Gå til innhold

Bekymret for valp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en fin gutt på snart 15 uker. Han er snill, kontaktsøkende og kosete. Nå den siste tiden har han begynt å knurre/bjeffe på meg når jeg korrigerer han ved å si nei, enten han henger i buksa mi eller biter skikkelig. Han har også begynt å jokke på meg. Bør jeg være bekymret for atferden hans? 

Anonymkode: b6254...e88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en valp med masse energi og eventuelt stress. Hold ut, ta en time-out, fjern hunden fra situasjonen.

Anonymkode: 11935...b5d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres ut som en valp med masse energi og eventuelt stress. Hold ut, ta en time-out, fjern hunden fra situasjonen.

Kan hende han har masse energi, ja! Jeg synes det er så vanskelig å vite hvor lange turer vi kan gå f.eks. Noen steder står det max 20 min, andre steder står det flere timer så lenge man tar det i valpene tempo, og på andre steder igjen - står det at valpen aldri vil stoppe fordi den følger deg. Jeg har aldri hatt valp før, så er litt usikker.. Han er en liten klump på 3kg, så er redd for å gå for langt…

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hva med knurringen/bjeffingen…? Noe å være bekymret for?

Skrevet

I stedet for å si nei så kan du lære inn en stopplyd.  Velg deg en lyd, f.eks kort plystring eller smatte med leppene. Når du har valg lyd så trener du den inn. Lag lyden når valpen er nær deg men ikke opptatt med noe. Med en gang du har laget lyden, si "bra!" og belønn med 3-4 gode godbiter og masse ros. 

Gjenta dette 4-5 ganger i løpet av en dag, ikke to ganger på rad i ca 7-10 dager. Deretter kan du begynne å bruke lyden for å stoppe valpen når den gjør noe den ikke skal. Husk å alltid, hver eneste gang, belønne med flere gode godbiter. Dette for å opprettholde en god respons på lyden.

Ellers vil jeg anbefale valpekurs hvor du lærer hvordan håndtere ting som biting og det å henge i buksa. Dette er valpefakter som de vokser av seg av seg selv, men hvor det er flere verktøy du kan bruke for å gjøre det enklere for deg og valpen.

Ang. jokking så kommer det ofte av høyt stress. Det koker litt over for dem og de vet ikke hva de skal gjøre og tyr til jokking. Da ville jeg bare rolig fjernet ham og avledet med tyggebein/fylt kong/godbitsøk for å roe ned. Og sett hva som skjedde rett før jokkingen, eller om det evt har vært en travel dag med mange inntrykk for valpen, som kan ha vært utløsende faktor.

Når det gjelder tur så er det bedre å måle tur for valper i antall inntrykk enn i antall meter eller minutter. Går du rolig rusletur i skogen med mange pauser og uten å treffe noen så kan du være ute flere timer. Går du langs en trafikkert vei og valpen treffer to hunder, tre syklister og hilser på to mennesker langs masse trafikk så kan ti-femten minutter være nok. 

Fokuser på god sosialisering og miljøtrening ute mer enn tur for turens skyld, det har valpen mye mer nytte av.

• Liker 2
Skrevet

Valpen min bjeffet og «knurret» på oss for å leke. Han er altså ikke sint når han gjør det. Da han var yngre og rundt 10-16 uker ca trigget korrigering på biting ham, slik at han ble giret og begynte å bjeffe og knurre. Det var helt tydelig at han lekte da, fordi han hadde et lekesignal med labben før han gikk etter føttene våre. Vi valgte en måte å bli kjent med ham for å takle valpebitingen, så han skjønte at jeg ikke synes det er så veldig stas å leke sånn, men med mannen min kan valpen fortsatt leke med knurring og bjeffing. Men som sagt, det er helt tydelig at det er lek som startes og stoppes av oss. 

Det med at han har masse energi går ikke bare på lengde på tur, men også det mentale. Vi har en hund som krever mye kontakt og trening med oss eierne. Han fikk ofte raptus når han ble trøtt, så det er en ting. En annen ting er at han har sitt språk som vi har måttet lære oss for å finne ut hvordan han kan bli rolig og harmonisk og ikke stresse. Jeg ville brukt mye tid på å bli kjent med valpen, trene inn grunnferdigheter og  finne ut hva de ulike lydene hans betyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...