Gå til innhold

Bøker om å lage barn for 8-åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er 8 år og jeg føler tiden er inne til å fortelle mer om hvordan barn blir til. Han spør lite, så jeg må nok ta skjeen i egen hånd. Han lærte tidlig å lese (før skolestart) og han leser mye bøker. Spesielt de 10-12 bøkene, så han har vel kanskje lest seg til diverse her allerede...? :ler:

Men det jeg lurer på er om det finnes noen god bøker som forklarer det hele på en god måte for en 8-åring? Går det evt. å bestillle disse bøkene på nettet?

Ser for meg at det er lettere å snakke om dette dersom han får lese en bok på egenhånd først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehm... må være ærlig å innrømme at dette klinger rart for meg. Han spør ingenting om det, og du vil finne en "sex-bok for barn" å la ham sette seg ned med den alene først??

Hvis du absolutt MÅ fortelle ham, hvorfor ikke gå veien om dyreverden??

Ser egentlig ikke så veldig stor grunn til å fortelle ham noe han ikke lurer på jeg.. Han lurer vel tidsnok. Men jeg syntes altså at den mest naturliige måten å forklare på er å snakke selv, ikke vise en bok.

Gjest Violetta
Skrevet

Klassikeren er vel Kroppen (eller hva den heter) av Trond Viggo Torgersen.

Skrevet

"Per, Ida og Minimum" (Grethe Fagerström/Gunilla Hansson) egner seg godt for akkurat den aldersgruppen.

Gjest Hippopotamus
Skrevet (endret)

Det finnes en "tegneserie"-bok som heter

"Er det sånn man får barn?". Den er skrevet av Lillian Møller og er opprinnelig dansk.

Den er morsom og søt og forklarer det hele enkelt som bare det, inkludert grensesetting i forhold til fysisk kontakt osv. Den er lagt opp som en samtale mellom tre eller fire barn som funderer på temaet og forteller hverandre ting de vet om det. Mye rare spekulasjoner innimellom der :ler:

Ser at de har den på nesten alle bibliotekfilialene i Oslo, i hvert fall, så det er fullt mulig å få tak i den.

Endret av milla76
Skrevet
Ehm... må være ærlig å innrømme at dette klinger rart for meg. Han spør ingenting om det, og du vil finne en "sex-bok for barn" å la ham sette seg ned med den alene først??

Ser egentlig ikke så veldig stor grunn til å fortelle ham noe han ikke lurer på jeg.. Han lurer vel tidsnok. Men jeg syntes altså at den mest naturliige måten å forklare på er å snakke selv, ikke vise en bok.

Det at han ikke spør er ikke det samme som at han ikke lurer. Mange barn funderer på lenge før de spør foreldre.

Og det er vel ikke akkurat en "sex-bok for barn" trådstarter spør om!

Skrevet

Synes nå for min del at det er rarere at han ikke har fått dette forklart for lenge siden. Alle våre barn har fått dette forklart lenge før de var blitt så gamle, akkurat som de har fått forklart hva som skjer med maten vi spiser og andre ting som skjer i kroppen.

Ville forresten vært interessant å se hvordan lil mener at skolen skal legge opp undervisningen om ikke barn skal lære noe før de selv lurer på det... :overrasket: Er faktisk mange barn som lurer på fint lite... Ville nok vært en god del som aldri hadde lært hverken å skrive eller regne eller noe som helst annet på den måten! :roll:

Skrevet

Mamma kom "snikende" inn på sengekanten min med den boka til Trond Wiggo da jeg var ca 8 år.. Og jeg lo henne rett i ansiktet og sa "men, mamma.. det vet jeg da"

Hun tuslet ut igjen..

Synes litt synd på henne når jeg tenker tilbake på det..

Men ærlig talt så fikk hun tåle den.. Noen år før hadde jeg faktisk mange spørsmål, men pga henne flauhet måtte jeg "snike til meg" informasjonen på annet vis..

Skrevet

Takk for svar. Er visst litt sent ute her forstår jeg. Hm..lurer på hvor tidlig dere tar dette opp med ungene og hvordan/hvilke situasjoner gjør dere det i? Jeg synes det er vanskelig når ungene ikke spør selv...

Jeg vil hvertfall prøve å få tak i de bøkene dere nevner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...