AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Stadig vekk dukker det opp tråder om alkohol og barn, julaften, 17 mai, ferie osv. Jeg har aldri giddet å kommentere i disse trådene da de ofte okkuperes av fanatiske avholdsfolk som definerer noen som tar seg et glass vin som alkoholiker. Men hvorfor setter så mange likhetstegn mellom å ta et glass vin og flatfylla? Det er jo to helt forskjellige ting. At julaften blir ødelagt for de små om mor og far tar seg en øl eller et glass vin nekter jeg å tro. Jeg er en godt voksen dame som er oppvokst med at mine foreldre tok seg en drink eller en øl på lørdagen eller hvis de hadde besøk. Eller en varm sommerdag. Jeg har aldri sett noen av dem beruset og jeg vokste opp med et avslappet forhold til alkohol. Jeg selv nyter et glass vin eller cider når jeg måtte føle for det, men jeg er sjeldent beruset. Min xmann og jeg hadde et moderat og fornuftig forbruk av alkohol da barna var små. Vi drakk noen glass vin i helgen, kanskje til en fotballkamp og når det var høytider/ferie. Ingen av barna har noen gang sett oss beruset. Barna er nå over 18 og de har et avslappet forhold til alkohol. De tar seg en øl/vin/drink når det passer seg sånn, men like ofte går det i alkoholfritt. Alle mine venner er vokst opp på omtrent samme måte som meg og har i dag omtrent samme syn på alkohol som meg. Jeg tror oppriktig at de som hysterisk skjermer ungene sine i forhold til alkohol gjør barna en bjørnetjeneste. De vokser opp med et forskrudd bilde om at alkohol = grøftefylla og forstår ikke at alkohol også kan være ett glass vin til en bedre middag. Sånn, da fikk jeg det ut 😊 Fortsatt god jul Anonymkode: a0b43...04e 31
Hedy Lamarr Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Har samme erfaringer som deg, ts. God jul! 8
ProudFeminist Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Flatfylla og alkohol hører jo sammen som hånd i hanske. Mange ønsker å bare drikke et glass, men ender opp med flatfylla. Alkohol ødelegger dømmekraften. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 ProudFeminist skrev (Akkurat nå): Flatfylla og alkohol hører jo sammen som hånd i hanske. Mange ønsker å bare drikke et glass, men ender opp med flatfylla. Alkohol ødelegger dømmekraften. Nei, ikke mange. Noen. Det er hele poenget. ts Anonymkode: a0b43...04e 24
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 Vanskelig å stoppe når en først har begynt. Litt vin med venninnene og vipps så har du knulla faren til kjæresten din. Anonymkode: 19a9e...55a 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vanskelig å stoppe når en først har begynt. Litt vin med venninnene og vipps så har du knulla faren til kjæresten din. Anonymkode: 19a9e...55a Huff, leit å høre at du ikke klarer å begrense inntaket ditt 😕 ts Anonymkode: a0b43...04e 15
Bacteria Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Er enig med deg. Tror derimot at mange har dårlige erfaringer med at høytid= fyll. Det er lett å sette seg inn i. Er jo noen som får nærmest PTSD-symptom av lyden av en boks som åpnes. Tror disse kampanjene rundt jul, barn og alkohol treffer litt feil. Det er de som i utgangspunktet er måteholden og ansvarlige som tar det til seg, ikke de som de egentlig er myntet på. 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 Nei. Problemet er at barnet påvirkes av alholholinntaket ditt lenge før det blir flatfyll. Det er det mange nekter å ta innover seg. Anonymkode: 4f5ce...161 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 Jeg er også vokst opp med foreldre som kan ta seg et glass vin og øl eller to, uten problemer. Kjenner to stykker der foreldrene selv mener de har vist barna et sunt forhold til alkohol, men barna oppfattet det annerledes. Så tror mer det er der problemet ligger.. at en del ender opp med 4-5 glass, og at barna da legger merke til forandringen som skjer… i tillegg til at det er mye mørkt rundt om i de tusen hjem som aldri kommer utenfor døren. Jeg er med andre ord helt for å kunne ta seg et glass vin til middagen, men mange sliter nok med å se eget inntak Anonymkode: 2b73c...cbb 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 Jeg vokste opp med en far som var alkoholiker (døde med store alkoholskader i kroppen). Hver jul (og ellers) var det fyll og grining. Som voksen liker jeg fortsatt ikke skikkelig fulle mennesker, jeg synes de er skremmende. Men jeg har et helt avslappende forhold til alkohol ellers og tar meg gjerne både ett og to glass ila kvelden selv om barna er tilstede. Tenker det er helt ok. Anonymkode: 543ab...6b6 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 Helt enig! Det er da vitterlig et lite mindretall foreldre som drikker seg drita sammen med barna sine. Anonymkode: 2ea1c...35f 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Skrevet 28. desember 2021 Jeg tror egentlig ikke at vi trenger enda en tråd om dette... Anonymkode: 48a67...c17
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Skrevet 28. desember 2021 Sannsynligvis fordi det er så mange stadier før man havner på "flatfylla" og barn er så ulike. Selv var jeg som barn sensitiv for alkohol og ble nervøs av at foreldrene mine drakk, uten det var snakk om noe flatfyll. De var nok bare småbrisne etter 2-3 enheter ila en kveld. De lo mer og ble annerledes i oppførsel. For de aller fleste barn går nok greit, men noen blir redd slik jeg ble av den aller minste forandring i atferd. Selv tror jeg ikke det er noe problem med 1 enhet, da de aller fleste ikke blir brisne av så lite. Anonymkode: 604c6...d29 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Skrevet 28. desember 2021 Prøv å gjett da. Anonymkode: 0d78b...41c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 Virker som det bare er oss i Norge som har dette problemet. Pol med restriktive åpningstider, "hvit jul" og lange blikk bare man tar seg en øl. Nei, alkohol dere, det er skumle saker 🤡 Alt med måte, selvfølgelig. Anonymkode: 76b6a...76d 3
GrønnNellik68 Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 16.25): Vanskelig å stoppe når en først har begynt. Litt vin med venninnene og vipps så har du knulla faren til kjæresten din. Anonymkode: 19a9e...55a ja akkurat eller kjæresten til bror din etc. Har vi jo sett tråder om på kg. Jeg vokste opp med en bestefar som var alkoholiker og ja har mange skremmende opplevelser da han skulle komme å ta pappa at vi måtte låse oss inne... da han harvet over potet åkeren til pappa. Kastet en spark i ytterdøra vår. Jeg var skikkelig redd.. løp etter oss barna drita full og vi løp og gjemte oss over alt. Så hadde jeg en mor som var litt skap dranker som drev å gjemte øl flasker i skittentøys kurven i vaskemaskina osv.. jeg som 5-6 åring fant fort ut hvor de flanskene var og jeg har siden tidenes morgen hørt med en gang mamma har tatt 1 glass med øl. Det at mamma plutselig ble full var skremmende. Da skulle hun ta pappa og da ble hun plutselig så snill,noe hun ikke var til vanlig. Ja de forandrer personlighet og som barn blir man utrolig var på sånt og det har jeg dratt med meg som voksen så er ikke glad i fulle folk. Jeg føler en ikke kan stole på dem. De kan si så mye fint og så neste dag oppfører de seg som de ikke kjenner deg eller at alt de sa var bare tull. Det er sånt jeg aldri kommer til og forstå så hvordan fulle folk klarer og forholde seg til hverandre og hva de sier er meg et mysterium. Men ja tar selv ett glass vin til maten eller en bailays en kveld hvis jeg sitter alene. Men aldri drukket med barn i huset. Det kommer jeg aldri til å gjøre heller etter det jeg har opplevd selv så unner jeg ikke mine egne barn noe sånt. Endret 30. desember 2021 av GrønnNellik68
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Man trenger ikke være fanatisk avholdsperson for å påpeke det faktum at veldig få klarer å stoppe å drikke etter et glass mens de er i stigende rus. Alle som har drukket alkohol selv og vært mye med andre som drikker alkohol vet dette og det ligger i rusmiddelets natur å ville ha mere. Anonymkode: 5b689...2eb
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 16.58): Helt enig! Det er da vitterlig et lite mindretall foreldre som drikker seg drita sammen med barna sine. Anonymkode: 2ea1c...35f Hva vet du egentlig om det? Det er jo ikke som at foreldre skriver på facebook at de var drita rundt barna sine Anonymkode: 5b689...2eb
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 27.12.2021 den 16.24): Nei, ikke mange. Noen. Det er hele poenget. ts Anonymkode: a0b43...04e Nei mange. Se brille episoden om dette så lærer du hvordan rusen i alkohol gjør at man vil ha mere for å nå ruspeaken og når man har drukket mere for å nå ruspeaken så har man drukket såpass (to enheter) at dømmekraften svekkes så man mener man trenger enda mere. Sånn ender folk opp fulle når hensikten bare var å ta et glass Anonymkode: 5b689...2eb
Bacteria Skrevet 31. desember 2021 #20 Skrevet 31. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 11.51): Nei mange. Se brille episoden om dette så lærer du hvordan rusen i alkohol gjør at man vil ha mere for å nå ruspeaken og når man har drukket mere for å nå ruspeaken så har man drukket såpass (to enheter) at dømmekraften svekkes så man mener man trenger enda mere. Sånn ender folk opp fulle når hensikten bare var å ta et glass Anonymkode: 5b689...2eb Da er det jo veldig rart at fex franskmenn og italienere greier å drikke to enheter til mat for så å korke flaska. Må være noe genetisk med nordmenn da, slik at vi alle ikke greier å stoppe? Er sikkert bare her hos oss jeg og partner greier å dele ei lita Martini Asti i kveld uten å toppe det hele med å tømme hele barskapet og alle flaskene med juleøl… Endret 31. desember 2021 av Bacteria 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå