Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber i butikk, hvordan takler dere frekke kunder? Hvordan ordlegger dere dere?

Nå etter jul er det mange kunder som bytter varer, og med det ekstremt mange frekke og uhøflige kunder. Hva sier dere til kunder som er direkte frekk, og ikke minst har feil i informasjonen eller påstanden de kommer med? 

I løpet av min 7-timers vakt etter jul hadde jeg overraskende mange frekke og stressede kunder innom der andre kunder selv reagerte på oppførselen. Hva tips har dere til å «kjøle ned» temperaturen og hjelpe kunden best mulig? Hva eventuelt sier dere til kundene? Å ordlegge seg i en slik situasjon synes jeg er meget vanskelig… har dere noen setninger dere pleier å bruke?

Anonymkode: 6f84a...4c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn generelt så må man se ann hver kunde, enkelte nytter det bare med samme metode tilbake men med en sarkastisk vri slikt at de til slutt skjønner at de tar feil. Enkelte er man så smøreblid man bare klarer til  de ender som regel med at de får dårlig samvittighet å unnskylder seg. Andre sure å frekke kunder "overser" man bare, altså oppfører å sir man akkurat de samme tingene til dem som til vanlige å det ender som regel å med at de skjønner at den urimelig var dem å ikke du. 

Anonymkode: 00eec...f49

• Liker 1
Skrevet

Overseer og er høflig så langt det lar seg gjøre. Få de fortest mulig vekk uten at det blir styr :) Har blitt så vant til det etter mangen år. Beste er å smile å gi faen. 

Anonymkode: 2326a...232

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du har fått gode svar over her, det er enten bare å skru på sjarmen ekstra (bare vær obs på at dette noen ganger kan provosere sure kunder ytterligere istedet forat de får dårlig samvittighet), eller forholde deg nøytral og late som du ikke "plukker opp" den sure tonen deres og ekspidér dem på lik måte du gjør med alle andre. Disse to metodene pleier fungere fint for min del.

Men det skal sies, har og vært uheldig å bli utsatt for folk som er såpass på krigsstien at de kommer med personangrep (kommenterer utseendet mitt, hva jeg har på meg etc) og DET tolerer jeg ikke, da sier jeg pent ifra at slikt sier man ikke.  Er de ekstra ufyselige og blir fysiske eller du blir redd og opplever situasjonen som truende, så tilkall vektere. Det skjer heldigvis kjempesjelden, da, men om det skjer er det i jula eller likende høytider hvor stressnivået er ekstra høyt hos folk. 

Endret av Chailatte
Skrevet

Print ut kjøpsloven eller det som står på forbrukerrådets side om kjøpsloven.
Der står det at bytting er en gode som butikker kan tilby, men som ikke er noe krav kundene har.
Penger tilbake mot byttekort er heller ikke noe man kan kreve.
Ellers så la kunden snakke ferdig uten å avbryte før du svarer. De blir som oftest verre om man avbryter selv om man vet de har feil.

Anonymkode: 014f3...fad

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Print ut kjøpsloven eller det som står på forbrukerrådets side om kjøpsloven.
Der står det at bytting er en gode som butikker kan tilby, men som ikke er noe krav kundene har.
Penger tilbake mot byttekort er heller ikke noe man kan kreve.
Ellers så la kunden snakke ferdig uten å avbryte før du svarer. De blir som oftest verre om man avbryter selv om man vet de har feil.

Anonymkode: 014f3...fad

Forbrukerkjøpsloven mener du. Kjøpsloven gjelder bare for salg mellom privatpersoner eller mellom bedrifter. Det er forbrukerkjøpsloven som regulerer salg fra bedrifter til private.

Endret av Madah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...