AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Har ekstremt lav inntekt (minstesats AAP) og etter tung depresjon klart å pådra meg en del gjeld (ikke pga vilt forbruk, men det gikk ikke rundt og jeg klarte ikke løse det, så "alt og ingenting" har gått til inkasso og kommet helt ut av kontroll). Har ikke noe særlig å hente på å søke om supplerende sosialstønad (fast) tror jeg, kanskje bittelitt, men det er jo ikke bare bare å være inne i det der heller. Men det jeg lurer på er om NAV kan gi støtte til kritiske regninger som har hopet seg opp litt? Vet de ikke hjelper med gjeld sånn direkte, men hvis det er snakk om f.eks husleie, strøm, barnehage, sånt som må betales for å ikke miste det? Vet de kan gi støtte for sånne ting på en månedlig basis om man har rett på det, men mest nysgjerrig på hva som skjer om man kommer dit med f.eks 5 ubetalte strømregninger. Tror kanskje jeg hadde klart å få det til å gå rundt på en måte fremover (fått et par tusen mer i mnd nå som har mye å si), men har ikke sjans til å nedbetale gjeld... Vil veldig gjerne ha svar fra noen som vet, veldig gjerne noen som jobber/har jobbet med det selv, ikke bare synsing eller dømming. Anonymkode: 11f18...cdf
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 hva med og sjekke dette ut selv? på nav. eller begynn og jobb Anonymkode: e9b82...4d9 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Du kan ha rett på gjeldsrådgivning fra nav. Har du forsøkt dette? Anonymkode: a50c0...411 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Økonomisk sosialhjelp vurderes etter behov og det brukes skjønn i hver sak. Saken blir vurdert etter hvordan din økonomiske tilstand er på søknadstidspunktet. Det beste svaret får du når du søker. Send en søknad, skriv ned hva det gjelder og hvorfor du trenger hjelp. Du kan også ta kontakt med veilederen din i Nav og høre om det er samme vedkommende som vil behandle sosialsøknaden, hvis ikke så be om at den som behandler søknaden din tar kontakt med deg slik at du kan få forklart deg godt. Anonymkode: 4e9c6...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du kan ha rett på gjeldsrådgivning fra nav. Har du forsøkt dette? Anonymkode: a50c0...411 Alle har krav på gjeldsrådgivning om de ønsker det. Anonymkode: f8a5f...b45
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): hva med og sjekke dette ut selv? på nav. eller begynn og jobb Anonymkode: e9b82...4d9 Man har gjerne AAP fordi man ikke kan jobbe da. Og har selvsagt lest det som er å lese på nettsiden, dust. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du kan ha rett på gjeldsrådgivning fra nav. Har du forsøkt dette? Anonymkode: a50c0...411 Ja, men de kan ikke trylle frem penger til nedbetalingsplaner om de ikke eksisterer, og ventetiden på rådgivning er sinnssyk. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Økonomisk sosialhjelp vurderes etter behov og det brukes skjønn i hver sak. Saken blir vurdert etter hvordan din økonomiske tilstand er på søknadstidspunktet. Det beste svaret får du når du søker. Send en søknad, skriv ned hva det gjelder og hvorfor du trenger hjelp. Du kan også ta kontakt med veilederen din i Nav og høre om det er samme vedkommende som vil behandle sosialsøknaden, hvis ikke så be om at den som behandler søknaden din tar kontakt med deg slik at du kan få forklart deg godt. Anonymkode: 4e9c6...c0c Jo takk, men lurte på om noen hadde erfaring. Om det er noe poeng å kjempe for eller ikke liksom, ut i fra de rammene saksbehandleren har, sannsynligvis kaster de ikke penger etter deg om du ikke kan argumentere godt for det. Anonymkode: 11f18...cdf
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Husk å søk om bostøtte før 31 desember (hvis du ikke alt har dette). Inntekten for å få bostøtte kan nå være høyere enn vanlig, pga. strømprisene. Anonymkode: 653cc...d9a 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 Igjen, ikke meningen å være frekk, men ønsker svar fra de som har erfaring med problemstillingen fra den ene eller andre siden. Hvis ikke er det ikke så veldig nyttige svar.. Anonymkode: 11f18...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husk å søk om bostøtte før 31 desember (hvis du ikke alt har dette). Inntekten for å få bostøtte kan nå være høyere enn vanlig, pga. strømprisene. Anonymkode: 653cc...d9a Har dette, hadde hatt langt under sosialstønadsatsene hvis ikke 🙂 Anonymkode: 11f18...cdf
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 Vel, i utgangspunktet dekker vi ikke gjeld, men jeg har dekket restanse på f.eks. husleie, barnehage eller strøm i enkelte tilfeller. Da har begrunnelsen vært marginal økonomi over tid, og det har vært barn i bildet man vil beskytte. Hvordan din kommune og din saksbehandler vil vurdere det, er vanskelig å si. Anbefaler deg å søke og forklare saken din så godt som mulig. Anonymkode: 978c6...ca9 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 I vår kommune gjøres det hele tiden. Husk det er kommunale forskjeller også. Vi søker å unngå å få en mor med barn på midlertidig bosted, (canping plass), for alt i verden nesten. Det er dessuten dårlig økonomi for kommunen også, det er uegnet og dyrt. Om du derimot bor i en kommune med mange kommunale leiligheter, eller er leiers utleiemarked, betales nok ikke husleie restanse like lett. Strømrestanser dekkes også over en lav sko, særlig med barn i hus. Må du detimot flytte, og kan gå på leveringsplikt tariff uten å havne under norm, så er det ikke like sikkert. Barnehage utgiftene dekkes av aap, om du ikke har søkt om det, vil du gå hjelp til å søke. Om det er barnehage for barnets beste, vil de nok forsøke å få barnevernet til å dekke den biten. Er det for ditt beste, din helse kan det nok bli en råd. Staten dekker for aap opplegget, så du får gjennomført, barnevernet for barnets vel. Sossen for deg. Du skal ikke se bort fra at det vil gå bekymringsmelding til barnevernet, om du ikke sikrer tak over hodet, når du skal ha hatt penger til det. Om du samtidig risikerer strømstans om vinteren med barn i hus, og du på toppen holder på å miste barnehageplass staten har gitt deg stønad til ved aap. Særlig om slik uansvarlig oppførsel vedvarer. Få det overstått og søk, lov bot og bedring, og ta tak i livet ditt. Anonymkode: 52087...318 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Har du søkt om redusert foreldrebetaling i barnehage, TS? Anonymkode: 978c6...ca9 2
Anonymbk Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vel, i utgangspunktet dekker vi ikke gjeld, men jeg har dekket restanse på f.eks. husleie, barnehage eller strøm i enkelte tilfeller. Da har begrunnelsen vært marginal økonomi over tid, og det har vært barn i bildet man vil beskytte. Hvordan din kommune og din saksbehandler vil vurdere det, er vanskelig å si. Anbefaler deg å søke og forklare saken din så godt som mulig. Anonymkode: 978c6...ca9 Jobber også med dette og støtter denne tilbakemeldingen. For NAV sin del er det også en stor del av vurderingen om det bor barn i hjemmet, da vi skal ta ekstra hensyn til barn. Vil også råde deg til å søke om noe som heter opplysning, råd og veiledning rundt økonomien din, da det høres ut som du kan trenge dette. Dette er en tjeneste som gis etter sosialtjenesteloven. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 Spørs litt hvor store restansene er også, Og hva midlene har gått til siden du verken har betalt husleie, strøm eller barnehage? Du må regne med at barnevernet blir varslet siden du ikke har ivaretatt barnas behov for sikkert bosted, du kan bli kastet ut av boligen. Anonymkode: 868be...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Skrevet 28. desember 2021 Takk for svar. Var bare eksempler på kriseutgifter, ville egentlig ikke gå mer spesifikt inn på min situasjon, men vi står ikke i fare for å miste bolig, den delen passer jeg på. Gjelder barnehage og strøm, noen måneder. Trues ikke med å miste noen av delene foreløpig, men kan vel komme om jeg ikke finner en god løsning der. Har søkt om redusert betaling i bhg (regningen blir bare 2-300 kr mnd, så det sier litt om inntekten...), men har noen måneder med fullprisregninger som jeg ikke har sjans til å betale. Venter også på gjeldsrådgivning, men det tar lang, lang tid. Ikke kan de trylle frem penger som ikke eksisterer til nedbetaling heller. Pengene før har gått til husleie, mat og bil (må ha). Er ikke akkurat noe særlig til overs etter det, og når man har gjeld det mases om kontinuerlig uten mulighet til å betale noe er det lett å gi opp litt (synes jeg). Men sliter litt med depresjoner i tillegg, der økonomi i stor grad er en stress faktor. Dette med barnevernet er grunnen til at jeg ikke har turt å be om hjelp før heller. Kunne godt ha snakket med dem jeg, føler meg trygg på alle andre områder egentlig, men er noe med å da måtte dra inn alle rundt som er veldig belastende (eksen min, barnehage osv). Anonymkode: 11f18...cdf
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Skrevet 28. desember 2021 Nei, huff. Lagt inn søknad i går kveld, men nå angrer jeg igjen. Kanskje den kan slettes 😅 Anonymkode: 11f18...cdf
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #17 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, huff. Lagt inn søknad i går kveld, men nå angrer jeg igjen. Kanskje den kan slettes 😅 Anonymkode: 11f18...cdf Neida, bare la de vurdere saken din, kanskje du får hjelp med økonomien:) Anonymkode: 868be...cb0
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #18 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Neida, bare la de vurdere saken din, kanskje du får hjelp med økonomien:) Anonymkode: 868be...cb0 Ja, det hadde jo vært fint.. Men føler det ikke er "verdt det" hvis det blir bekymringsmelding til barnevernet. Ikke at jeg har så mye annet å skjule, eller et dårlig forhold til barnefar eller noe sånt, men så vanvittig flaut og belastende å involvere andre i det her da... Orker det bare ikke, sliter nok om man ikke skal legge til mer stress, bekymringer og skam på toppen av det hele. Men hjelper kanskje ikke å "trekke søknaden" (gi beskjed om at det ikke er behov likevel) uansett? Ikke at jeg har så mange andre valg altså, misforstå meg rett, men... Kanskje ordne nedbetalingsplan med strømselskap og barnehage, og leve på nudler og havregrøt (ikke ungen da) kommende år. Selge hunden. Jeg vet ikke, et eller annet sånt som jeg hadde håpet å unngå 😅 Anonymkode: 11f18...cdf
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #19 Skrevet 28. desember 2021 Du «må ha» bil, barnehage og hund, men kan ikke jobbe eller betale regningene dine. Jeg klarer bare ikke å forstå sånt jeg. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 5a8a4...7a9 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #20 Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du «må ha» bil, barnehage og hund, men kan ikke jobbe eller betale regningene dine. Jeg klarer bare ikke å forstå sånt jeg. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 5a8a4...7a9 Jeg må ha bil fordi jeg bor et sted hvor man må ha det (gammelt vrak som jeg får hjelp til verksted og forsikring på heldigvis), alle bor ikke i by. Barnehage fordi jeg tar utdannelse/kurs ja - krav for AAP det, og hunden har jeg hatt i mange år. Heldigvis det også egentlig, greit å ha noen få ting som gir livsglede når man sliter psykisk. Men hun koster forsvinnende lite i drift i den store sammenhengen egentlig, å spise brødskiver til middag et par ganger i måneden sparer inn matutgiftene hennes. Du får tenke at du er heldig som slipper å forstå det da, er ikke noe særlig å anbefale. Man vet ikke alt om fremmede mennesker på et forum. Jeg er fornøyd med en del jeg har fått til, som at ungen har det veldig fint oppi det hele, samt det faktum at jeg fortsatt eksisterer og fikser det meste annet, så får dere heller dømme meg for å slite med å få en svært lav inntekt til å strekke til over tid. Men veldig hyggelig er det ikke da.. Anonymkode: 11f18...cdf 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå