AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #1 Skrevet 27. desember 2021 Hei jeg er en jente på 19 som skal flytte inn hos kjæresten min på 27. Han eier egen leilighet og jeg bor foreløpig (nesten gratis) hos foreldrene mine. Er også student og lurer på hvor mye det er rettferdig at jeg skal betale. Han har fast jobb. Kommer jo selvfølgelig til å betale 50% for strøm, fellesutgifter og andre utgifter, og mesteparten av maten og han vil at jeg skal lage maten. Men hvor mye bør jeg betale i leie? for han har ennå et stort lån han betaler ned på og han vil jo ha hjelp til dette, da han sier at han også sliter litt økonomisk. Han foreslår også at jeg kan handle inn møbler i boligen han, for de han har er ekstremt slitte og gamle. Så det vil si sofa, stoler, seng, lamper. Pluss utstyr, maling osv til oppussing. Men da mener jeg ikke det er riktig at jeg betale leie, spesielt ikke hvis jeg skal bruke tid og penger på å male og pusse opp. Jeg er redd for at hvis vi gjør det slutt så sitter han igjen med alle møblene mine og alt jeg har gjort der. Han sier at de viktigste er at han får betalt ned lånet så fort som mulig. Mistet litt motet når han kommer med sånne forslag og frykter at det blir ekstremt mye dyrere å bo hos han enn hjemme hos foreldrene mine (de har sagt at jeg kan bo nesten gratis hos de til jeg er ferdig å studere). Så jeg har ikke så veldig lyst til flytte hos han likevel. Eller... Jeg vil jo for jeg elsker han men jeg merker at jeg er veldig redd. Og jeg er redd for at det kommer til å bli veldig dyrt og at jeg taper på det. Jeg har ikke råd til å kjøpe meg inn. Anonymkode: ade28...383
Ananas. Skrevet 27. desember 2021 #2 Skrevet 27. desember 2021 Bli der du er. Det høres ut som han prøver å få mest mulig ut av at du skal flytte inn der. Det kan du eventuelt også si til ham, og se om han er villig til å redusere «kravene» sine. 19
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. desember 2021 #3 Skrevet 27. desember 2021 Pusser du opp, vil dette øke verdien. Så da skal du ta betalt for timene du jobber og trekke i fra på utgiftene du betaler. Hadde ikke regnet noe mindre enn 300 kr timen. Hvis han vil du skal lage mat og vaske hus, da skriver du timer på dette også. Ellers gjøres dette i fellesskap. Halvparten av mat, strøm og andre utgifter er det greit å dele på, men bortsett fra det, skal du ikke betale noe som helst. Hvorfor i alle dager skal du betale mesteparten av maten forresten? Her hadde jeg vært ganske skeptisk. Tror jeg også hadde droppet å kjøpe møbler og sett hvordan det hadde gått i en periode. Ikke bytt adresse enda, bare bo der en stund og se hvordan det går. Kjøper du møbler, ta vare på kvitteringene, kjøp noe DU liker og det blir da ditt om du skulle flytte ut igjen.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #4 Skrevet 27. desember 2021 Nei dette må du ikke gå med på. Du studerer og har ingen inntekt? Herlighet. Jeg bodde gratis hos kjæresten min når jeg studerte jeg. Spleisa kun på mat. Og du skal lage maten? Hushjelp eller? Anonymkode: 7d2c6...22b 11
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #5 Skrevet 27. desember 2021 Hvorfor skal du liksom betale all maten? Ikke gå med på det. Og hvorfor skal du lage all maten? Ikke gå inn i et samboerforhold der du må gjøre mer enn ham hjemme, det er kanskje koslig i starten men jeg lover at det kommer til å bli dritt etterhvert og da er det vanskelig å endre på. Om du lager all mat så må han gjøre noe annet tilsvarende, feks all vasking. Jeg personlig mener man ikke skal betale leie til en kjæreste, kun halvparten av utgifter (og ikke alt av mat/møbler eller noe annet!). Personen som eier har selv valgt å kjøpe og må ha penger til å selv betale for egen leilighet. Personen som eier sitter også igjen med all verdiøkning. Den som flytter inn har heller ingen påvirkning på fellesutgifter, strøm osv på samme måte som man ville hatt om man valgte bolig selv, og det kan fort bli dyrere enn man har råd til/ønsket. Men vet at noen er uenige og sier man bør betale litt leie. Isåfall ville jeg sett på alternativene og passet på at din halvpart av utgifter + leie ikke overskrider det du måtte betalt et annet sted (det bør jo være mindre mener jeg om du ikke får kjøpe deg inn men igjen det er min mening). Du skal ikke blakke deg på å bli samboer med ham bare fordi at han har valgt å kjøpe seg leilighet. Om du kjøper noen møbler blir det dine møbler som du kan ta med igjen når du flytter, på samme måte som han sitter igjen med leiligheten som er sin om du flytter. Anonymkode: 585e4...555 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #6 Skrevet 27. desember 2021 Ts, her må du passe på. Han ser sitt snitt til å utnytte deg. Hvor lenge har dere vært sammen? Personlig hadde jeg mistet helt lysten på han. Du er student og han er huseier med fast jobb. At du betaler 50% av strøm, mat og fellesutgifter er nok. Han er såpass økonomisk overlegen. Nei, du skal ikke møblere hjemmet hans. Ikke fra dag en iallfall. Han utnytter at du er ung, naiv og forelsket. Anonymkode: 0c3c2...a81 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #7 Skrevet 27. desember 2021 Du skal IKKE betale hverken mat eller leie med mindre dere skriver kontrakt på at du får kjøpe deg inn i leiligheten og at det du bidrar med til leie og fellesutgifter skal komme deg til gode i form av verdi i andel av leiligheten! Hvis ikke blir det sånn at han tjener massivt på at du bor der fordi du betaler mat så han kan betale mer på lånet sitt, og fordi du betaler husleie så han kan betale enda mer på lånet ditt. Det fører til at han får masse masse formue og verdi i fremtiden ut av forholdet mens du bare går i økonomisk tap og ikke får noe igjen og har ingen sparepenger eller formue eller verdi den dagen det blir slutt fordi alt har egentlig gått til hans lån og gitt han større formue. Det er en kjent problemstilling alle økonomieksperter oppfordrer til å styre unna! Det kalles for kvinnefella så hvis du Googler det finner du sikkert mer info på det. Anonymkode: 137c3...e75 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #8 Skrevet 27. desember 2021 Det der høres ikke bra ut. Han er ute etter å slippe å bruke penger på sin egen bolig. Å DU skal stå for matlaging? Herlighet. Nei, ikke finn deg i det der. Frem til du eier noe av boligen er det han alene som skal stå for oppussing, å BEGGE skal selvfølgelig lage mat og gjøre annet husarbeid. Anonymkode: 36ca5...076 6
Olsen Skrevet 27. desember 2021 #9 Skrevet 27. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer jo selvfølgelig til å betale 50% for strøm, fellesutgifter og andre utgifter, og mesteparten av maten og han vil at jeg skal lage maten. Men hvor mye bør jeg betale i leie? for han har ennå et stort lån han betaler ned på og han vil jo ha hjelp til dette, da han sier at han også sliter litt økonomisk. Han foreslår også at jeg kan handle inn møbler i boligen han, for de han har er ekstremt slitte og gamle. Anonymkode: ade28...383 Her er det bare å telle røde flagg. Han spiser antakelig mer enn deg. Ingen grunn til at du skal kjøpe mesteparten av maten. (3 røde flagg) Han vil at du skal lage maten. (3 røde flagg) Kanskje koselig i begynnelsen. Så kommer kravene om hva dere skal spise og når det skal spises. Han sliter økonomisk. (4 røde flagg) Hva er det som gjør at han har økonomiske problemer? Sjekk det ut NØYE. Han foreslår at du kan handle inn møbler (3 røde flagg). Møbler kjøpt inn til hans leilighet er vanskelig å betrakte som egne, selv om de er det. Han kan selv kjøpe inn brukte møbler hvis det han har ikke er brukbart. Det beste jeg vil råde deg til er: Bli der du er. Vent først ett år og se om han har fått orden på økonomien og skaffet mer ok møbler. Du gjør helt riktig i å bli betenkt her. Stol på den følelsen. Mulig fyren er helt ok, men han bør få litt tid på å vise at han tar grep om både økonomi og hus og hjem. Uten hjelp/utnyttelse av deg. Du har sted å bo, ingen grunn til å forhaste seg her. 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #10 Skrevet 27. desember 2021 Haha. TROLL Anonymkode: 17330...437 2
Brunello Skrevet 27. desember 2021 #11 Skrevet 27. desember 2021 Jeg har mange meninger om hvordan man skal fordele bokostnader. En forutsetning er imidlertid at det gjelder likeverdige parter. Her virker det som en taper har lurt ei jente til å flytte inn til seg for å bli hushjelp og finansiere hans liv. Hadde jeg vært faren din, ville jeg ha nektet deg å flytte. 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2021 #12 Skrevet 27. desember 2021 Kom igjeeen folkens..hvordan kan dere falle for dette? Omtrent hver eneste setning er jo designet for å provosere. Anonymkode: 17330...437 2
underveisegentlig Skrevet 27. desember 2021 #13 Skrevet 27. desember 2021 Unnskyld, men det første røde flagget her er aldersforskjellen. Greit at det er lovlig, men det at han nesten er 30, mens du kun er to år unna å være mindreårig er ekstremt merkelig og ekkelt. Ønsker han i tillegg at du skal stå for matlagingen, samt finansiere han med strøm etc, så er det tydelig at han utnytter deg. Som en 19 år gammel jente har jeg sett noen få venninner havne i en lignende situasjon. Noen angrer, mens andre er fremdeles i det, og aner ikke hvordan de skal komme seg ut. Du er bare 19, TS! Lev livet i studenttiden. Jeg lover deg at du kommer til å se tilbake på denne mannen om et par år å tenke at han var en STOR taper. 3
Trolltunge Skrevet 27. desember 2021 #14 Skrevet 27. desember 2021 Det var da voldsomt som han skulle ha utbytte av å få seg samboer. Du bør betale halvparten av faktiske boutgifter, men ikke halvparten av avdrag på lånet, ettersom det er sparing. Det vil si halvparten av strøm, halvparten av felleskostnader, halvparten av innboforsikring og halvparten av tv/Internett dersom det ikke er med i felleskostnader. Bedt å regne ut hva dette ca utgjør årlig, så du betaler en fast sum i leie hver måned. Så bør dere opprette en felles konto for mat og nødvendige innkjøp (vaskemidler, toalettpapir og lignende), der begge to setter inn samme sum pr mnd. Eventuelt han litt mer, siden han jobbet og du er student, samt at menn stort sett spiser mer enn kvinner. Pass deg for å bli kokk, vaskehjelp og all in one servicestasjon for ham. Om dere satser på et liv sammen er det viktig å fordele matlaging og husarbeid fra starten av. Slik dere fordeler det i starten av forholdet blir gjerne et problem med tiden dersom han venner seg til at du tar slikt. Sett dere ned og bli enige om rettferdig fordeling FØR dere flytter sammen. Om du alltid skal lage maten er det for eksempel han som alltid skal rydde av bordet, ta oppvask og se til at kjøkkenet er på stell. Hvem skal støvsuge, vaske gulv, ta badet, vaske klær, rydde? Ta leiligheten skikkelig sammen en gang i uka, eller ha fordelte oppgaver dere nrgge tar når det passer? (Ikke ta hans for å være snill. Da blir de fort dine.) Oppussing og utgifter ved det er de han som eier som må stå for. Du kan gjerne hjelpe til, men er det mye du bidrar med angående slikt bør han kompensere ved lavere leie eller å spandere noe på deg innimellom. Møbler kan dere kjøpe sammen eller litt hver, men det kjøpt sammen skal deles ved brudd, og det du kjøper skal du ha med deg ved brudd. Virker som en mann du bør ha skikkelige avtaler med i forkant av å flytte sammen, for kan virkelig se ut som han har temmelig store forventninger til hvor lukrativt det skal bli for ham å få samboer. Jeg hadde ikke flyttet sammen med han her uten at både økonomisk og praktisk var avtalt på forhånd. Det skal selvfølgelig lønne seg for ham å få en å dele utgifter med, men nei, han kan ikke forvente å få god nok leie til å betale ned lånet kjapt, få kokk, få hushjelp, få vaktmester, få egen superoppusser, få utgifter oppussing dekket av deg, at du skal betale mat til begge, få nye møbler, få sex, få service på alle måter og tjene på alle måter. Om du er villig til alt dette kan du gjerne få flytte sammen med meg også. Jeg tror faktisk at folk vil stille seg i kø for å få deg som samboer. 🤣 Få skikkelige avtaler før du flytter inn, og ikke flytt til ham uten det. Han har svært urealistiske og urimelige forventninger. Det realistiske og rimelige er: Leie på halvparten av faktiske boutgifter (ikke avdrag på lån). Halvparten av utgifter til mat og forbruk. Halvparten av husarbeidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå