Gå til innhold

Jeg står på kopi på mailen. Er det forventet at jeg svarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobbmail frem og tilbake mellom to kolleger som samarbeider om et prosjekt der jeg har bidratt med en liten del. (Alle har hjemmekontor så ingen av oss snakker sammen utover mail.) Det de diskuterer handler egentlig om deres felt, derfor står jeg bare på kopi. Men på fredag morgen (julaften) kom det en mail der kollega A spør kollega B om noe som er i krysningsfeltet mellom min del av prosjektet og kollega Bs del. Kollega B har ikke svart, og jeg lurer på om det er fordi han forventer at jeg skal svare, eller om han bare har tatt seg et par ekstra fridager uten å gi oss beskjed. Jeg kan svare på mailen, men vil egentlig ikke "blande" meg ettersom dette er deres prosjekt. Men nå som det er gått 1,5 arbeidsdager (julaften og i dag) uten svar begynner jeg å lure på om de venter svar fra meg.

Skjønner at dere ikke er synske og ikke kan gjette hva de tenker, men jeg synes egentlig alltid det er litt vanskelig å stå på kopi for jeg vet aldri om det er forventet at jeg skal delta eller om jeg bare kan la være. Hva pleier dere å gjøre når dere står på kopi og så kommer det et spørsmål som (delvis) handler om dere?

Anonymkode: 04f67...b21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg hadde noe relevant å komme med, så hadde jeg svart.

Anonymkode: 5d874...9cd

• Liker 3
Skrevet

Vet du svaret på det det spørres om? Hvis ja, svar. Hvis du ikke vet svaret, eller det handler mer om å komme med en mening enn et konkret og avklarende svar, ville jeg ventet.

Skrevet

Hvis ikke det sto adressert direkte til meg i epost-teksten hadde jeg gått utifra at dette var til hovedmottaker. Jeg går alltid ut ifra at kopimottakere er til orientering.

Anonymkode: 48de2...23d

• Liker 4
Skrevet

Det er egentlig et rent faktaspørsmål kollega A har stilt, så ja jeg kan svaret. Men det kan kollega B også, så han kunne fint svart. 
Kanskje jeg er rar, men jeg misliker dette med å stå på kopi for jeg føler meg som en raring som tyvlytter på andres samtale, og da blir det hvert fall rart om jeg plutselig skal si noe.  

Anonymkode: 04f67...b21

Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Vet du svaret på det det spørres om? Hvis ja, svar. Hvis du ikke vet svaret, eller det handler mer om å komme med en mening enn et konkret og avklarende svar, ville jeg ventet.

Når man først står på cc, så kan man komme med en mening, dersom den er relevant i forhold til informasjonen. Det praktiserer hvert fall jeg. Hvis det ikke er ønskelig og det ikke er informasjon jeg skal ta tak i på noen måte, så bør de da heller ikke sette meg opp som CC. 

Folk som setter opp CC bare for å informere hele tiden er bare støy i hverdagen. Det finnes andre kanaler der man kan sette opp informasjon som bare er til "orientering".

Anonymkode: 3b46a...850

Skrevet

Men er dette arbeidsdager for dere alle tre?

Jeg ville uansett bare svart. Skjønner ikke at du orker å gå og gnure sånn på dette. Prøv å ikke overtenk hele tiden.

Anonymkode: 48c32...f73

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...