Krantz95 Skrevet 27. desember 2021 #101 Del Skrevet 27. desember 2021 NorthernLight skrev (8 minutter siden): Skremmende med sånne holdninger.. Jeg har vel omtrent samme holdninger her som det myndighetene har. De vil jo gjerne at viruset skal spre seg når lærere i karantene skal jobbe... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 28. desember 2021 #102 Del Skrevet 28. desember 2021 Overrasket over at det er så stille i media idag, har barnehagelærere og lærere innfunnet seg med realiteten av fritidskarantene allerede og gitt opp? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søss Skrevet 28. desember 2021 #103 Del Skrevet 28. desember 2021 Husk: Med 3 doser er man veldig beskyttet. Og lærere er vel prioritert der nå? Man kan ikke bare fortsette og fortsette med nedstenging av skole til det uendelige, når vaksinedekningen er god. Og det er også veldig mange andre yrkesgrupper som har fritidskarantene. Det går nok over til ikke-karantene etterhvert. Kjipt med fritidskarantene, absolutt. Men det er mange som lider av denne pandemien, av ulike årsaker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 28. desember 2021 #104 Del Skrevet 28. desember 2021 Søss skrev (1 minutt siden): Husk: Med 3 doser er man veldig beskyttet. Og lærere er vel prioritert der nå? Man kan ikke bare fortsette og fortsette med nedstenging av skole til det uendelige, når vaksinedekningen er god. Og det er også veldig mange andre yrkesgrupper som har fritidskarantene. Det går nok over til ikke-karantene etterhvert. Kjipt med fritidskarantene, absolutt. Men det er mange som lider av denne pandemien, av ulike årsaker... De minste barna har null beskyttelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 28. desember 2021 #105 Del Skrevet 28. desember 2021 (endret) Søss skrev (7 minutter siden): Husk: Med 3 doser er man veldig beskyttet. Og lærere er vel prioritert der nå? Man kan ikke bare fortsette og fortsette med nedstenging av skole til det uendelige, når vaksinedekningen er god. Og det er også veldig mange andre yrkesgrupper som har fritidskarantene. Det går nok over til ikke-karantene etterhvert. Kjipt med fritidskarantene, absolutt. Men det er mange som lider av denne pandemien, av ulike årsaker... Stusser mer over at potensielt smittede folk (både ansatte og barn) skal samles i barnehagen der man er mange tett sammen og på den måten la smitten få gode vilkår til å spre seg til mange på kort tid med potensiale til å spres videre til mange familier og igjen deres arbeidsplasser, søsken/venners klasser osv. Det rimer jo dårlig med at man ønsker å beholde en viss kontroll over smittespredningen, og mange barn vil jo på denne måten havne i isolasjon, eller familiene deres vil havne i isolasjon, hvis mange ansatte blir smittet samtidig må avdelinger stenges uansett/eller gi dårligere og ustabilt tilbud. Osv. Syns dette høres ut som en oppskrift på mer Ustabil og usikker hverdag for alle både barn og familier og voksne-enn at man beholdt en viss kontroll med ordinær karantene for alle. Men det er kanskje ikke forholdsmessig nå- men da bør de heller droppe all karantene og la det gå sin gang. Dette blir en forvirrende mellomting Endret 28. desember 2021 av rosemarin 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klump Skrevet 28. desember 2021 #106 Del Skrevet 28. desember 2021 NorthernLight skrev (På 27.12.2021 den 18.02): Fra 1. januar 2022 får ansatte i skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden. https://www.nrk.no/nordland/mangler-hurtigtester_-kommunene-kan-ikke-teste-alle-skoler-og-barnehager-for-korona-1.15787154 Hva syns dere om dette? Helt latterlig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søss Skrevet 28. desember 2021 #107 Del Skrevet 28. desember 2021 prudens skrev (2 minutter siden): De minste barna har null beskyttelse. Hva tror du er best for barna etter nesten 2 år med pandemi? Få lov til å få på skole og barnehage, eller unngå smitte for enhver pris? Ikke misforstå meg, jeg har full respekt for dette viruset, men det er mange hensyn her.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søss Skrevet 28. desember 2021 #108 Del Skrevet 28. desember 2021 rosemarin skrev (3 minutter siden): Stusser mer over at potensielt smittede folk (både ansatte og barn) skal samles i barnehagen der man er mange tett sammen og på den måten la smitten få gode vilkår til å spre seg til mange på kort tid med potensiale til å spres videre til mange familier og igjen deres arbeidsplasser, søsken/venners klasser osv. Ja det er helt sant. Jeg skjønner absolutt det argumentet. Men hvis ingen barn får lov til å gå i skole og barnehage så vil også dette gå utover mange, ikke minst barna selv.. Dette har vart så lenge, og en normal hverdag for barna er uten tvil gull verdt. All honnør til lærere og barnehageansatte. Skjønner det er slitsomt og utmattende. Men det er mange skjebner der ute som ikke nødvendigvis roper så høyt. Jeg roper litt for de. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 28. desember 2021 #109 Del Skrevet 28. desember 2021 Søss skrev (9 minutter siden): Hva tror du er best for barna etter nesten 2 år med pandemi? Få lov til å få på skole og barnehage, eller unngå smitte for enhver pris? Ikke misforstå meg, jeg har full respekt for dette viruset, men det er mange hensyn her.. Jeg tenker de barna som vil slite med long covid , er av en annen oppfatning . Det gjelder opptil flere prosent., som vil slite i mange måneder, over et år, eller kronisk? Med å slippe smitten fri. er barna veldig sårbare. Noen blir også alvorlig syke, med bla MIS-C. , andre land er bekymret for dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 28. desember 2021 #110 Del Skrevet 28. desember 2021 Søss skrev (4 minutter siden): Ja det er helt sant. Jeg skjønner absolutt det argumentet. Men hvis ingen barn får lov til å gå i skole og barnehage så vil også dette gå utover mange, ikke minst barna selv.. Dette har vart så lenge, og en normal hverdag for barna er uten tvil gull verdt. All honnør til lærere og barnehageansatte. Skjønner det er slitsomt og utmattende. Men det er mange skjebner der ute som ikke nødvendigvis roper så høyt. Jeg roper litt for de. Er helt enig i at barna må få en så normal hverdag som mulig. Men det er nettopp det jeg undrer meg over om blir ivaretatt på denne måten. Men det er sikkert ulike erfaringer rundt om og også forskjell på skole og barnehage. For meg så virker denne måten å drive på som noe som heller kan føre til mye ustabilitet fordi smitten får spre seg mer ukontrollert. Istedet for å ha et strengere regime med gult/rødt nivå og vanlig karantene, over tid, da ville man fått mindre smitte og neppe mange karantener, og ansatte ville vært på mer tilstede på jobb Og gitt barna en mer forutsigbar og stabil hverdag. Nå ser jeg for meg rot og mye fravær og forvirring og mange både barn og ansatte i isolasjon i hytt og pine og perioder med dårlig bemanning og frem og tilbake mellom smittevern-nivåer. Det må jo gå utover familiene til barna og de ansatte også at smitten får fritt spillerom og kan få store ringvirkninger? Dette handler jo ikke kun om de ansattes rett eller ikke rett på karantenefritak. Men Også om at barn er fritatt fra karantene og om at smitten får spre seg Ukontrollert til potensielt mange på denne måten men ingen har fasiten her, jeg bare tenker høyt ut fra egen erfaring gjennom pandemien i barnehage så langt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søss Skrevet 28. desember 2021 #111 Del Skrevet 28. desember 2021 prudens skrev (15 minutter siden): Jeg tenker de barna som vil slite med long covid , er av en annen oppfatning . Det gjelder opptil flere prosent., som vil slite i mange måneder, over et år, eller kronisk? Med å slippe smitten fri. er barna veldig sårbare. Noen blir også alvorlig syke, med bla MIS-C. , andre land er bekymret for dette Ja, hvis det er de du kjemper for så skal jeg ikke si noe på det! Det er alstå av hensyn til de du mener det bør være smittekarante i skolen/ bhg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prudens Skrevet 28. desember 2021 #112 Del Skrevet 28. desember 2021 Søss skrev (10 minutter siden): Ja, hvis det er de du kjemper for så skal jeg ikke si noe på det! Det er alstå av hensyn til de du mener det bør være smittekarante i skolen/ bhg? Begge deler, men først og fremst barna. Jeg mener at de også har krav på beskyttelse, på lik linje som voksene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krokanrullene Skrevet 28. desember 2021 #113 Del Skrevet 28. desember 2021 Søss skrev (1 time siden): Husk: Med 3 doser er man veldig beskyttet. Og lærere er vel prioritert der nå? Man kan ikke bare fortsette og fortsette med nedstenging av skole til det uendelige, når vaksinedekningen er god. Og det er også veldig mange andre yrkesgrupper som har fritidskarantene. Det går nok over til ikke-karantene etterhvert. Kjipt med fritidskarantene, absolutt. Men det er mange som lider av denne pandemien, av ulike årsaker... Igjen. Det hjelper ikke å si at lærerne er prioritert til boosterdosen når vi (og andre ansatte i barnehage og skole) ikke var det til første eller andre dosen. Det er lenge til jeg kan ta tredje dosen, om jeg får tatt den da. Havner jeg i fritidskarantene kan jeg ikke. Vi kan bli smittet selv om vi har fått tre vaksiner, og vi kan smitte familien hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selena81 Skrevet 28. desember 2021 #114 Del Skrevet 28. desember 2021 NorthernLight skrev (På 12/27/2021 den 18.02): Fra 1. januar 2022 får ansatte i skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden. https://www.nrk.no/nordland/mangler-hurtigtester_-kommunene-kan-ikke-teste-alle-skoler-og-barnehager-for-korona-1.15787154 Hva syns dere om dette? Helt i orden gitt. Er ikke gitt at man er syk fordi man er i karantene, man tester seg vel i løpet av karantenen. Bedre at friske folk i karantene kan jobbe enn at unger ikke får utdanning. Somethings gotta give, å i den sammenhengen her er det faktisk riktig å prioritere åpne skoler og full drift. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ab_naturals Skrevet 28. desember 2021 #115 Del Skrevet 28. desember 2021 Jeg synes det er rart å følge denne debatten. Det virker som om folk tror følgende scenario er gjeldende: Barn/ungdom og lærere bor i hver sine leire på en øy. De møtes hver morgen i midten, på skolene eller i barnehagene, og spaserer hjem igjen til sin del av øyen om ettermiddagen. På fastlandet bor barnas familie og øvrig befolkning. Hit reiser øyboerne på sommerferie og juleferie. NEI DET ER IKKE SLIK DET FUNGERER IRL! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 28. desember 2021 #116 Del Skrevet 28. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer -Safiye, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. desember 2021 #117 Del Skrevet 28. desember 2021 Hatsumomo skrev (3 timer siden): Overrasket over at det er så stille i media idag, har barnehagelærere og lærere innfunnet seg med realiteten av fritidskarantene allerede og gitt opp? Tror nok en del av de godt voksne, og mer høylytte, lærerne innså at de slapp dette selv fordi de har fått tredje dose. For oss yngre lærere, som ikke har blitt prioritert tidligere for vaksiner må nok vente. Spørsmålet kommer vel om man i det hele tatt får lov til å dukke opp å ta vaksine i karantene.. Personlig regner jeg med at hele januar og deler av februar går med til karantene. Om man i det hele tatt gidder å ta en sånn karantene seriøst i det hele tatt. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 28. desember 2021 #118 Del Skrevet 28. desember 2021 Litt misforstått forsøk på å skåne barn å stue dem sammen tett i tett og gi dem et elendig undervisningsopplegg som følge av stadige karantener og at stadig nye vikarer må overta undervisningen. Vet ikke om jeg skal le eller grine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullhjerte Skrevet 28. desember 2021 #119 Del Skrevet 28. desember 2021 Hvis barn skal være unntatt fra karantene, må også ansatte som jobber med barn være unntatt. Men en "fritidskarantene" kan de stappe en viss plass (beklager språket), og den er altfor ulogisk til at den vil ha noe særlig stor etterfølgelse. I arbeidstiden kan man altså undervise inntil 300 barn i løpet av en karantene-uke, man kan holde foreldremøter og vanlige møter, man kan delta på kurs og samlinger som vanlig på tvers av skoler, men å gå på butikken eller reise på hytta si kan man ikke. Jeg mistenker at ansatte i barnehage og skole nå har skjønt etter to år med ulogiske løgner ("barn smitter ikke") og tomme ord ("vi SER dere") at det kun stjeler egen energi å rope, men at de kliner til med en stille protest ved å drite i "fritidskarantene", det kan fort skje. Lærere har jo også 10-15 timers ukentlig arbeidstid som ikke er bundet til arbeidsplassen - det er fortsatt arbeidstid, er man da fritatt fra karantene? Teksten fra regjeringen kan tolkes slik. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 28. desember 2021 #120 Del Skrevet 28. desember 2021 gullhjerte skrev (10 minutter siden): Hvis barn skal være unntatt fra karantene, må også ansatte som jobber med barn være unntatt. Men en "fritidskarantene" kan de stappe en viss plass (beklager språket), og den er altfor ulogisk til at den vil ha noe særlig stor etterfølgelse. I arbeidstiden kan man altså undervise inntil 300 barn i løpet av en karantene-uke, man kan holde foreldremøter og vanlige møter, man kan delta på kurs og samlinger som vanlig på tvers av skoler, men å gå på butikken eller reise på hytta si kan man ikke. Jeg mistenker at ansatte i barnehage og skole nå har skjønt etter to år med ulogiske løgner ("barn smitter ikke") og tomme ord ("vi SER dere") at det kun stjeler egen energi å rope, men at de kliner til med en stille protest ved å drite i "fritidskarantene", det kan fort skje. Lærere har jo også 10-15 timers ukentlig arbeidstid som ikke er bundet til arbeidsplassen - det er fortsatt arbeidstid, er man da fritatt fra karantene? Teksten fra regjeringen kan tolkes slik. Det er ganske useriøst og tro at dette vil følges opp i særlig grad, ja. Enten er man i karantene, eller så er man ikke i karantene. Fullstendig ulogisk å ikke være i karantene der man møter desidert flest mennesker, mens man skal leve med husarrest hjemme. Da tenker jeg at den karantene egentlig ikke var så viktig likevel. Skal den følges, bør det kompenseres ganske mye. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg