AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Vi er et par rundt 30 år som nylig har kjøpt vår første bolig. Vi får utbetalt 55 000. Hvor mye og hvordan bør vi spare? Anonymkode: 02d90...718
Frostrose Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Det er anbefalt å ha minst 3 mnd med lønninger på konto. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Hvor langt er et tau? Du må nesten sette deg ned og skrive ned alle utgifter og se hva som er til overs. Anonymkode: 76bbb...be3 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Kommer helt an på hva dere har I utgifter... Anonymkode: aef4f...db2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 Hva slags bolig er det? Hvor trygge er jobbene deres? Hva sparer dere til? Anonymkode: 1b8b1...d50 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 Vi er to som har det samme som dere. Vi sparer rundt 10 000. 2000,- hver i pensjon, 2000,- hver til buffer og resten i fond. Vi sparer også 4000,- hver til sinking funds (klær, velære, helse, elektronikk, ferie osv). Anonymkode: ae350...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva slags bolig er det? Hvor trygge er jobbene deres? Hva sparer dere til? Anonymkode: 1b8b1...d50 Det er en leilighet i firemannsbolig. Jobbene er trygge. 😁 Men vi er begge veldig mye slitne, så vi skulle gjerne spart til å kunne gå ned i stilling. 😛 Vi har 2,8 millioner i lån. Lave felleskostnader. Vi har relativt billig bil. Har litt forsikringer og slikt, men det koster ikke mye. Vi bruker 8000 på mat, drikke og restaurant. 😅 Vi er foodies. Og det settes over 1000 på hver av oss hver uke vi kan bruke fritt. Så 52000 året. Ferier har vært Norgesferier i koronatiden. Kanskje 20000 i løpt av et år. Vi har begge nesten maks studielån. Vi har også et billån, men ikke stort. 🙂 Vi er avventende med barn på grunn av noen greier som ikke har med økonomi å gjøre. 😬 Anonymkode: 02d90...718
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 1 hour ago, Frostrose said: Det er anbefalt å ha minst 3 mnd med lønninger på konto. Oi! Det var mer enn jeg trodde. 😮 Vi har nesten for 2 mnd. Det er hva jeg har lest. 100000. Men leser noen steder de sier det skal spares mer enn til bare buffer. På facebook og i aviser og reklamer står det spare til pensjon og spare i fond og spare til ulykken. Er dette bare for å selge aviser mon tro? 🤔 Jeg sparte i BSU og på konto for å få egenkapital. Men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal spare og hvor mye. 😐 Anonymkode: 02d90...718
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 Burde ihvertfall ikke være 0. Det er merkelig hvor mange som påstår å ha nødvendige utgifter som er nøyaktig lik inntektene. Hva er sannsynligheten for at de to tallene skal være helt like. Sparer selv mellom 15-30% av inntektene. Har fra før spart opp 4 månedslønner på "bufferkonto", lett tilgjengelig men det er ikke meningen dette skal røres uten at det er en slags krise. Sparingen deles i tre ca like store deler: en tredjedel til en vanlig sparekonto i en annen bank så jeg ikke ser det så ofte, en tredjedel til fond (noe til IPS) og en tredjedel til ekstra nedbetaling av boliglån utenom de vanlige trekkene. Hvis fond'ene slutter å vokse og boligrenten fortsette å vokse så vil ekstra nedbetaling av lån være den beste form for sparing. Om det er det nå er vanskelig å vite, kommer kanskje an på tidshorisont og hvor godt man vil sove om natten. Anonymkode: 1e71d...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Burde ihvertfall ikke være 0. Det er merkelig hvor mange som påstår å ha nødvendige utgifter som er nøyaktig lik inntektene. Hva er sannsynligheten for at de to tallene skal være helt like. Sparer selv mellom 15-30% av inntektene. Har fra før spart opp 4 månedslønner på "bufferkonto", lett tilgjengelig men det er ikke meningen dette skal røres uten at det er en slags krise. Sparingen deles i tre ca like store deler: en tredjedel til en vanlig sparekonto i en annen bank så jeg ikke ser det så ofte, en tredjedel til fond (noe til IPS) og en tredjedel til ekstra nedbetaling av boliglån utenom de vanlige trekkene. Hvis fond'ene slutter å vokse og boligrenten fortsette å vokse så vil ekstra nedbetaling av lån være den beste form for sparing. Om det er det nå er vanskelig å vite, kommer kanskje an på tidshorisont og hvor godt man vil sove om natten. Anonymkode: 1e71d...b4c Hva tenker du er et ok tall for oss å spare? Etter faste utgifter og mye diverse så er det mellom 1000 og 3000 igjen. Og så går neste måned og de blir brukt til hverdagslige ting. Noen ganger bygger det seg opp litt mer og vi bruker det på ferie. Anonymkode: 02d90...718
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Oi! Det var mer enn jeg trodde. 😮 Vi har nesten for 2 mnd. Det er hva jeg har lest. 100000. Men leser noen steder de sier det skal spares mer enn til bare buffer. På facebook og i aviser og reklamer står det spare til pensjon og spare i fond og spare til ulykken. Er dette bare for å selge aviser mon tro? 🤔 Jeg sparte i BSU og på konto for å få egenkapital. Men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal spare og hvor mye. 😐 Anonymkode: 02d90...718 Spar 5k i mnd i globalt indeksfond. Nei det er ikke bare for å selge aviser. Forøvrig så trenger du ikke mer enn 100k i buffer, det er et greit beløp. Personlig velger vi rundt 60k fordi pengene vokser mer i fond og vi har romslig økonomi ellers samt bor i leilighet. Hadde større buffer da vi eide hus pga flere uforutsette utgifter. Anonymkode: aef4f...db2 1
enkefru Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er en leilighet i firemannsbolig. Jobbene er trygge. 😁 Men vi er begge veldig mye slitne, så vi skulle gjerne spart til å kunne gå ned i stilling. 😛 Vi har 2,8 millioner i lån. Lave felleskostnader. Vi har relativt billig bil. Har litt forsikringer og slikt, men det koster ikke mye. Vi bruker 8000 på mat, drikke og restaurant. 😅 Vi er foodies. Og det settes over 1000 på hver av oss hver uke vi kan bruke fritt. Så 52000 året. Ferier har vært Norgesferier i koronatiden. Kanskje 20000 i løpt av et år. Vi har begge nesten maks studielån. Vi har også et billån, men ikke stort. 🙂 Vi er avventende med barn på grunn av noen greier som ikke har med økonomi å gjøre. 😬 Anonymkode: 02d90...718 Et par i 30-årene som er så slitne? 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 Fjugur skrev (9 minutter siden): Et par i 30-årene som er så slitne? 🙄 Kanskje de har tunge jobber, da. Og/eller helseutfordringer. Anonymkode: 084eb...335 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #14 Skrevet 27. desember 2021 8 minutter siden, Fjugur said: Et par i 30-årene som er så slitne? 🙄 Vi er begge lærere. Et veldig slitsomt yrke. 😞 Men givende. Har hørt det er tyngst de første årene. Vi sitter lenge på kveldene å retter prøver. Mye ansvar. 12 minutter siden, AnonymBruker said: Spar 5k i mnd i globalt indeksfond. Nei det er ikke bare for å selge aviser. Forøvrig så trenger du ikke mer enn 100k i buffer, det er et greit beløp. Personlig velger vi rundt 60k fordi pengene vokser mer i fond og vi har romslig økonomi ellers samt bor i leilighet. Hadde større buffer da vi eide hus pga flere uforutsette utgifter. Anonymkode: aef4f...db2 5000 det er en del. Som regel har vi ikke så mye til overs hver måned. Skal snakke med typen. Er det bare sette det i et fond? Hvordan gjør vi når vi trenger pengene? Eller skal de stå til vi blir gamle? 🙂 Anonymkode: 02d90...718
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #15 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi er begge lærere. Et veldig slitsomt yrke. 😞 Men givende. Har hørt det er tyngst de første årene. Vi sitter lenge på kveldene å retter prøver. Mye ansvar. 5000 det er en del. Som regel har vi ikke så mye til overs hver måned. Skal snakke med typen. Er det bare sette det i et fond? Hvordan gjør vi når vi trenger pengene? Eller skal de stå til vi blir gamle? 🙂 Anonymkode: 02d90...718 Hvis dere skal spare i fond burde sparehorisonten være 5-10 år, minst. Dere kan ta de ut når dere ønsker, men ha i bakhodet at dere ikke vurderer det i perioder hvor dere potensielt sett er i minus slik at dere ikke taper på det. Om dere velger å la de stå til dere er gamle er opp til dere. Overskuddet skal beskattes, ca 33% ish. Anonymkode: aef4f...db2 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #16 Skrevet 27. desember 2021 Vi har gått ned i deltid og har vel det samme utbetalt i måneden som dere. Vi sparer 50-60% hver måned, og slik har det vært siden vi betalte ned huset tidlig i 30-årene. Skjønner at vi er litt uvanlige der, men vi lever sparsommelig og velger da å reise litt innimellom eller gå ned i stilling når vi føler at vi nå har altfor mye penger. Det har vi gjort i tre omganger. Mannen min er nå under 50%. Vi trives veldig godt med dette. Anonymkode: 2c32d...f73 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #17 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en leilighet i firemannsbolig. Jobbene er trygge. 😁 Men vi er begge veldig mye slitne, så vi skulle gjerne spart til å kunne gå ned i stilling. 😛 Vi har 2,8 millioner i lån. Lave felleskostnader. Vi har relativt billig bil. Har litt forsikringer og slikt, men det koster ikke mye. Vi bruker 8000 på mat, drikke og restaurant. 😅 Vi er foodies. Og det settes over 1000 på hver av oss hver uke vi kan bruke fritt. Så 52000 året. Ferier har vært Norgesferier i koronatiden. Kanskje 20000 i løpt av et år. Vi har begge nesten maks studielån. Vi har også et billån, men ikke stort. 🙂 Vi er avventende med barn på grunn av noen greier som ikke har med økonomi å gjøre. 😬 Anonymkode: 02d90...718 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi! Det var mer enn jeg trodde. 😮 Vi har nesten for 2 mnd. Det er hva jeg har lest. 100000. Men leser noen steder de sier det skal spares mer enn til bare buffer. På facebook og i aviser og reklamer står det spare til pensjon og spare i fond og spare til ulykken. Er dette bare for å selge aviser mon tro? 🤔 Jeg sparte i BSU og på konto for å få egenkapital. Men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal spare og hvor mye. 😐 Anonymkode: 02d90...718 Det var jeg som svarte at vi sparte 10 000,- med nesten lik utbetaling. Slik ville jeg ha gjort det om jeg var deg/dere: Slik du legger det frem har dere ikke råd til å gå ned i stilling. Dere har boliglån, en bil og skal kanskje ha barn. For å få til dette må dere banke ned raskt på boliglånet. Jeg sier dette fordi du ikke kan noe om fond (enda). Hvor mye klarer dere ekstra? Å bruke 52 000,- fritt på hver av dere tenker jeg er fryktelig mye. Hva bruker du disse til? Kan hele eller deler av beløpet spares? En jobb er aldri trygg. Sett av til buffer om dere ender på AAP. Har dere begge uføreforsikring? De må dere ha. Har dere gjensidig livsforsikring om en av dere skulle falle i fra? Denne betales den avdødes del av boliglånet med. Bilen trenger en buffer. Alt fra 20 000 - 50 000,-. Dyre ting kan ryke, eller bilen kan havarere. Dere burde ha pengene klare til ny bil. Legg av f.eks 100 000,-. Boligen trenger buffer. Selv om det er andel. Ting kan ryke her også, samtidig. Sett av minst 40 000,-. Billånet må dere kvitte dere med. Jeg regner med at renta er høy. Dere MÅ også spare til pensjon. Sjekk hva du sjøl får i pensjon. Blir du minstepensjonist? De fleste som har studert får lite i pensjon. Hvor mye sparer arbeidsgiver for dere? Finn ut av dette. Så ber dere banken sette opp pensjonsparing for dere begge. Dere får kanskje et barn. Spar til dette også. Barnet skal ha utstyr. Kanskje du må ta fri uten lønn. Dere kan ikke ta ferie om dere ønsker å gå ned i stilling. Kanskje ikke på mange, mange år. Studielånet må du ikke finne på å røre. Les deg godt opp på vilkåra så forstår du hvorfor. Slik jeg ser det er dere ikke i nærheten av å kunne gå ned i stilling. Men om dere rydder godt opp i økonomien og sparer alt dere kan, så kan det være det er mulig om 10 år. Håper mine synspunter kan være til hjelp😊 Anonymkode: ae350...a8d 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #18 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er et par rundt 30 år som nylig har kjøpt vår første bolig. Vi får utbetalt 55 000. Hvor mye og hvordan bør vi spare? Anonymkode: 02d90...718 Siden dere er to personer, så har dere en del fordeler ved at mange kostnader kan fordeles på to (kommunale avgifter, internett, boliglån og husleie). I tillegg finnes det andre kostnader, slik som strøm, som ikke øker noe særlig. Basert på deres høye samlede netto inntekt, så vil jeg tro at dere kan spare 20000 kr i måneden; det står derimot ofte om viljen til å spare. Bil, streamingtjenester, forsikringer (forsikring er for folk som ikke har råd til å gå på en smell) og annet tull anses av mange som «nødvendig» og plutselig er hele lønnen vekke. Anonymkode: ccddf...1e2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #19 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Siden dere er to personer, så har dere en del fordeler ved at mange kostnader kan fordeles på to (kommunale avgifter, internett, boliglån og husleie). I tillegg finnes det andre kostnader, slik som strøm, som ikke øker noe særlig. Basert på deres høye samlede netto inntekt, så vil jeg tro at dere kan spare 20000 kr i måneden; det står derimot ofte om viljen til å spare. Bil, streamingtjenester, forsikringer (forsikring er for folk som ikke har råd til å gå på en smell) og annet tull anses av mange som «nødvendig» og plutselig er hele lønnen vekke. Anonymkode: ccddf...1e2 Forsikringer er for folk som ikke har råd til å gå på en smell? What??! Hva om du kjører på en fyr store handikapp? Det blir jo mange millioner. Hva om du får vannskade? Det blir mange hundre tusener. Eller om det brenner? Eller noen stjeler alt du eier og har? En om du blir syk og ufør? Det kan bli bra mye penger i minus? Hva med livsforsikring? Millioner der også. Hvor stor er bufferen din? 50 mill? Hjelpe meg! Til og med Petter Stordalen har forsikra seg. Anonymkode: ae350...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #20 Skrevet 27. desember 2021 Minimum 10% av utbetalt er en fin tommelfingerregel. Først 3 mnd lønn i buffer og så annen type sparing. Så minst 5500 kr til sparing hver mnd da. Gjerne mer! Anonymkode: f6515...a5d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå