Gå til innhold

4 åring på lavkarbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bra? Er i nær familie med en fireåring som mest trolig går på det.

Anonymkode: 4c318...1e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke bra. Et enkelt googlesøk vil bekrefte det. Barn trenger karbohydrater. Hjernen trenger sukker.

Anonymkode: 1b6db...560

• Liker 6
Skrevet

Spørs jo hvor ekstrem variant det er, da. Om de bare kutter hvete, hvitt sukker o.l så er det vel ok. Lavkarbo kan være så mangt. 

Anonymkode: acad9...9ea

• Liker 10
Skrevet

Nei. slankekurer skal ikke barna delta i

Anonymkode: 004d6...520

Skrevet

Nei, barn trenger mye karbo - da av den sunne sorten. 

Anonymkode: 1405b...8d7

Skrevet

Det kommer jo helt ann på 4 åringen. Vet at ekstrem lavkarbo brukes som behandling av epilepsi hvor medisiner ikke funker. Men så lenge det ikke er det som er årsaken, så tenker jeg at ikke er så bra. Det brukes vel kanskje også i moderat form for de med vanskelig regulert diabetes? 

Anonymkode: 5635f...519

• Liker 6
Skrevet

Som andre sier så spørs det på graden. Å kutte det meste av pasta, potet, ris, sukker og brød hadde jeg ikke bekymret meg for. Men ketodiett er usunt. Det er mange studier som viser hvor skadelig det er. Om det er noe slikt barnet går på ville jeg tatt det opp med foreldrene og om de ikke forandret kostholdet hadde jeg faktisk sendt inn bekymringsmelding. Det samme gjelder andre sære kosthold, som å veganisme uten kosttilskudd eller bare fast food. Vet om noen som bare spiste frukt og ga ungen frukt. Barnet ble bitteliten, syltynn og fikk mangelsykdommer.

Anonymkode: fe128...3b9

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil påstå at det er mange barn som har et kosthold som er mer skadelig. Om Lavkarbo-varianten er variert og ren mat så er det vanskelig å se at det skader. Er det mange erstatningsprodukter så ville jeg vært bekymret. Rent kjøtt, fisk, grønnsaker - vil for mange være en stor forbedring helsemessig.

Samtidig så skal barn fungere sosialt, og der er jeg mer betenkt på at de skal være "sære" om de selv ønsker å spise eller smake på det samme som andre barn spiser.

Anonymkode: 79473...4bc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det bra? Er i nær familie med en fireåring som mest trolig går på det.

Anonymkode: 4c318...1e1

Nei! Meld fra

Anonymkode: e958b...78b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei! Meld fra

Haha melde ifra til hvem? 

Anonymkode: e8631...e9e

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags lavkarbo. 

1. Spiser ungen kun meierismør, kremfløte og bacon og blir nektet godteri og pølser i barnebursdager så er det jo ikke noe bra verken for helsa eller sosialt 

2. Kutter de ut mel og tilsatt sukker og spiser mye frukt og grønnsaker, "rent" kjøtt og fisk osv, så er det jo helt greit hvis foreldrene har satt seg inn i hva ungen trenger av næring. 

Hilsen meg med helt vanlig kosthold (definitivt ikke lavkarbo)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. slankekurer skal ikke barna delta i

Anonymkode: 004d6...520

Lavkarbo er ikke en slankekur, men en kostholdsfilosofi.

Men små barn bør ikke følge denne, da de har godt av de langsomme karbohydratene. De raske kan de med fordel kutte ut, som hvitt brød, sukker osv. Mange mener det er lavkarbo hvis man gjør dette (noe som for så vidt stemmer), så kan være det familiemedlemmet ditt ønsker TS.

Alt mellom 0-150 gram karbohydrater pr. dag kalles lavkarbo. En gjennomsnittlig nordmann spiser 300 gram, så det sier seg selv at å kutte nesten halvparten er temmelig lavkarbo. Men barn bør ikke gå under 100 gram i alle fall. 

Anonymkode: be14f...28e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Haha melde ifra til hvem? 

Barnevernet!  Barnet skal ha virkelig ikke ha slik kost. Hva er det med enkelte foreldre??

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnevernet!  Barnet skal ha virkelig ikke ha slik kost. Hva er det med enkelte foreldre??

Man vet jo ikke hva slags kost det egentlig er snakk om. 

Anonymkode: acad9...9ea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trenger da ikke være usunt med lavkarbo, tvert i mot! 

Hva er det med noen som ikke har peiling? 

Anonymkode: b25dd...b44

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det finnes ulike varianter av lavkarbo. Det kan likegodt være Lindberg som ketose-opplegg uten karbo. Ts vet ikke en gang om barnet får lavkarbokost. Man melder ikke foreldre til barnevernet fordi et barn "mest trolig" går på et kosthold som man ikke aner hva innebærer. Det er du vel enig i? Uansett er det lite trolig at bv vil åpne sak basert på en slik melding hvis de da ikke har svært lite å ta seg til i den aktuelle kommunen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...