleie. Vi gjorde alt etter boken, og barnet måtte gå på medisin mot forstoppelse. Da barnet ble stort nok til å forstå konsekvensen av å ikke bæsje, og fikk belønning for å gå på do klarte vi å snu det. Å tvinge et barn som har angst på do, gjør saken mye verre. 

• Liker 2
Skrevet

mitt barn var rent dag og natt fra 3 år. men nektet bæsje på do. hun tok den på selv, til hun var nesten 5 år. 

Syntes du skal slutte og bry deg. folk er forskjellige. siste mor trenger er et mammapoliti som deg. det er frustrerende nok som det er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Broren min nektet å bæsje i noe annet enn bleie til han var nesten seks🤷🏼‍♀️ Vi er en søskenflokk på fem, og ingen av oss andre hadde det problemet. Individuell tilpasning kalles det vel. 
Vet det er et barn i barnehagen til ene barnet mitt som også må bæsje i bleie når han må. Han er skolestarter til høsten. Det er uvanlig, men ikke uhørt at det skjer.

Anonymkode: 8bcbd...140

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet har problemer med forstoppelse og det gjør vondt å sitte og forsøke å få ut bæsjen på do og alle løsninger med medisinering ikke fungerer så forstår jeg bleie  for å bæsje.  Noen barn føler seg også veldig utrygge på do, å være helt avkledd.

Enig med andre med det å være fordomsfull fordi det ikke er sånn du selv tror du ville løst utfordringen.  

Anonymkode: 666ec...f53

AnonymBruker
Skrevet

Synes til motsetning av andre i tråden at dette er litt hårreisende. 

Anonymkode: c725b...f1d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes til motsetning av andre i tråden at dette er litt hårreisende. 

Anonymkode: c725b...f1d

Bare fordi du selv kanskje hadde barn som ikke hadde dette problemet? syntes det er hårreisende at folk har så sterke meninger om ting de ikke har noen andre forutsetninger for å kunne noe om, enn sin egen meget begrenset personlige erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Om barnet sliter med  do vegring, kan dette være grunnen. Ikke heldig å holde igjen, derfor kan det være løsningen at barnet får på en bleie så det ikke får forstoppelse og det som verre er.

Anonymkode: 22dbb...1e0

Men om barnet KUN har vegring hos mor...er det jo opplagt at barnet bare vil ha en annen service hos mor enn hos far. Og får det, og at det dessverre ikke stilles krav som får slutt på det. Mystisk å ha do-vegring i bare ett hjem. Men kjenner jeg min 5-åring rett hadde hun mer enn gjerne holdt på akkurat slik om det ga henne ønsket oppmerksomhet.

Om barnet faktisk slet med fortoppelse osv burde jo far, bhg osv også kjent til dette. Ikke bare mor...
Trist da. Men så lenge barnet KAN gå på do i bhg og hos far, så klarer det også på skolen, og så får mor holde på med sitt selv om det er trist tenker nå jeg.

Har selv et barn på movicol på andre året pga dovegring og forstoppelse, Så vet mye om hvordan det arter seg. De måtte jobbe med det i bhg, vi prøvde alt hjemme osv, og bleia var en løsning en kort periode før vi selvsagt (!!) kontaktet lege. Barnet var svært plaget. Kom i forbindelse med bleieslutt. Så hadde dette vært reelt ville det vist seg på alle arenaer, ikke bare hos mor.

Anonymkode: 46493...ad3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...