NorthernLight Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 (endret) Fra 1. januar 2022 får ansatte i skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden. Sitat Fra 1. januar 2022 får ansatte i skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden. Ansatte som har vært i nærkontakt med en smittet kan gå på jobb, men må teste seg døgn 3 og 7 etter nærkontakten. https://www.nrk.no/nordland/mangler-hurtigtester_-kommunene-kan-ikke-teste-alle-skoler-og-barnehager-for-korona-1.15787154 Hva syns dere om dette? Endret 27. desember 2021 av NorthernLight
Gjest Krokanrullene Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Det kan de tro. Karantene på fritiden, jeg får altså ikke fulgt opp mine egne barn eller gjort noe annet enn å jobbe. Jeg er nærmere (fysisk) barn på jobben enn egne barn, hvordan kan dette ikke telle som nærkontakter? Blir hostet og nyst på daglig på jobb, har forskjellige barn på armen eller på fanget hele tiden, og det eneste vi har som beskyttelse er antibac. Dette går ikke an!
Lerum Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Det må nok til for å få samfunnet til å gå rundt. Sånn har det vært i helsevesenet en god stund også. 18
Plengionika Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 Jeg hører stadig om flere barnehageansatte som sier opp og finner nytt yrke fordi de er utbrent, jeg forstår dem godt. 19
Lana01 Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 NorthernLight skrev (5 minutter siden): Fra 1. januar 2022 får ansatte i skoler og barnehager unntak fra smittekarantene i arbeidstiden. https://www.nrk.no/nordland/mangler-hurtigtester_-kommunene-kan-ikke-teste-alle-skoler-og-barnehager-for-korona-1.15787154 Hva syns dere om dette? Det viser nok engang at de ikke tar smitte hos barn alvorlig nok. og hva med munnbind? 12
Gjest Krokanrullene Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Lana01 skrev (Akkurat nå): Det viser nok engang at de ikke tar smitte hos barn alvorlig nok. og hva med munnbind? Vi får ikke bruke munnbind. Tror få ønsker det også. Det er greit for min del, men de nye unntakene for karantene ønsker jeg ikke.
morgenkåpedyret Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 Lana01 skrev (1 minutt siden): Det viser nok engang at de ikke tar smitte hos barn alvorlig nok. og hva med munnbind? Det er nå ganske mange voksne i en barnehage også. Og flere av dem er både i 50 og 60-årene. Blir jo dårligere beskyttet de voksne i barnehagene også nå. 5
Lana01 Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 Krokanrullene skrev (Akkurat nå): Vi får ikke bruke munnbind. Tror få ønsker det også. Det er greit for min del, men de nye unntakene for karantene ønsker jeg ikke. Ja vet, men tenker det er spesielt viktig om man har vært nærkontakt. 2
Lana01 Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 morgenkåpedyret skrev (Akkurat nå): Det er nå ganske mange voksne i en barnehage også. Og flere av dem er både i 50 og 60-årene. Blir jo dårligere beskyttet de voksne i barnehagene også nå. Ja, og det er heller ikke bra
Sariou Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 (endret) Fritidskarantenen er det absolutt dummeste som er funnet på av tiltak. Jeg synes det er så ekstremt ugreit at en sykepleier/lege/assistent på feks. blodkreftavdelingen, hvor alle pasientene har NULL immunforsvar, kan ha fritidskarantene. Det er rett og slett provoserende. Endret 27. desember 2021 av Sariou 42
Sariou Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 Og det er provoserende i skolen også, men der har det ikke potensielt like store konsekvenser. 2
rosemarin Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 Skjønner poenget, at man må få skolene og barnehagene til å gå rundt. Er imidlertid spent på om man med å droppe karantene for barn/ansatte får stoppet evt utbrudd eller om det gjør at man bare holder det gående konstant-ved at en og en blir smittet i tur og orden over lengre tid- slik at man da i praksis er i «konstant fare» for å bli smittet på jobb/i bhg fordi det alltid er en eller annen der med smitte, og må være i konstant fritidskarantene. Det kan i allefall bli tøft psykisk. og de andre barna i klassen/avdelingen med smitte har vel ikke fritidakarantene heller? Så der har man også en potensiell videre driver av evt utbrudd som blir vanskelig å stoppe fra å spre seg utenfor aktuell klasse/avdeling? stusser også over vurderingen av at barnehageansatte ikke regnes som «nærkontakt» til barna. Er det noen man er nærkontakt med så er det jo de. Sitter på fanget oppi trynet ditt hele dagen,samt sprer kroppsvæsker ukontrollert 7
tom1986 Skrevet 27. desember 2021 #14 Skrevet 27. desember 2021 rosemarin skrev (Akkurat nå): Skjønner poenget, at man må få skolene og barnehagene til å gå rundt. Er imidlertid spent på om man med å droppe karantene for barn/ansatte får stoppet evt utbrudd eller om det gjør at man bare holder det gående konstant-ved at en og en blir smittet i tur og orden over lengre tid- slik at man da i praksis er i «konstant fare» for å bli smittet på jobb/i bhg fordi det alltid er en eller annen der med smitte, og må være i konstant fritidskarantene. Det kan i allefall bli tøft psykisk. og de andre barna i klassen/avdelingen med smitte har vel ikke fritidakarantene heller? Så der har man også en potensiell videre driver av evt utbrudd som blir vanskelig å stoppe fra å spre seg utenfor aktuell klasse/avdeling? stusser også over vurderingen av at barnehageansatte ikke regnes som «nærkontakt» til barna. Er det noen man er nærkontakt med så er det jo de. Sitter på fanget oppi trynet ditt hele dagen,samt sprer kroppsvæsker ukontrollert Jeg tror du har misforstått. Smitteverntiltakene har ikke som mål å hindre at folk blir smittet. Alle skal smittes ila nær fremtid. Målet er kun å redusere smittetempoet noe så ikke helsevesenet overbelastes. 14
Gjest Gagaen Skrevet 27. desember 2021 #15 Skrevet 27. desember 2021 tom1986 skrev (13 minutter siden): Jeg tror du har misforstått. Smitteverntiltakene har ikke som mål å hindre at folk blir smittet. Alle skal smittes ila nær fremtid. Målet er kun å redusere smittetempoet noe så ikke helsevesenet overbelastes. Alle SKAL? Er ikke det frivillig da? Jeg er ikke villig til å ta sjanse på å bli smitta hvertfall.
rosemarin Skrevet 27. desember 2021 #16 Skrevet 27. desember 2021 (endret) tom1986 skrev (14 minutter siden): Jeg tror du har misforstått. Smitteverntiltakene har ikke som mål å hindre at folk blir smittet. Alle skal smittes ila nær fremtid. Målet er kun å redusere smittetempoet noe så ikke helsevesenet overbelastes. Okei, men det er jo nettopp en grunn til å stusse litt, ved å droppe karantene i klasser/avdelinger så vil jo smitten potensielt spre seg videre konstant. og det er vel heller ikke noe mål at alle skal bli smittet. Endret 27. desember 2021 av rosemarin 3
Ab_naturals Skrevet 27. desember 2021 #17 Skrevet 27. desember 2021 Hva innebærer det at man kan gå på jobb men ellers ha fritidskarantene? Kan man også ta kollektivtransport til og fra jobb? Gå innom butikken på veien f.eks? Jeg kan uansett ikke tenke meg at dette er noe lærerne selv ønsker seg. 14
Ulrikke Skrevet 27. desember 2021 #18 Skrevet 27. desember 2021 Kjenner jeg blir helt kvalm av disse unntakene.... Jeg skjønner at det gjøres for å ha folk på jobb, men folk er allerede redde, utslitte og kvier seg for å gå på jobb - også skal man kunne jobbe, men allikevel være i karantene på fritiden.... Blir dette langvarig er det nok LANGT flere som søker seg vekk fra barnehager og skoler.... 17
rorodinbåt Skrevet 27. desember 2021 #19 Skrevet 27. desember 2021 Ab_naturals skrev (1 minutt siden): Hva innebærer det at man kan gå på jobb men ellers ha fritidskarantene? Kan man også ta kollektivtransport til og fra jobb? Gå innom butikken på veien f.eks? Jeg kan uansett ikke tenke meg at dette er noe lærerne selv ønsker seg. Ja dette lurer jeg og på, jeg jobber som lærer og må ta trikk for å komme meg til jobb. 7
rosemarin Skrevet 27. desember 2021 #20 Skrevet 27. desember 2021 rorodinbåt skrev (5 minutter siden): Ja dette lurer jeg og på, jeg jobber som lærer og må ta trikk for å komme meg til jobb. ..og de som bor sammen med folk? Skal de holde konstant avstand til egne barn/samboer?😂 8
Anbefalte innlegg