AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Del Skrevet 27. desember 2021 På lørdag begynte jeg å få blærekatarr og nå gjør det mer og mer vondt. Jeg prøvde å ringe fastlegekontoret for å få hastetime til morgenen i dag. Fikk ikke svar, men prøvde igjen, og igjen. Ved 10-tiden sendte jeg melding på HelseNorge og ba om hastetime pga. blærekatarr. Har prøvd å ringe flere ganger etterpå, men får ikke svar. Nå fikk jeg beskjed på HelseNorge om at legekontoret har julestengt, men de skrev ingenting om hvem som er vikar. Tidligere i dag sjekket jeg legekontorets nettside og Facebookside men det står ingenting om at de har stengt eller hvem som er vikar. Finnes det noe sted hvor jeg kan få informasjon om hvem som er vikar og hvilket legekontor jeg skal kontakte for å få antibiotika? (Please ikke kom med råd om å drikke bort blærekatarren. Det er ikke en sånn mild blærekatarr.) Anonymkode: de388...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #2 Del Skrevet 27. desember 2021 De har nok ikke vikarer når det er julestengt, da må du enten kontakt legevakten eller privatlege. Anonymkode: 28aba...230 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #3 Del Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De har nok ikke vikarer når det er julestengt, da må du enten kontakt legevakten eller privatlege. Anonymkode: 28aba...230 Det er de pliktig å ha, så det må de. Fastleger kan ikke bare stenge kontorene sine fordi de har lyst. Hvem som er vikar for min fastlege står på helsenorge. TS: Kan du bruke denne tjenesten? https://www.nettlegevakt.no/urinveisinfeksjon/ Anonymkode: d57f9...808 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Del Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er de pliktig å ha, så det må de. Fastleger kan ikke bare stenge kontorene sine fordi de har lyst. Hvem som er vikar for min fastlege står på helsenorge. TS: Kan du bruke denne tjenesten? https://www.nettlegevakt.no/urinveisinfeksjon/ Anonymkode: d57f9...808 Ja, de er pliktig til å ha vikar, men jeg synes de også burde være pliktig til å opplyse om det enten på hjemmesiden eller på en telefonsvarer. Nå har jeg jo sløst bort en helt arbeidsdag på å ringe et legekontor som er stengt. Hvor på HelseNorge kan du se hvem som er vikar? Jeg finner ingenting, men kanskje jeg leter på feil sted. Takk for den linken, skal sjekke det ut! Anonymkode: de388...3ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #5 Del Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er de pliktig å ha, så det må de. Fastleger kan ikke bare stenge kontorene sine fordi de har lyst. Hvem som er vikar for min fastlege står på helsenorge. TS: Kan du bruke denne tjenesten? https://www.nettlegevakt.no/urinveisinfeksjon/ Anonymkode: d57f9...808 De kan stenge i juleferien uten å ha vikar jo. Og UVI kan ts fint kontakte legevakten for. Anonymkode: 28aba...230 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 27. desember 2021 #6 Del Skrevet 27. desember 2021 Selvfølgelig kan de stenge legekontor i ferier og andre helligdager (hva med hver eneste lørdag og søndag, liksom?). Det er helt vanlig det, og det blir selvfølgelig ikke satt inn vikar i slike tilfeller. Trenger man lege i slike tilfeller, ringer man legevakt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #7 Del Skrevet 27. desember 2021 Det stemmer at fastlegen plikter å ha vikar dersom han holder stengt i romjulen. Du kan ringe kommunen så opplyser de om hvem som er vikar. Anonymkode: 50ae0...2de 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #8 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, de er pliktig til å ha vikar, men jeg synes de også burde være pliktig til å opplyse om det enten på hjemmesiden eller på en telefonsvarer. Nå har jeg jo sløst bort en helt arbeidsdag på å ringe et legekontor som er stengt. Hvor på HelseNorge kan du se hvem som er vikar? Jeg finner ingenting, men kanskje jeg leter på feil sted. Takk for den linken, skal sjekke det ut! Anonymkode: de388...3ff Når jeg logger inn står det hvem som er fastlegen min, og så står det at vedkommende for tiden har vikar i 50% og hvem det er. Anonymkode: d57f9...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #9 Del Skrevet 28. desember 2021 Da ringer du heller til legevakten. Du må få hjelp før det utvikler seg til nyrebekkenbetennelse. Anonymkode: f0448...f90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #10 Del Skrevet 28. desember 2021 § 21.Allmenne tilgjengelighetsbestemmelser Fastlegen skal kunne motta og vurdere alle typer henvendelser i sin åpningstid. Fastlegen skal prioritere listeinnbyggerne ut i fra en konkret medisinsk vurdering av haste- og alvorlighetsgrad. Listeinnbyggeren skal få tilbud om konsultasjon så tidlig som mulig, og normalt innen fem arbeidsdager. Systemet for mottak av telefonhenvendelser skal innrettes slik at 80 prosent av alle henvendelser normalt kan besvares innen to minutter. Fastlegen skal kunne motta timebestilling elektronisk. Fastlegen skal sørge for fraværsdekning i forbindelse med ordinært fravær ved for eksempel ferie, kurs og etterutdanning. Fastlegen kan med andre ord ikke stenge i romjula uten å sørge for å ha vikar. Anonymkode: d57f9...808 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #11 Del Skrevet 28. desember 2021 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-08-29-842#KAPITTEL_3 Anonymkode: d57f9...808 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #12 Del Skrevet 28. desember 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Når jeg logger inn står det hvem som er fastlegen min, og så står det at vedkommende for tiden har vikar i 50% og hvem det er. Anonymkode: d57f9...808 Hehe, du ser ikke forskjell på at fastlegen har permisjon fra deler av stillingen sin over tid og av den grunn har vikar, og det at fastlegekontoret er stengt noen dager i romjulen? Virkelig? Mye enkle folk der ute. Men fastlegekontoret kan selvfølgelig ha stengt litt her og der uten at det pålegges vikar. Mange leger jobber jo heller ikke fulltid, og har ikke vikar de dagene de ikke er på kontoret. Normalt er det flere leger som er på et kontor og vikarierer for hverandre i ferietider, som regel for å kunne dekke opp reseptforespørsler og annet som ikke kan vente for legene som har ferie, konsultasjoner på andres pasienter er ikke vanlig. Om sommeren når hele kontoret gjerne er stengt i 3-4 uker må de derimot ha vikar, og da står det som regel på kommunens hjemmesider hvem som dekker for hvem. Imidlertid er det en illusjon å tro at et vikarkontor kan ta over alt arbeidet til kontoret som har ferie, så for akutte ting er det fremdeles legevakten som gjelder. For alt vi vet kan det være legekontoret til ts har åpent i dag og i morgen, svarer på ekonsultasjoner/elektroniske forespørsler o.l. og sånn sett er tilgjengelig, men ikke har noen til å besvære tlf. Anonymkode: 28aba...230 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #13 Del Skrevet 28. desember 2021 Jeg tror heller på svaret til 230 over her. If it makes sense, its probility true. Anonymkode: 2272c...215 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #14 Del Skrevet 28. desember 2021 Les lovverket, det står ikke noe om tidsperspektiv der. Fastleger som tar ut ferie må ha vikar. Tilgang til fastlegen er en lovpålagt tjeneste. Men dere må jo for all den tro at dere vet bedre enn Lovdata, om dere vil det. Anonymkode: d57f9...808 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #15 Del Skrevet 28. desember 2021 Legekontoret mitt stenger rett som det er hvis legen er opptatt, har fri eller har blitt brått syk. Da må vi ta kontakt med lege i nabobygda eller legevakt. Er ikke noe vikar å få tak i her. Vi hadde ikke lege hele sommeren i fjor fordi det ikke var noen som ville hit. Anonymkode: 6999e...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2021 #16 Del Skrevet 28. desember 2021 Når legekontoret er kveld-, helge- og feriestengt, er det legevakta som tek seg av henvendelsar som ikkje kan vente. Nasjonalt telefonnummer til legevakta er 116 117. God bedring! Anonymkode: a8ede...3cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå