AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Jeg har flyttet til et annet skandinavisk land, og det viser seg at det tar lenger tid å få jobb her enn antatt. I verste fall vil jeg måtte gå ut karantenetid på 16 uker uten inntekt (jeg sa opp selv), og etter det få arbeidsledigstrygd fra Norge mens jeg fortsetter å søke jobb. Jeg vil kunne være kvalifisert til å motta sosialhjelp her, men ingen annen støtte, siden det er Norge jeg har har fast jobb i og skattet til i alle år. Kan jeg motta sosialhjelp i et annet land, eller bedre, ta midlertidig, inntektsgivende arbeid her, uten at det påvirker karantenetiden? Anonymkode: 3aadd...d8f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Tror nok ikke du får arbeidsledighetstrygd fra den norske stat når du har flyttet til et annet land. Men dette kan sikkert Nav svare deg på om du spør de. Anonymkode: a1573...43e 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 For å få sosialhjelp må du oppholde deg i Norge. Så nei, det går ikke. Anonymkode: 73d7a...ec3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Sosialtjenesteloven § 2.Lovens virkeområde Lovens bestemmelser om tjenester gjelder for alle som oppholder seg i riket. Anonymkode: f79e8...56a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har flyttet til et annet skandinavisk land, og det viser seg at det tar lenger tid å få jobb her enn antatt. I verste fall vil jeg måtte gå ut karantenetid på 16 uker uten inntekt (jeg sa opp selv), og etter det få arbeidsledigstrygd fra Norge mens jeg fortsetter å søke jobb. Jeg vil kunne være kvalifisert til å motta sosialhjelp her, men ingen annen støtte, siden det er Norge jeg har har fast jobb i og skattet til i alle år. Kan jeg motta sosialhjelp i et annet land, eller bedre, ta midlertidig, inntektsgivende arbeid her, uten at det påvirker karantenetiden? Anonymkode: 3aadd...d8f Hvis du har mulighet til å få/ha inntektsgivende arbeid har du vel ikke rett på ledighetstrygd? Trodde et av vilkårene var at man ikke fikk noe som helst arbeid? Anonymkode: 6dc2f...fff
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du har mulighet til å få/ha inntektsgivende arbeid har du vel ikke rett på ledighetstrygd? Trodde et av vilkårene var at man ikke fikk noe som helst arbeid? Anonymkode: 6dc2f...fff Jeg mente å ta oppdrag via vikarbyrå, mens jeg søker på faste stillinger. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror nok ikke du får arbeidsledighetstrygd fra den norske stat når du har flyttet til et annet land. Men dette kan sikkert Nav svare deg på om du spør de. Anonymkode: a1573...43e Jeg kan motta arbeidsledighetstrygd i en periode i utlandet. Men det er som nevnt karantenetid på 16 uker. AnonymBruker skrev (1 time siden): Sosialtjenesteloven § 2.Lovens virkeområde Lovens bestemmelser om tjenester gjelder for alle som oppholder seg i riket. Anonymkode: f79e8...56a AnonymBruker skrev (1 time siden): For å få sosialhjelp må du oppholde deg i Norge. Så nei, det går ikke. Anonymkode: 73d7a...ec3 Jeg mener sosialhjelp i landet jeg bor i nå (har dobbelt statsborgerskap og har dermed noen rettigheter her). Anonymkode: 3aadd...d8f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg mener sosialhjelp i landet jeg bor i nå (har dobbelt statsborgerskap og har dermed noen rettigheter her). Anonymkode: 3aadd...d8f Det kommer jo helt an på reglene til det landet du nå bor i. Da må du nesten lete litt på internett eller snakk med noen som bor der. Hvis reglene er som i Norge, så vil du få det om du ikke har annen inntekt eller penger på konto. Anonymkode: 73d7a...ec3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå