Gå til innhold

Hvem lager all maten i julen? Du eller mannen?Begge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelper dere hverandre eller blir en stående med maten og det meste andre?

Anonymkode: 84c17...642

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Jeg lager 90 % av all mat. 

Han dekker på, handler, rydder opp og hjelper til når jeg spør.

Selvsagt. 

Skrevet

Mannen min lagde all maten. Jeg støvsugde, vasket badet, dekket på og pyntet. Vi brukte omtrent like mye tid hver.

Anonymkode: 548fe...7f6

• Liker 2
Skrevet

Varierer veldig her. Men mannen min har nok laget flest middager i jula. Men da gjør jo jeg andre ting. Tenker det går opp i opp lizm. Vi gjør noe begge to..

• Liker 1
Skrevet

Mannen lager det meste av maten i ferien. Jeg er av typen som blir stresset av for mange kjeler og gjøremål på en gang, han syns det er hyggelig. 

I hverdagen lager som oftest jeg middag fordi jeg er først hjemme. 

Anonymkode: 22a54...24c

• Liker 1
Skrevet

Vi samarbeidet om ribba, mens jeg ordnet resten (av eget ønske). 

Anonymkode: 41733...5ca

• Liker 1
Skrevet

Mannen lager julematen. Men jeg gjør mye annet. Desserten lager jeg. 

Anonymkode: e6f1f...fb0

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager all mat. Det hender han bidrar med enkelte operasjoner. 

Jeg står også for alle innkjøp og alle planer for alle middager.

Hvis ikke ville det ikke blitt gjort #dettredjeskiftet

Anonymkode: 4d48b...07c

• Liker 1
Skrevet

Han elsker å lage mat, og er flink til det så han gjør det. Han laget alt fra hjemmelaget pålegg, rundstykker og brød til all middag.

At den andre (altså meg) bare står der blir litt tøvete å si.. i forhold til mat så ja, ikke kan jeg fordra det å lage mat og ikke er jeg særlig flink, men det er da jaggu andre ting å ta seg til med også i huset.. Jeg tar gladelig toalettvask fremfor å stå på kjøkkenet, jeg har stått for husvasken til jul, gjort innkjøp, strøket juleduker etc.

Så tilsammen går det vel sånn ca opp i opp😊

Anonymkode: 85087...026

• Liker 1
Skrevet

Jeg lagde alt på julaften, han hjalp med dekking, støvsuge, rydde og oppvask. 
Vi lagde middagen sammen 2 juledag, og dekket bord og ryddet sammen. Jeg vasket opp. 
I dag ordnet mannen middag, og tok oppvasken.

Synes vi har delt greit på oppgavene. 
På nyttår blir det jeg som skal lage all mat, og han får i oppgave å holde ungene i aktivitet ute 😅 

Anonymkode: 162eb...8ab

• Liker 1
Skrevet

Mannen min lager mat og baker seg gjennom hele jula. 

Han vil nok helst ha 5tusen sorter 😅🎄

• Liker 2
Skrevet

Tilbrakte i år julehelgen hos  dotter/ svigerson, og han er stuert på skip og trivest m/ matlaging/servering.  I vårt eget hjem er det kona som står matlaging ettersom også hun trivest med matlaging.

Kona var bortreist uken før jul, og huset ferdig pynta når dama kom hjem til jul.

All pynting  ute / inne er det "han" som står føre, og pusser kobberkjeler  m.m. Ellers er rydding rutine arbeid her i huset hele året igjennom, og ikkje eit "kraft-tak" ein gjør bare  til Jul, og  andre  høgtidsdager.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg lager all mat. Det hender han bidrar med enkelte operasjoner. 

Jeg står også for alle innkjøp og alle planer for alle middager.

Hvis ikke ville det ikke blitt gjort #dettredjeskiftet

Anonymkode: 4d48b...07c

Men hva gjør han da? Gjør dere ca like mye hjemme til sammen? 

Anonymkode: 548fe...7f6

Skrevet

Mannen min lager alle middagene i jula. Han liker helt klart best av oss å stå på kjøkkenet, og setter prestisje i å få bra ribbe, pinnekjøtt osv. Er også han som baker mest i forkant av julen, og som ordner frokostbord om morgenene. 

Men jeg ordner alt av julegaver (og det er mye) :lol: og gjør mye annet. En fordeling vi begge trives med.

Skrevet

Meg, mest. Men får alltid tilbud om hjelp, flere ganger. 

Skrevet

Han lagde julematen i år. Jeg lagde karameliserte poteter som tilbehør. Ellers gjør vi sånne ting sammen 🙂 Vi syns det er mest koselig.

Anonymkode: 9114f...e38

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelper dere hverandre eller blir en stående med maten og det meste andre?

Anonymkode: 84c17...642

Det er da ikke veldig mye (avansert eller tidkrevende) matlaging i julen? :klo:

Julaften var det i år min far som laget maten. Vi var der - hans hus, hans mat. Men ribbe - av svin eller sau - involverer ikke mer enn "sette i ovn/panne og vente". Julens mat er simplistisk og stressfri.

Førstedag satte jeg en langpanne i ovnen (om det kan kalles "matlaging" å kutte noen grønnsaker er jeg usikker på) fordi han var på jobb. Han må ha ryddet, for jeg kan ikke huske å ha håndtert rydding, og kjøkkenet er ryddig.

Søndag var det rester - igjen så er det ikke noe matlaging involvert. Hvem som varmet restene husker jeg ikke. 

I dag var det besøk hos slektninger. Maten var laget av mannen i huset. Der var det, for første gang i julen, reell matlaging involvert. Han liker å lage mat, og brukte derfor tid og krefter på slikt.

Jeg er også litt usikker på hva "det meste andre" av oppgaver er? Et moderne hushold er såpass veldrevet at man ikke egentlig merker at det drifter seg selv. Julen har man i tillegg fri, så tid er en endeløs luksus.

Anonymkode: fc796...524

Skrevet

Hos oss er det mannen som lager julematen, ellers i året deler vi på.

Anonymkode: 1b2f5...555

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...