Gå til innhold

Trist over å ikke bli gift. Er jeg rar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ABM skrev (46 minutter siden):

Ja kvinner får rettigheter..Den største tabben i livet mitt var at jeg giftet meg for mange, mange år siden...Hadde jeg hatt en tidsmaskin skulle jeg korrigert den tabben i dag..

Det får være din tabbe. Du trenger ikke tro at din erfaring er fasiten for alles opplevelse av ekteskap. Spesielt ikke de som er ugift men ønsker å gifte seg.

Jeg verdsetter at mannen min er min nærmeste, på alle måter, spesielt juridisk og medisinsk hvis noe skjer. Jeg ønsket å gifte meg borgerlig, og det gjorde jeg med den største glede.

Anonymkode: ffcdc...774

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ABM skrev (1 time siden):

Ja kvinner får rettigheter..Den største tabben i livet mitt var at jeg giftet meg for mange, mange år siden...Hadde jeg hatt en tidsmaskin skulle jeg korrigert den tabben i dag..

Det har ingenting med kjønn å gjøre.

Anonymkode: 29a74...431

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (4 timer siden):

Hvorfor en utdatert instutisjon som giftemål? Eneste en oppnår i kirken er å forlenge klovneriet der masse mennesker lever av å fortelle eventyr om religion.. 

Hvordan er ekteskapet utdatert som institusjon da?

Endret av O.G.
skriveleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg HI. Selv hadde jeg ikke drømt om bryllup og giftemål, men det var fint å bli fridd til og feire bryllup. Vi var begge midt i 30-årene, selvstendige, både økonomisk og praktisk, men ønsket å stifte familie. 

Vi giftet oss i en humanistisk vielse utendørs og hadde en helt herlig og uforglemmelig dag og kveld med familie og venner. Livet er vel ikke så mye annerledes enn om vi hadde fortsatt som samboere, men vi liker å være gift - på 13. året nå. Har ikke 100% felles økonomi, det er ikke et krav når man er gift selv om man eier hus og hjem 50/50. 

Anonymkode: 126ec...868

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonymus Notarius said:

Kvinner ender ofte som økonomiske tapere dersom de lever i samboerskap.

Og menn ender som økonomiske tapere ved ekteskap 😅

Anonymkode: e700c...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I tilfeller der mannen tjener mye og kona lite/ingenting, vil han nok tape økonomisk på å gifte seg, ja. Men ekteskap er jo ikke kun materielle verdier, mange menn har jo koner som oppdrar ungene deres mens de jobber, det er vel også en verdi? Dersom de kun er samboere får mannen (om vi skal se kynisk på det) gratis hushjelp og barneoppdragelse OG sitter igjen med alle de økonomiske verdiene. 

I moderne forhold tjener ofte begge parter omtrent like mye, og da trenger det ikke bli noen vinner og taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du argumentere for påstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (4 timer siden):

Hvordan er ekteskapet utdatert som institusjon da?

Fordi avtalen innebar at mannen forsørget og kona ga ham barn...

Tiden har løpt fra det gamle kjønnsrollemønsteret......Og i en tid der kjønnene er likestillt skaper avtalen bare begrensninger der en t.o.m må gå 12 mnd prøvetid som separert for å " få lov" til å skille seg ..

Hva gjør ekteskapet aktuellt i dag da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, O.G. said:

Kan du argumentere for påstanden?

Menn tjener mer enn kvinner i snitt.

Menn er i snitt 3.5 år eldre enn dama i et forhold. Og dermed rikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (8 timer siden):

Hvorfor skulle ikke kvinner drømme om å gifte seg borgerlig? Jeg er ikke kristen og har aldri drømt om kirkebryllup av den grunn. Da vi skulle gifte oss, var jeg klar på at jeg ønsket borgerlig vielse.

Ekteskap er ikke bare en seremoni, det er en juridisk og økonomisk union. Alle som eier noe sammen og/ eller har barn sammen bør være gift. Hvis man ser på giftermål som "skumlere" enn å kjøpe hus eller få unger sammen, så sier det en del om den personen... 

Kvinner ender ofte som økonomiske tapere dersom de lever i samboerskap.

Å menn ender som økonomiske tapere i en skilsmisse.  Bedre om alle mennesker klarer seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Langt fra alle gifter seg i kirken. Og du får rettigheter du ikke klarer å replikere som samboere.

Kan du ramse opp noen av de rettighetene man får ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (2 minutter siden):

Kan du ramse opp noen av de rettighetene man får ?

Det gidder jeg ikke å bruke tid på, det kan du enkelt google. Men én rettighet som sjeldent nevnes er å være den nærmeste medisinsk. Om noe skjer ektefellen din er du den som får informasjonen i stedet for foreldrene. For meg er det viktig. Resten kan du google :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det gidder jeg ikke å bruke tid på, det kan du enkelt google. Men én rettighet som sjeldent nevnes er å være den nærmeste medisinsk. Om noe skjer ektefellen din er du den som får informasjonen i stedet for foreldrene. For meg er det viktig. Resten kan du google :)

Det er jo ingen spesielle rettigheter. Kun noe økonomi som den som tjener best tsper stort på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Menn tjener mer enn kvinner i snitt.

Menn er i snitt 3.5 år eldre enn dama i et forhold. Og dermed rikere.

Det der er ikke noe fakta for det jeg spurte om overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fortsatt sier dette ingenting. Noe vas om noen rettigheter ved flytting pga jobb. Noe arverett.  For stort sett alle menn så er ekteskap en økonomisk ruin. Alle mennesker må sikre seg selv. Man kan uansett kun stole på seg selv. Mitt liv er mitt ansvar.  Så også for alle andre mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Trøndere1 skrev (3 timer siden):

Fortsatt sier dette ingenting. Noe vas om noen rettigheter ved flytting pga jobb. Noe arverett.  For stort sett alle menn så er ekteskap en økonomisk ruin. Alle mennesker må sikre seg selv. Man kan uansett kun stole på seg selv. Mitt liv er mitt ansvar.  Så også for alle andre mennesker. 

Hvordan er ekteskapet en økonomisk ruin for menn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (8 timer siden):

Har du hørt om ordet ektepakt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du hørt om ordet ektepakt? 

Ja. Men hva det eksakt handler om det kan ingen jeg spør svare på. Alle bare henviser til at det å gifte seg er så smart. 😇😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (9 timer siden):

Hvordan er ekteskapet en økonomisk ruin for menn da?

Jeg har sett min andel av deling av bo hvor menn har blitt ribbet for alt av verdier etter skilsmisse. Alle mennesker må lære å klare seg selv og ivareta sitt eget liv og økonomi. Det er bare seg selv man kan stole på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...